Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ευρωπαϊκή επιδημία αύξησης φόρων στον τουρισμό

Ολοένα και περισσότεροι προορισμοί ανά τον κόσμο επιβάλλουν τουριστικό φόρο στους επισκέπτες τους. Αρκετοί από αυτούς μάλιστα, αποφάσισαν φέτος να τον αυξήσουν, προκειμένου να χρηματοδοτήσουν ανάγκες που προκύπτουν στις τοπικές κοινωνίες λόγω του τουρισμού (όπως καθαριότητα), να ελέγξουν τον υπερτουρισμό και γενικά να διασφαλίσουν μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.

Στην Ελλάδα, το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, όπως μετονομάζεται από φέτος το τέλος διαμονής, δεν είναι από τα ακριβότερα αλλά ούτε και από τα φθηνότερα στην Ευρώπη. Η κάθετη επιβολή του σε όλες ανεξαιρέτως τις περιοχές της χώρας, τουριστικές και μη, είναι μάλλον αυτή που δείχνει άδικη. Οι ξένοι επισκέπτες πάντως είναι ήδη αρκετά εξοικειωμένοι με την πρακτική επιβολής τελών.

Τι είναι ο τουριστικός φόρος;

Αρχικά, ο τουριστικός φόρος εισήχθη από ορισμένες κυβερνήσεις με στόχο τον μετριασμό του υπερτουρισμού και τη δημιουργία εισοδήματος από μεγάλο αριθμό ταξιδιωτών που εισέρχονται στον προορισμό. Το Μπουτάν, για παράδειγμα, έχει ζητήσει από τους τουρίστες να πληρώσουν ένα σημαντικό χρηματικό ποσό για να εισέλθουν από τότε που άνοιξε στους ταξιδιώτες το 1974. Η χώρα χρησιμοποιεί τον φόρο (που ονομάζεται Ημερήσιο Τέλος Αειφόρου Ανάπτυξης) σε μια προσπάθεια να διατηρήσει τη φυσική ομορφιά και για την προστασία του παραδοσιακού βουδιστικού πολιτισμού. Ομοίως, η Βαρκελώνη χρησιμοποιεί τον τουριστικό φόρο της πόλης για να χρηματοδοτήσει έργα κατασκευής και ανάπτυξης σε τοπικό επίπεδο. Οι περισσότεροι τουριστικοί φόροι προστίθενται στο κόστος διαμονής.

Ποιοι ευρωπαϊκοί προορισμοί εφαρμόζουν τουριστικό φόρο

Ολλανδία: Ο υψηλότερος τουριστικός φόρος στην Ευρώπη εφαρμόζεται στο Άμστερνταμ και από φέτος αυξάνεται ακόμα περισσότερο. Στα καταλύματα, από 7% ανέβηκε στο 12,5% του κόστους διανυκτέρευσης και από 8 ευρώ σε 11 ευρώ το άτομο ανά ημέρα στα κρουαζιερόπλοια.

Γαλλία: Ο τουριστικός φόρος στη Γαλλία είναι αρμοδιότητα των Δήμων. Το Παρίσι χρεώνει τους επισκέπτες του ανάλογα με τον τύπου του καταλύματος που θα επιλέξουν. Οι τιμές ξεκινούν από 0,80 ευρώ στα ξενοδοχεία 1 αστεριού και φτάνουν τα 3 ευρώ στα 5άστερα και τα 4 ευρώ στα παλάτια. Ωστόσο έχει ανακοινωθεί ότι επίκειται αύξηση εντός του έτους που ίσως ξεπεράσει και το 200%, σε μια χρονιά που το Παρίσι φιλοξενεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες και η τουριστική κίνηση αναμένεται να εκτοξευθεί.

Ιταλία: Και εδώ οι Δήμοι αποφασίζουν τον φόρο που θα επιβάλλουν στους τουρίστες. Στη Ρώμη είναι από 2 ευρώ έως 7 ευρώ ανά άτομο ανά διανυκτέρευση. Από φέτος και οι τουρίστες στη Βενετία θα πληρώνουν φόρο, κατά την είσοδό τους στην πόλη, όπου υπάρχουν πολλοί ημερήσιοι επισκέπτες. Θα πληρώνουν 5 ευρώ το άτομο μέσω ψηφιακής πύλης με κωδικό QR.

Ισπανία: Η Βαρκελώνη ταλανίζεται από τον υπερτουρισμό και καταβάλλει προσπάθειες να τον ελέγξει. Έτσι ανακοίνωσε ότι από τον Απρίλιο του 2024 θα αυξήσει τον τουριστικό φόρο από 2,75 ευρώ σε 3,25 ευρώ τη βραδιά. Την πρακτική του τουριστικού φόρου ετοιμάζεται να υιοθετήσει και η Βαλένθια που θα κυμαίνεται από 50 λεπτά έως 2 ευρώ ανά διανυκτέρευση και θα ισχύει σε όλες τις περιοχές της.

Πορτογαλία: Στην Algarve, στο μεγαλύτερο λιμάνι ψαρέματος το Olhao, ξεκίνησε να εφαρμόζεται από πέρυσι τουριστικός φόρος 2 ευρώ ανά διανυκτέρευση την υψηλή σεζόν και 1 ευρώ τον υπόλοιπο χρόνο. Η Figueira da Foz της Πορτογαλίας θα αρχίσει επίσης να επιβάλλει τουριστικό φόρο από φέτος, που ανέρχεται σε 1,5 ευρώ από τον Οκτώβριο έως τον Μάρτιο και 2 ευρώ μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου.

Ισλανδία: Ο παγωμένος προορισμός της Ευρώπης που «ανακαλύφθηκε» πρόσφατα από τους τουρίστες, θα εισάγει τουριστικό φόρο το 2024 χωρίς να έχει γίνει γνωστό το ύψος του. Ωστόσο η Πρωθυπουργός της χώρας έχει δηλώσει ότι η χρέωση θα είναι σε λογικά πλαίσια και θα κατευθυνθεί σε προγράμματα αειφορίας για ουδέτερους ρύπους της χώρας μέχρι το 2040.

Δανία: Σκοπεύει να εισάγει φόρο επιβάτη στις πτήσεις το 2025, με χρεώσεις ανά επιβάτη που θα φτάνουν τα 8,4 ευρώ στις πτήσεις εντός Ευρώπης, τα 32 ευρώ στις πτήσεις μεσαίων αποστάσεων και τα 51 ευρώ στις μακρινές μέχρι το 2030. Τα έσοδα θα αξιοποιηθούν για τη χρήση 100% βιώσιμων καυσίμων στις πτήσεις εσωτερικού.

Ηνωμένο Βασίλειο: Από φέτος και οι Ευρωπαίοι επισκέπτες θα πρέπει να υποβάλλουν αίτηση για Ηλεκτρονική Ταξιδιωτική Άδεια (Eta) για το Ηνωμένο Βασίλειο, με κόστος 7 λίρες.

Τουριστικούς φόρους εφαρμόζουν πολλές ακόμα χώρες της Ευρώπης (Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Τσεχία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ελβετία, Σλοβενία) και στις περισσότερες από αυτές ποικίλει ανάλογα την περιοχή και τον τύπο καταλύματος.

Επιπλέον, από το 2025, οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ που θα ταξιδεύουν στην Ευρώπη χωρίς ειδικές απαιτήσεις visa θα χρειάζεται να εγγράφονται στο σύστημα ETIAS με κόστος 7 ευρώ το άτομο. Στόχος του μέτρου είναι να ενισχυθεί η ασφάλεια συνόρων και να προστατευτούν οι πολίτες της ΕΕ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!