THEPOWERGAME
Την ώρα που οι επενδυτές εξετάζουν τις παγκόσμιες επιρροές που θα διαμορφώσουν την αγορά ακινήτων στον κλάδο της φιλοξενίας το 2024, υπάρχουν κάποια θέματα που αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην ταξιδιωτική βιομηχανία.
Ο Mark Faithful, παγκόσμιος αναλυτής της αγοράς του real estate, θέτει πέντε ερωτήματα και αναζητεί απαντήσεις. Θα μπορούσε ένας άνευ προηγουμένου αριθμός εκλογών παγκοσμίως να επηρεάσει ποιος ταξιδεύει και πότε; Μπορεί το Παρίσι να έχει μόνιμο κέρδος από τους Ολυμπιακούς Αγώνες; Θα συνεχίσουν οι γεωπολιτικές συγκρούσεις να εκτροχιάζουν ορισμένες τουριστικές οικονομίες; Οι Κινέζοι τουρίστες θα διαβούν τα σύνορα της χώρας τους τελικά το 2024; Μέσα σε όλα αυτά, θα μπορούσε η Gen Z να αλλάξει τη μορφή του τουρισμού, διεκδικώντας μια περιβαλλοντική συνείδηση σχετικά με τις ταξιδιωτικές αποφάσεις;
- Εκλογές: Το έτος της κάλπης
Περισσότεροι από δύο δισεκατομμύρια άνθρωποι σε 50 χώρες αναμένεται να προσέλθουν στις κάλπες φέτος, αντιπροσωπεύοντας τις χώρες με σχεδόν τον μισό πληθυσμό του πλανήτη -κάτι που δεν έχει συμβεί ποτέ έως τώρα μέσα στην ίδια χρονιά.
Στις κάλπες προσέρχονται επτά από τα 10 πιο πυκνοκατοικημένα κράτη του κόσμου: Το Μπαγκλαντές ξεκίνησε τη χρονιά με εκλογές στις 7 Ιανουαρίου. Ακολουθούν η Ινδία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ινδονησία, το Πακιστάν, η Ρωσία και το Μεξικό. Επιπλέον, 6 έως 9 Ιουνίου θα διεξαχθούν οι Ευρωεκλογές στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αν και ο αντίκτυπος θα έπρεπε να περιορίζεται στις ημερομηνίες γύρω από την εκλογική περίοδο, τα δεδομένα από προηγούμενες εκλογές στις ΗΠΑ υποδηλώνουν ότι ο ταξιδιωτικός κλάδος επηρεάζεται πολύ περισσότερο. Η κοινοπραξία ταξιδιωτικών πρακτορείων Virtuoso, με έδρα τις ΗΠΑ, η οποία έχει περίπου 2.300 εταίρους, αξιολογώντας τον αντίκτυπο των τριών τελευταίων αμερικανικών προεδρικών εκλογών στις ταξιδιωτικές κρατήσεις, διαπίστωσε ότι η συνήθης διψήφια ανάπτυξη της εταιρείας περιορίστηκε σε περίπου 3% κατά τα εκλογικά έτη. Μάλιστα, στις προηγούμενες εκλογές του 2020 τα χαμένα έσοδα ξεπέρασαν τα 4 δισ. δολάρια.
Αντίκτυπος: Με έναν άνευ προηγουμένου αριθμό ατόμων να κατευθύνονται στις κάλπες και την πιθανότητα κάποιων σκληρών εκλογών, η επίδραση στα ταξίδια είναι απρόβλεπτη, αλλά θα μπορούσε να προκαλέσει φθινοπωρινή υστέρηση στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.
