THEPOWERGAME
Με το δεξί μπήκε το 2024 για το ΤΑΙΠΕΔ. Από τη μία πλευρά φαίνεται να προχωρεί με γοργό ρυθμό η διάθεση του 30% του ΔΑΑ, ενώ από την άλλη ξεμπλοκάρει οριστικά μια δεύτερη μεγάλη αποκρατικοποίηση, εκείνη της Εγνατίας Οδού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το «πράσινο φως» για το «καλώς έχειν» της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα. Το Ελεγκτικό Συνέδριο κινήθηκε αστραπιαία για την έγκριση της σχετικής σύμβασης παραχώρησης-μαμούθ, η οποία, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2024, θα αποφέρει 1,35 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία.
Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι ο φάκελος που κατατέθηκε στα μέσα Νοεμβρίου εκδικάσθηκε μέσα στον Δεκέμβριο και ότι η σχετική απόφαση αναμένεται να εκδοθεί καθαρογραμμένη μέσα στις επόμενες ημέρες. Αν αυτό συμβεί, δεν αποκλείεται η αναθέτουσα Αρχή, το ΤΑΙΠΕΔ και ο προτιμητέος επενδυτής, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, να υπογράψουν τη σχετική σύμβαση μέσα στις επόμενες 30-40 ημέρες.
Θεωρητικά το μόνο που απομένει από την πλευρά των δύο συμβαλλομένων για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης -η οποία ωστόσο περιλαμβάνει σημαντικό έργο ανάπτυξης των λεγόμενων κάθετων αξόνων- είναι η δημιουργία της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού (SPV) από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στην οποία θα περιέλθουν οι υποχρεώσεις του προτιμητέου επενδυτή. Η δημιουργία της εταιρείας δεν μπορούσε να προηγηθεί της έγκρισης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές.
Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα για 35 χρόνια στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν σημαίνει ότι θα κλείσει και τη συναλλαγή μέσα στις επόμενες 30-40 ημέρες. Υπάρχουν οι λεγόμενες προαιρέσεις για το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, εκτιμώμενου ύψους 1,35 δισ. ευρώ, καθώς αυτό εξαρτάται από το επιτοκιακό ρίσκο της χρηματοδότησης της επένδυσης (Interest Rate Risk) που προβλέπεται από τη διακήρυξη του διαγωνισμού. Οι προαιρέσεις είναι αρκετές, με πιο σημαντική την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα στην ελληνική Βουλή.
Κυβερνητικοί παράγοντες αναφέρουν ότι καθοριστικό ρόλο στη γρήγορη απόκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποτέλεσε η συνεργασία του ΤΑΙΠΕΔ, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά και του υπ. Υποδομών και Μεταφορών. Οι τρεις αυτοί φορείς συνεργάστηκαν στενά -σε αντίθεση με την Εγνατία Οδό ΑΕ- προκειμένου η έγκριση του φακέλου, που περιλαμβάνει χιλιάδες σελίδες, να ολοκληρωθεί σε κάτι λιγότερο από δύο μήνες.
Προς την κατεύθυνση αυτήν, το ΤΑΙΠΕΔ έδρασε προληπτικά, παραδίδοντας το φάκελο του έργου τμηματικά, αρχής γενομένης από το περασμένο καλοκαίρι, και όχι άπαξ. Καθώς ολοκληρώνονταν ένα-ένα τα στάδια της σύμβασης παραχώρησης, το ΤΑΙΠΕΔ παρέδιδε τα σχετικά στοιχεία του φακέλου, έτσι ώστε το Ελεγκτικό Συνέδριο να είναι ενήμερο για την πορεία της σύμβασης παραχώρησης.