THEPOWERGAME
Στις 25 Ιανουαρίου θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές στον διαγωνισμό για τη σύμβαση παραχώρησης του κεντρικού τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο, αν δεν υπάρξουν προσφυγές, όπως είπε την Πέμπτη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος τόνισαν πως αναθεωρείται προς τα πάνω το κόστος οριστικής αποκατάστασης των υποδομών στην Θεσσαλία. Το κόστος των οδικών έργων εκτιμήθηκε στα 900 εκατ. ενώ αναθεωρείται προς τα πάνω η δαπάνη για τα σιδηροδρομικά και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών θα καλύψει τα 30,4 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των σχολείων. Στόχος είναι να δημοπρατηθεί το σύνολο των έργων μέχρι το καλοκαίρι.
Τα αντιπλημμυρικά έργα που δεν αφορούν άμεσα τις άλλες υποδομές θα μεταφερθούν κατά πάσα πιθανότητα στο νέο οργανισμό που δημιουργείται. Ακόμα, όμως, δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Θα ενταχθούν σε ένα ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο που αναμένεται προς το τέλος Φεβρουαρίου. Οι μεγαλύτερες δαπάνες (31%) για το οδικό δίκτυο προβλέπονται για τη Μαγνησία, το 26% στα Τρίκαλα, το 22% στην Καρδίτσα, 10% στη Λάρισα και 9% στην Εύβοια.
Η ηγεσία του υπουργείου τόνισε πως προτεραιότητα του υπουργείου είναι ο εξορθολογισμός του χαρτοφυλακίου των έργων με βάση τους διαθέσιμους πόρους και με τα νέα δεδομένα που δημιούργησαν οι φυσικές καταστροφές. Οι αλλαγές προτεραιοτήτων αποτυπώνονται στα σιδηροδρομικά έργα, με βάση και το σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα διαχείρισης της υποδομής. Έτσι, μέσα στον Ιανουάριο θα κατατεθεί πρόταση χρηματοδότησης στο κοινοτικό εργαλείο CEF 2 μέσω της οποίας θα διεκδικήσουμε περί τα 1,3 – 1,4 δισ. ευρώ για τα έργα ΣΚΑ – Οινόη, Λιόσια – Κόρινθος, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, Αλεξαδρούπολη – Ορμένιο, Ρίο – Πάτρα.
«Κάθε έργο θα αντιστοιχεί σε μια διασφαλισμένη χρηματοδότηση» είπε ο κ. Ταχιάος με τον κ. Σταϊκούρα να ξεκαθαρίζει πως η προτεραιοποίηση δεν οδηγεί σε ακύρωση έργων αλλά σε μετάθεσή τους, χρονικά, προς τα πίσω. Ο δεύτερος στόχος του υπουργείου στον τομέα των υποδομών είναι η επιτάχυνση των έργων με τον υπουργό Υποδομών να υποστηρίζει πως καταγράφεται ήδη αύξηση των ρυθμών υλοποίησης, όπως είδε και από την προχθεσινή επίσκεψή του στα εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.
Στα σφικτά περιθώρια χρηματοδότησης σκοντάφτει και ο σχεδιασμός για τα έργα της Αττικής, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, έργο για το οποίο έχει κατατεθεί πρότυπη πρόταση, όπως και ο άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα για τον οποίο υπάρχει, επίσης, πρότυπη πρόταση. Ειδικά για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης που έχει προσωρινό ανάδοχο αλλά είναι άγνωστο πως θα χρηματοδοτηθεί. Ειδικά για τις πρότυπες προτάσεις αναφέρθηκε πως αναθεωρείται το θεσμικό πλαίσιο προκειμένου, μεταξύ άλλων, να μη συμμετέχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στην αξιολόγηση των προτάσεων. Θα συμμετέχουν μόνο υπηρεσιακά στελέχη. «Μέχρι στιγμής δεν έχει ανοίξει καμία πρότυπη πρόταση» είπε ο κ. Ταχιάος.
