Γ.Δ.
1535.17 -0,28%
ACAG
0,00%
6.01
BOCHGR
-1,57%
5
CENER
+1,46%
9.72
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,49%
8.15
EVR
-1,34%
1.475
NOVAL
+1,09%
2.325
OPTIMA
+0,31%
12.98
TITC
+1,12%
45
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-1,80%
1.85
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
+0,73%
2.76
ΑΚΡΙΤ
-1,29%
0.765
ΑΛΜΥ
+4,81%
4.245
ΑΛΦΑ
-1,36%
1.7435
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,19%
11
ΑΣΚΟ
-0,91%
3.27
ΑΣΤΑΚ
-1,93%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-1,03%
0.77
ΑΤΤΙΚΑ
-0,46%
2.16
ΒΙΟ
+1,23%
5.75
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.935
ΒΙΟΣΚ
-0,63%
1.57
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,77%
2.3
ΓΕΒΚΑ
+1,06%
1.43
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,51%
18.8
ΔΑΑ
+3,48%
8.38
ΔΑΙΟΣ
+6,40%
3.66
ΔΕΗ
+0,55%
12.88
ΔΟΜΙΚ
+0,68%
2.95
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,72%
0.358
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.795
ΕΕΕ
-0,72%
33
ΕΚΤΕΡ
+0,46%
1.758
ΕΛΒΕ
0,00%
5.2
ΕΛΙΝ
+1,36%
2.24
ΕΛΛ
-0,35%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,34%
2.265
ΕΛΠΕ
-0,40%
7.52
ΕΛΣΤΡ
+7,55%
2.28
ΕΛΤΟΝ
-0,32%
1.85
ΕΛΧΑ
+0,72%
2.105
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,84%
1.2
ΕΤΕ
-1,51%
8.346
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-2,67%
2.41
ΕΧΑΕ
+1,90%
4.815
ΙΑΤΡ
+3,06%
1.685
ΙΚΤΙΝ
+2,00%
0.357
ΙΛΥΔΑ
-1,43%
1.725
ΙΝΚΑΤ
+1,47%
4.82
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,87%
4.57
ΙΝΛΟΤ
+1,87%
1.09
ΙΝΤΕΚ
-0,50%
5.95
ΙΝΤΕΤ
-1,73%
1.135
ΙΝΤΚΑ
+3,11%
3.32
ΚΑΡΕΛ
0,00%
330
ΚΕΚΡ
0,00%
1.33
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,67%
0.451
ΚΟΥΑΛ
+0,58%
1.39
ΚΟΥΕΣ
0,00%
6.16
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
-1,48%
1
ΛΑΒΙ
+0,88%
0.8
ΛΑΜΔΑ
-1,53%
7.09
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+5,60%
0.264
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
-1,63%
3.02
ΜΑΘΙΟ
-0,99%
0.6
ΜΕΒΑ
0,00%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-2,61%
2.24
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-0,53%
2.82
ΜΙΝ
-5,63%
0.486
ΜΟΗ
-0,56%
21.38
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.74
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,62%
26
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
-0,44%
2.25
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-0,06%
34.28
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-1,40%
28.1
ΟΛΠ
+2,16%
30.75
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.58
ΟΠΑΠ
+0,88%
16.12
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,79%
0.768
ΟΤΕ
-0,07%
14.94
ΟΤΟΕΛ
+0,36%
11.24
ΠΑΙΡ
+6,25%
1.105
ΠΑΠ
+1,61%
2.53
ΠΕΙΡ
-1,12%
4.316
ΠΕΡΦ
-0,92%
5.38
ΠΕΤΡΟ
-0,95%
8.38
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.155
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-8,57%
0.256
ΠΡΕΜΙΑ
+0,33%
1.228
ΠΡΟΝΤΕΑ
-3,10%
6.25
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.675
ΣΑΡ
+0,18%
10.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,28%
0.357
ΣΙΔΜΑ
+1,60%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-1,02%
5.82
ΣΠΙ
+3,68%
0.62
ΣΠΥΡ
-8,61%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
+0,98%
1.55
ΤΡΑΣΤΟΡ
+4,92%
1.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,24%
1.638
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-0,64%
7.75
ΦΡΙΓΟ
-2,11%
0.186
ΦΡΛΚ
-0,75%
3.945
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Ερυθρά Θάλασσα: Το μεταφορικό κόστος απειλεί με νέο κύμα ανατιμήσεων

Αν και παράδοξο εν μέσω εκπτώσεων, «φουντώνει» η συζήτηση για αύξηση του κινδύνου νέου κύματος ανατιμήσεων, ειδικά σε εισαγόμενα προϊόντα από ασιατικές αγορές, λόγω της αρρυθμίας που έχει προκαλέσει στο παγκόσμιο εμπόριο η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σημειώνεται ότι αυτό το διάστημα πολλοί Έλληνες επιχειρηματίες βρίσκονται στην Κίνα, στο πλαίσιο συμμετοχής σε εμπορικές εκθέσεις στο Χονγκ Κονγκ και άλλες πόλεις. Οι συμφωνίες που θα κλείσουν θεωρούνται κρίσιμες και για τις τιμές των προϊόντων κατά το προσεχές διάστημα, δεδομένου ότι θα ενσωματώνουν δυνητικές επιπτώσεις από τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό ανέφεραν σε ερωτήματα του powergame.gr στελέχη εταιρειών που βρίσκονται σήμερα στην Κίνα και δεν ήταν σε θέση να αποτιμήσουν τις συνέπειες της αναδυόμενης κρίσης.