- Βίζες: Η Κίνα κοιτάζει προς τα έξω και προς τα μέσα
Έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από τότε που η Κίνα άνοιξε πλήρως τα σύνορά της σε ξένους επισκέπτες και σχεδόν ένας χρόνος από τότε που το Πεκίνο απέσυρε τις ταξιδιωτικές οδηγίες για το εξωτερικό. Ωστόσο, τα ταξίδια από και προς την Κίνα δεν έχουν ανακάμψει στα προ πανδημίας επίπεδα, αν και τα εσωτερικά ταξίδια έχουν αυξηθεί. Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC), Τζούλια Σίμπσον, αναφέρει ότι ενώ το 2019 τα ταξίδια και ο τουρισμός συνέβαλαν κατά 11,6% στην κινεζική οικονομία, το 2023 το ποσοστό αυτό έφτασε μόλις στο 7,9%.
Η αναστολή έκδοσης νέων θεωρήσεων βίζας αποτελεί ένα διαρκές ζήτημα. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν τον Ιανουάριο από τον ιστότοπο ταξιδιωτικών κρατήσεων Trip.com, οι πέντε κορυφαίοι διεθνείς προορισμοί για Κινέζους τουρίστες το 2023 ήταν: Ταϊλάνδη, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Σιγκαπούρη και Μαλαισία. Η Κίνα συνήψε πρόσφατα αμοιβαία συμφωνία με την Ταϊλάνδη για μόνιμη απαλλαγή από τις απαιτήσεις θεώρησης για τους πολίτες των δύο χωρών από τον Μάρτιο του 2024 και προηγουμένως εφάρμοσε ταξίδια χωρίς βίζα για πέντε ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία και Ισπανία) και τη Μαλαισία, επιτρέποντας στους κατόχους απλών διαβατηρίων να παραμείνουν στην Κίνα έως και 15 ημέρες χωρίς βίζα. Η Κίνα έχει επίσης εξορθολογίσει τους κανονισμούς εισόδου για τους πολίτες των ΗΠΑ.
Αντίκτυπος: Η μεγάλη κινεζική έξοδος δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί και μπορεί να είναι μια χρονιά που τα ταξίδια προς το εσωτερικό και τα διηπειρωτικά θα συνεχίσουν να κυριαρχούν, ενισχύοντας την κινεζική ταξιδιωτική οικονομία.
- Οι μεγάλες αθλητικές εκδηλώσεις
Το ποδοσφαιρικό Euro του καλοκαιριού και το επικείμενο Αφρικανικό Κύπελλο Εθνών θα προστεθούν στο παγκόσμιο αθλητικό ημερολόγιο το 2024, αλλά φυσικά το μεγαλύτερο γεγονός είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού. Η φιλοξενία μεγάλων εκδηλώσεων είναι δαπανηρή, αλλά μπορεί να γίνει και εξαιρετικά κερδοφόρα.
Ο Alexander Göransson, ανώτερος σύμβουλος στο Euromonitor International, επισημαίνει ότι οι Αγώνες αναμένεται να προσελκύσουν 15 εκατομμύρια θεατές, συμπεριλαμβανομένων ντόπιων και εγχώριων ημερήσιων ταξιδιωτών. Σημειώνει, ωστόσο, ότι οι υψηλές τιμές μπορεί να απογοητεύσουν τους ανθρώπους. Οι μέσες τιμές αυτήν τη στιγμή για το καλοκαίρι ανέρχονται σε 699 ευρώ, έναντι 169 τον ευρώ τον Αύγουστο του 2023! Ωστόσο, μόλις 1,5 εκατομμύριο εισιτήρια έχουν πουληθεί σε μη Γάλλους κατοίκους, περίπου το 10% του συνόλου.
«Δεδομένου ότι η συντριπτική πλειονότητα των επισκεπτών θα είναι από τη Γαλλία, θα υπάρχουν περισσότερες ημερήσιες εκδρομές, ενώ πολλοί Γάλλοι επισκέπτες θα έχουν φίλους και συγγενείς στο Παρίσι στους οποίους μπορούν να μείνουν», λέει ο Göransson. «Δεν θα απέκλεια ότι μπορεί να υπάρξει κάποια μείωση των τιμών την τελευταία στιγμή. Όταν οι Αγώνες έγιναν στο Λονδίνο, οι αυξήσεις των τιμών ήταν πιο μέτριες».
