Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Ερυθρά Θάλασσα: Το μεταφορικό κόστος απειλεί με νέο κύμα ανατιμήσεων

Αν και παράδοξο εν μέσω εκπτώσεων, «φουντώνει» η συζήτηση για αύξηση του κινδύνου νέου κύματος ανατιμήσεων, ειδικά σε εισαγόμενα προϊόντα από ασιατικές αγορές, λόγω της αρρυθμίας που έχει προκαλέσει στο παγκόσμιο εμπόριο η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σημειώνεται ότι αυτό το διάστημα πολλοί Έλληνες επιχειρηματίες βρίσκονται στην Κίνα, στο πλαίσιο συμμετοχής σε εμπορικές εκθέσεις στο Χονγκ Κονγκ και άλλες πόλεις. Οι συμφωνίες που θα κλείσουν θεωρούνται κρίσιμες και για τις τιμές των προϊόντων κατά το προσεχές διάστημα, δεδομένου ότι θα ενσωματώνουν δυνητικές επιπτώσεις από τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό ανέφεραν σε ερωτήματα του powergame.gr στελέχη εταιρειών που βρίσκονται σήμερα στην Κίνα και δεν ήταν σε θέση να αποτιμήσουν τις συνέπειες της αναδυόμενης κρίσης.

Εν τω μεταξύ, μεγάλοι παγκόσμιοι παίκτες, όπως ΙΚΕΑ, Walmart, Amazon, προμηθευτές παιχνιδιών με εργοστάσια στην Κίνα και λιανέμποροι απ’ όλο τον κόσμο αγωνιούν για τη μεγαλύτερη διαταραχή στις θαλάσσιες μεταφορές μετά την πανδημία και το ατύχημα με το τάνκερ Ever Given, που «κόλλησε» στη Διώρυγα του Σουέζ το 2021, προκαλώντας ζημίες δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η Διώρυγα του Σουέζ στην Αίγυπτο συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο Θάλασσα και είναι η ταχύτερη διαδρομή μεταφοράς καυσίμων, τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών από την Ασία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη. Μέσω αυτής της οδού διακινείται σχεδόν το 1/3 του παγκόσμιου φορτίου εμπορευματοκιβωτίων.

Λόγω της διαταραχής, ελληνικές επιχειρήσεις πληρώνουν μεταφορικά κόστη αυξημένα πάνω από 150% εδώ και έναν μήνα, εξαιτίας της εκτροπής των δρομολογίων εμπορικών πλοίων υπό τον φόβο εχθροπραξιών από τους αντάρτες Χούθι, στη συνήθη πορεία τους από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ. Ο αναγκαστικός διάπλους της Αφρικής κοστίζει ακριβά, στέλνοντας τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων 40 ποδιών σε τροχιά προς τα 10.000 δολ., ενώ η υψηλή ζήτηση έχει εκτοξεύσει τις τιμές και στις αερομεταφορές. Παράγοντες της ελληνικής αγοράς σημειώνουν ότι λόγω του υψηλού κόστους επιλέγουν air cargo για αναγκαίες πρώτες ύλες και προϊόντα υψηλής αξίας. Η συγκεκριμένη επιλογή είναι απαγορευτική για είδη χαμηλής αξίας αλλά και νωπά προϊόντα, οι εξαγωγές των οποίων αναμένεται να πληγούν σημαντικά αν η κρίση έχει διάρκεια.

Προς το παρόν υπάρχει έντονη ανησυχία στην εγχώρια αγορά για επικείμενες αυξήσεις τιμών σε εισαγόμενα αγαθά από τις ασιατικές αγορές, από ηλεκτρονικά, ηλεκτρικές συσκευές και ανταλλακτικά μέχρι παιχνίδια. Όπως μας μεταφέρει ενδεικτικά ο Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ), οι ελληνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες με αυξήσεις στο μεταφορικό κόστος από τις αρχές Δεκεμβρίου. Ένα container που στοίχιζε τότε 2.000 ευρώ έχει αυξηθεί σε 5.500 ευρώ λόγω της αλλαγής διαδρομής των εμπορικών πλοίων, που αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ. Επίσης, εκτός από το κόστος των ναύλων, πρόβλημα είναι και ο χρόνος παράδοσης των παραγγελιών, που αυξάνεται δραματικά. Ως αποτέλεσμα, εάν δεν εξομαλυνθεί η κατάσταση προβλέπεται ότι ένα μέρος από το επιπλέον κόστος θα μετακυλιστεί στις τιμές καταναλωτή, με τη μεγαλύτερη επιβάρυνση να αφορά τα ογκώδη είδη.

Οι εξελίξεις έχουν προκαλέσει ανησυχίες στους επιχειρηματίες του κλάδου, οι οποίοι είχαν προχωρήσει σε μειώσεις τιμών, ακολουθώντας την τάση αποκλιμάκωσης του μεταφορικού κόστους το προηγούμενο διάστημα, σε αντίθεση με άλλους κλάδους, όπου οι ανατιμήσεις συνεχίζονται. Υπενθυμίζεται ότι ο Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής του ομίλου Jumbo, είχε δώσει έμφαση στο θέμα το προηγούμενο διάστημα, μειώνοντας τιμές στα προϊόντα του χαρτοφυλακίου του, καλώντας και τον ανταγωνισμό να πράξει αναλόγως. Σε μειώσεις τιμών προχώρησε και η αλυσίδα Μουστάκας, όπως και άλλες εταιρείες παιχνιδιών. Ωστόσο, τα δεδομένα αλλάζουν. Ο κ. Παπαδόπουλος απεύχεται το ενδεχόμενο να διατηρηθούν οι εχθροπραξίες, αλλά προς το παρόν προβλέπει ότι η αστάθεια θα συντηρήσει υψηλά τα μεταφορικά κόστη και αυξημένους τους χρόνους παράδοσης, επιβαρύνοντας όλα σχεδόν τα προϊόντα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!