THEPOWERGAME
Σήμερα, όπως είχε προαναγγείλει προ ημερών η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για το τελευταίο από τα μεγάλα οδικά έργα με σύμβαση παραχώρησης στην Ελλάδα. Πρόκειται για το κεντρικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο (με προαίρεση για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά), προϋπολογισμού κοντά στα δύο δισ. ευρώ. Το υπουργείο έχει καλέσει σήμερα τους διεκδικητές του έργου, προκειμένου ν’ ανοίξουν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών από τις οποίες θα κριθεί ο όμιλος που θα αναλάβει το μεγάλο έργο.
Τα σχήματα που έχουν καταθέσει δεσμευτικές προσφορές ήταν μια κοινοπραξία της ΑΒΑΞ με τις γαλλικές EGIS και Meridiam (επενδυτική εταιρεία), η κοινοπραξία της Mytilineos με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις του ομίλου Ελλάκτωρ (με σχεδόν σίγουρη και τη συμμετοχή της ΑΚΤΩΡ, που πλέον ανήκει στον όμιλο της Intrakat) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που υπέβαλε αυτόνομη προσφορά.
Όπως είχε γράψει πρόσφατα το Powergame.gr, η μάχη για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ υπήρξε σκληρή τους τελευταίους μήνες, με παρεμβάσεις και από το Μέγαρο Μαξίμου. Πρόκειται για την τελευταία μεγάλη σύμβαση παραχώρησης οδικού άξονα στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Επίσης, πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που δημοπρατήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες, με φυσικό αντικείμενο που προσεγγίζει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ, υψηλότερο από το περίπου 1,5 δισ. για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας. Η σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνει σκιώδη διόδια, δηλαδή επιδότηση κάθε διέλευσης από το κράτος.
Το συνολικό μήκος του τμήματος που θα παραχωρηθεί, από τον Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο, φτάνει τα 194,5 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους σχεδόν 35 χιλιομέτρων και 11 χιλιόμετρα γεφυρών.
Από τις επαφές των τελευταίων εβδομάδων και τις διαρροές που έχουν γίνει για ραντεβού στο Μέγαρο Μαξίμου, για συναντήσεις στο υπουργείο Υποδομών κ.λπ., προκύπτει πως υπάρχει μεγάλη συζήτηση όχι για το ποιος θα κερδίσει τον διαγωνισμό (αυτό θα κριθεί από την οικονομική προσφορά), αλλά για το ποιος ή ποιοι και πώς θα συμμετάσχουν τελικά στην κατασκευή του έργου των δύο δισ. ευρώ. Οι συζητήσεις είναι σε εξέλιξη, καθώς οι περισσότεροι από τους υποψηφίους δεν έχουν τη δυνατότητα αυτόνομης εκτέλεσης της μεγάλης σύμβασης, ειδικά σε μια περίοδο που καθυστερούν άλλα έργα, λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό και του αυξημένου κόστους υλικών.
Επιπλέον, δεν υπάρχουν περιθώρια καθυστερήσεων, αφού η κυβέρνηση έχει εντάξει το έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης, από το οποίο θα λάβει 200 εκατ. ευρώ. Για να λάβει αυτά τα κεφάλαια η χώρα μας πρέπει μέχρι το καλοκαίρι του 2026 (σε 2,5 χρόνια από σήμερα δηλαδή) να έχει κατασκευαστεί το 15% του έργου. Ένα άλλο τμήμα των κεφαλαίων (τουλάχιστον 600 εκατ.) θα καλυφθεί από το Δημόσιο, ενώ τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ θα είναι η συμμετοχή του παραχωρησιούχου. Με ξεχωριστές εργολαβίες προχωρούν άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος ούτε σε αυτά τα έργα. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,4 χιλιομέτρων, υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (προϋπολογισμού 169 εκατ.) έχει ανατεθεί ως δημόσιο έργο στην ΑΚΤΩΡ.