Αντίκτυπος: Η Euromonitor International αναμένει σταθερή αύξηση των εισερχόμενων επισκεπτών στη Γαλλία και την πρωτεύουσά της από το 2025.
- Συγκρούσεις: Περιορισμένες, αλλά σημαντικές περιφερειακές επιπτώσεις
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συνεχιζόμενες επιχειρήσεις στη Γάζα από το Ισραήλ είχαν μικρή επίδραση στα παγκόσμια ταξίδια, αλλά έπληξαν βαριά τις γύρω περιοχές. Αυτό πιθανόν να συνεχιστεί και το 2024.
Ενώ οι προορισμοί της Νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου, ιδίως η Σερβία (+15%), το Μαυροβούνιο (+14%), η Πορτογαλία (+11%), η Τουρκία (+8%), η Μάλτα και η Ελλάδα (και οι δύο +7%), έχουν επωφεληθεί, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που γειτνιάζουν με τη Ρωσία και την Ουκρανία και εκείνες που συνήθως εξαρτώνται από Ρώσους ταξιδιώτες έχουν καταγράψει τις πιο απότομες μειώσεις: η Εσθονία (-27%), η Λετονία (-30%) και η Λιθουανία (-33%). Επίσης, ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν το Ισραήλ αυξήθηκε το 2023 σε σύγκριση με το 2022 και ο αριθμός των επισκεπτών μειώθηκε τον Οκτώβριο μετά τις επιθέσεις της Χαμάς και παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα για το υπόλοιπο του έτους, δήλωσε το ισραηλινό υπουργείο Τουρισμού.
Αντίκτυπος: Αν και οι συγκρούσεις δεν φαίνεται να έχουν αποθαρρύνει τους ταξιδιώτες γενικά, αυτές οι χώρες, που έχουν ήδη επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό, είναι απίθανο να δουν κάποια αλλαγή.
- Βιωσιμότητα: Οι ταξιδιώτες απαιτούν οικολογικές επιλογές
Δεν υπάρχει βελτίωση σε ό,τι αφορά τη βιωσιμότητα, αλλά η εταιρεία αναλύσεων Mintel πιστεύει ότι το 2024 τα ταξιδιωτικά brands μπορούν να αξιοποιήσουν τον τομέα των βιώσιμων καταλυμάτων, προωθώντας μια σειρά από διαφορετικές επιλογές κόστους.
Η Mintel λέει ότι είναι επιτακτική ανάγκη για τα ταξιδιωτικά εμπορικά σήματα να επιταχύνουν και να λογοδοτήσουν για τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις, ιδιαίτερα καθώς τα ζητήματα που αφορούν τη βιωσιμότητα διεισδύουν σε κάθε πτυχή της καθημερινής ζωής.
Η ταξιδιωτική πλατφόρμα Booking.com σημειώνει επίσης ότι οι «ακραίες καιρικές συνθήκες» επιταχύνουν την αύξηση των ταξιδιωτών που αναζητούν πιο δροσερά κλίματα για να ταξιδέψουν. Σε έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 42% ανέφερε ότι η κλιματική αλλαγή θα επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο προγραμματίζει τις διακοπές του το 2024, ενώ το 43% είπε ότι καθώς οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν στον τόπο κατοικίας, θα χρησιμοποιήσουν τις διακοπές τους για να δροσιστούν αλλού.
Η Booking.com εικάζει ότι το 2024 ταξιδιωτικά apps που σχετίζονται με την αειφορία θα οδηγήσουν τους ταξιδιώτες στην επιλογή βιώσιμων δρομολογίων αλλά και απομακρυσμένων τοποθεσιών, στις οποίες οι τουρίστες είχαν περιορισμένη πρόσβαση έως τώρα.
Αντίκτυπος: Από την ESG και το real estate έως τη νοοτροπία των καταναλωτών.