Εν τω μεταξύ, μεγάλοι παγκόσμιοι παίκτες, όπως ΙΚΕΑ, Walmart, Amazon, προμηθευτές παιχνιδιών με εργοστάσια στην Κίνα και λιανέμποροι απ’ όλο τον κόσμο αγωνιούν για τη μεγαλύτερη διαταραχή στις θαλάσσιες μεταφορές μετά την πανδημία και το ατύχημα με το τάνκερ Ever Given, που «κόλλησε» στη Διώρυγα του Σουέζ το 2021, προκαλώντας ζημίες δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η Διώρυγα του Σουέζ στην Αίγυπτο συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο Θάλασσα και είναι η ταχύτερη διαδρομή μεταφοράς καυσίμων, τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών από την Ασία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη. Μέσω αυτής της οδού διακινείται σχεδόν το 1/3 του παγκόσμιου φορτίου εμπορευματοκιβωτίων.

Λόγω της διαταραχής, ελληνικές επιχειρήσεις πληρώνουν μεταφορικά κόστη αυξημένα πάνω από 150% εδώ και έναν μήνα, εξαιτίας της εκτροπής των δρομολογίων εμπορικών πλοίων υπό τον φόβο εχθροπραξιών από τους αντάρτες Χούθι, στη συνήθη πορεία τους από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ. Ο αναγκαστικός διάπλους της Αφρικής κοστίζει ακριβά, στέλνοντας τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων 40 ποδιών σε τροχιά προς τα 10.000 δολ., ενώ η υψηλή ζήτηση έχει εκτοξεύσει τις τιμές και στις αερομεταφορές. Παράγοντες της ελληνικής αγοράς σημειώνουν ότι λόγω του υψηλού κόστους επιλέγουν air cargo για αναγκαίες πρώτες ύλες και προϊόντα υψηλής αξίας. Η συγκεκριμένη επιλογή είναι απαγορευτική για είδη χαμηλής αξίας αλλά και νωπά προϊόντα, οι εξαγωγές των οποίων αναμένεται να πληγούν σημαντικά αν η κρίση έχει διάρκεια.

Προς το παρόν υπάρχει έντονη ανησυχία στην εγχώρια αγορά για επικείμενες αυξήσεις τιμών σε εισαγόμενα αγαθά από τις ασιατικές αγορές, από ηλεκτρονικά, ηλεκτρικές συσκευές και ανταλλακτικά μέχρι παιχνίδια. Όπως μας μεταφέρει ενδεικτικά ο Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ), οι ελληνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες με αυξήσεις στο μεταφορικό κόστος από τις αρχές Δεκεμβρίου. Ένα container που στοίχιζε τότε 2.000 ευρώ έχει αυξηθεί σε 5.500 ευρώ λόγω της αλλαγής διαδρομής των εμπορικών πλοίων, που αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ. Επίσης, εκτός από το κόστος των ναύλων, πρόβλημα είναι και ο χρόνος παράδοσης των παραγγελιών, που αυξάνεται δραματικά. Ως αποτέλεσμα, εάν δεν εξομαλυνθεί η κατάσταση προβλέπεται ότι ένα μέρος από το επιπλέον κόστος θα μετακυλιστεί στις τιμές καταναλωτή, με τη μεγαλύτερη επιβάρυνση να αφορά τα ογκώδη είδη.

Οι εξελίξεις έχουν προκαλέσει ανησυχίες στους επιχειρηματίες του κλάδου, οι οποίοι είχαν προχωρήσει σε μειώσεις τιμών, ακολουθώντας την τάση αποκλιμάκωσης του μεταφορικού κόστους το προηγούμενο διάστημα, σε αντίθεση με άλλους κλάδους, όπου οι ανατιμήσεις συνεχίζονται. Υπενθυμίζεται ότι ο Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής του ομίλου Jumbo, είχε δώσει έμφαση στο θέμα το προηγούμενο διάστημα, μειώνοντας τιμές στα προϊόντα του χαρτοφυλακίου του, καλώντας και τον ανταγωνισμό να πράξει αναλόγως. Σε μειώσεις τιμών προχώρησε και η αλυσίδα Μουστάκας, όπως και άλλες εταιρείες παιχνιδιών. Ωστόσο, τα δεδομένα αλλάζουν. Ο κ. Παπαδόπουλος απεύχεται το ενδεχόμενο να διατηρηθούν οι εχθροπραξίες, αλλά προς το παρόν προβλέπει ότι η αστάθεια θα συντηρήσει υψηλά τα μεταφορικά κόστη και αυξημένους τους χρόνους παράδοσης, επιβαρύνοντας όλα σχεδόν τα προϊόντα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!