Για την Εγνατία Οδό αναφέρθηκε πως ήρθε στο υπουργείο η σύμβαση παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αυτή την εβδομάδα υπήρξε συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου με τη διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ στη Θεσσαλονίκη. Στόχος είναι να κλείσουν γρήγορα οι εκκρεμότητες ώστε να υπογραφεί η σύμβαση. Η ΚΥΑ για την αύξηση του κόστους των διοδίων θα εκδοθεί εγκαίρως καθώς υπάρχει περιθώριο έκδοσης 15 ημέρες πριν από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης είπε ο Ν. Ταχιάος. Το κρίσιμο, πρόσθεσε, είναι να γίνει σωστά η παράδοση / παραλαβή του οδικού άξονα και να προχωρήσουν τα έργα αναβάθμισης κάθετων αξόνων.
Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει επίσκεψη, με τον πρωθυπουργό, στο ολοκληρωμένο έργο του άξονα Άκτιο – Αμβρακία (έπειτα από περίπου 15 χρόνια και σειρά αναδόχων…) που παραδίδεται στις 31 Ιανουαρίου, ενώ τη Δευτέρα η ηγεσία του υπουργείου θα επισκεφτεί το εργοτάξιο του έργου επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου προς τη Δυτική Αττική.
Ο κ. Ταχιάος υποστήριξε πως έχουν ξεκινήσει οι δύο εργολαβίες του ΒΟΑΚ, στα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (εκτελείται ως δημόσιο έργο) και Χερσόνησος – Νεάπολη (εκτελείται ως ΣΔΙΤ). Μάλιστα, υπήρξε εκταμίευση προκαταβολής περί τα 25 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξε γενναία χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα με αποπληρωμή οφειλών «καθώς ως προς τις δυνητικές οφειλές εμείς πληρώσαμε τις πραγματικές» είπε ο κ. Σταϊκούρας. Οι προτεραιότητες του 2024 είναι συγκεκριμένες τόνισε ο υπουργός και προέβλεψε πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα με οφειλές, θέμα για το οποίο διαμαρτύρονταν τους τελευταίους μήνες οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου.
Μεταφορές
Η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου είπε πως μέχρι τον Απρίλιο θα κυκλοφορήσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τα πρώτα από τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία ενώ προχωρούν κανονικά οι εργασίες ανάταξης του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ στα αμαξοστάσια προκειμένου να εγκατασταθούν οι φορτιστές. Μέσα στη χρονιά θα γίνει ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια πρόσθετων «πράσινων» οχημάτων. Αυτές τις ημέρες ολοκληρώνονται οι προσλήψεις 150 οδηγών στον ΟΑΣΘ. Για πρώτη φορά κυκλοφορούν περισσότερα από 300 λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, είπε ο κ. Σταϊκούρας. Η κα Αλεξοπούλου τόνισε πως στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» υπήρξε απομάκρυνση αιτήσεων και απελευθερώθηκαν 6,4 εκατ. ευρώ. Ήδη από την Τρίτη η πλατφόρμα είναι ανοικτή για να υπαχθούν νέοι δικαιούχοι. Συνολικά έχουν δεσμευθεί 65 εκατ. ευρώ για τις επιδοτήσεις.
Στο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» δόθηκε παράταση μέχρι το τέλος του χρόνου και γίνεται προσπάθεια για να εγκατασταθούν φορτιστές σε πιάτσες. Σύντομα είπε η υφυπουργός θα παρουσιαστεί και ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Ειδικά, αναφορά έγινε στις ψηφιακές υπηρεσίες που έχει αναπτύξει το υπουργείο καθώς και στη δυνατότητα χρήσης πιστωτικής κάρτας στα μέσα μαζικής μεταφοράς μέχρι το τέλος του χρόνου. Το πρόγραμμα ξεκινάει πιλοτικά τον Μάρτιο από τα λεωφορεία της γραμμής προς το αεροδρόμιο.