Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Οι 10 μεγάλες προκλήσεις για την ελληνική οικονομία

Ποδαρικό με δέκα βαριά στοιχήματα στην οικονομία κάνει το 2024. Οι προκλήσεις για την κυβέρνηση είναι πολλές, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει χρόνος, καθώς 20 νομοσχέδια που βρίσκονται στο συρτάρι θα πρέπει να έρθουν άμεσα στη Βουλή, για να ξεμπλοκάρουν τις μεταρρυθμίσεις και να έρθουν νέα επιχειρηματικά κεφάλαια, που θα συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου για αύξηση των επενδύσεων κατά 15,1% τη νέα χρονιά.

Τουρισμός, κατανάλωση και επενδύσεις είναι οι βασικές κινητήριες δυνάμεις για να τρέξει η οικονομία με ταχύτητες 2,9% το 2024 και να έρθουν εισπράξεις 63 δισ. ευρώ στα ταμεία, που είναι το κλειδί για δημοσιονομική σταθερότητα και για νέες κοινωνικές παροχές.

Ψηλά στην ατζέντα με τις προκλήσεις βρίσκονται η ακρίβεια στα τρόφιμα και τις υπηρεσίες, που εξακολουθεί να ροκανίζει τα εισοδήματα των καταναλωτών, αλλά και ο μεγάλος όγκος των «κόκκινων» χρεών προς το Δημόσιο, καθώς ξεπερνούν τα 165 δισ. ευρώ.

Αναλυτικά:

1. ΑΝΑΠΤΥΞΗ: Η πρόβλεψη για επιτάχυνση της οικονομίας στο 2,9% το 2024 από 2,4% φέτος θεωρείται υπεραισιόδοξη, αλλά όχι ακατόρθωτη από τους αναλυτές, καθώς τα δείγματα γραφής που έχει δείξει η χώρα δεν αποκλείουν ένα νέο αναπτυξιακό «θαύμα». Αρκεί βέβαια να δουλέψουν τα «μοτέρ» για την αύξηση των επενδύσεων με τη βοήθεια των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και των εισπράξεων από τον τουρισμό, που θα οδηγήσουν το ΑΕΠ στα 234 δισ. ευρώ, επίπεδα που έχει να πιάσει η χώρα από το μακρινό 2009. Ωστόσο, οι κίνδυνοι υπάρχουν, καθώς τυχόν επιδείνωση της γεωπολιτικής κρίσης στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, με τις συνεπαγόμενες επιπτώσεις στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, θα επιφέρουν κραδασμούς και στο εσωτερικό της χώρας, «φρενάροντας» την αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομία, η οποία αυτήν τη στιγμή παρουσιάζει έναν από τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης πανευρωπαϊκά.

2. ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ: Η αναζωπύρωση της πληθωριστικής φωτιάς είναι ο δεύτερος μεγάλος πονοκέφαλος για την κυβέρνηση. Το συνεχώς διογκούμενο κύμα ακρίβειας στα τρόφιμα ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, φρενάροντας την ιδιωτική κατανάλωση, που αποτελεί έναν από τους βασικούς κινητήρες της ανάπτυξης λόγω του σημαντικού μεριδίου συμμετοχής στο ΑΕΠ. Δεν είναι μόνο ότι η ακρίβεια έχει άμεσο αρνητικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία, είναι και το γεγονός ότι δημιουργεί πληθωριστικές προσδοκίες στα νοικοκυριά, ενισχύοντας τη τάση συγκράτησης των δαπανών τους. Ήδη με τον νέο προϋπολογισμό ο πήχης για την ιδιωτική κατανάλωση χαμηλώνει στο 1,3% από 2,9% το 2023, καθώς το πρόβλημα με τον τιμάριθμο καθίσταται οξύτερο σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις, με τις τιμές στα ράφια να έχουν ανέβει υψηλά και να μην υποχωρούν. Στόχος είναι ο πληθωρισμός την επόμενη χρονιά να συγκρατηθεί στο 2,6%, από 3,9% φέτος.

3. ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ: Η Ελλάδα πέτυχε μηδενικά ελλείμματα το 2022, αξιοσημείωτο πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ το 2023, παρά τα μέτρα κοινωνικής πολιτικής, αλλά τώρα καλείται να κάνει μία ακόμη προσαρμογή, με άξονα το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, φθάνοντας σε ακόμη μεγαλύτερο πρωτογενές αποτέλεσμα το 2024. Ο Προϋπολογισμός προβλέπει 2,1% του ΑΕΠ πλεόνασμα σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, που μεταφράζεται σε εξοικονόμηση 5 δισ. ευρώ (από 2,5 δισ. ευρώ το 2023 ) το 2024 για την αποπληρωμή τόκων. Ακόμη και με το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας οι στόχοι για τα πλεονάσματα της Ελλάδας είναι γραμμένοι σε πέτρα και δεν αλλάζουν λόγω του υψηλού δημόσιου χρέους. Αν δεν παράγονται σε σταθερή βάση και την ίδια στιγμή η οικονομία κατεβάσει ταχύτητα, η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους μπαίνει σε κίνδυνο. Βασική προϋπόθεση για μεγαλύτερα πλεονάσματα είναι να συνεχιστεί η ανοδική πορεία των φορολογικών εσόδων, τα οποία για το 2024 προβλέπεται να αυξηθούν στα 63 δισ. ευρώ.

4. ΠΔΕ – ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ: Κονδύλια άνω των 12 δισ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης θα διοχετευθούν το 2024 στην οικονομία και θα κρίνουν το στοίχημα για αύξηση των επενδύσεων κατά 15,1%. Οι δαπάνες για δημόσιες επενδύσεις θα ανέλθουν σε 8,55 δισ. ευρώ -εκ των οποίων τα 6,5 δισ. ευρώ θα έρθουν από κοινοτικούς πόρους και 2 δισ. ευρώ από εθνικούς-, ενώ σε αυτόν τον λογαριασμό θα πρέπει να προστεθούν και τα 3,617 δισ. ευρώ που αποτελούν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τα οποία η Ελλάδα θα πρέπει να αξιοποιήσει τάχιστα.

5. ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ: Νέα αποκλιμάκωση στο 152,3% του ΑΕΠ προβλέπεται να σημειώσει το  δημόσιο χρέος (γενικής κυβέρνησης) το 2024, από 160,3% του ΑΕΠ το 2023. Ωστόσο, το 2024 θα είναι η πρώτη χρονιά μείωσης του χρέους σε απόλυτο ποσό, έστω και κατά 1 δισ. ευρώ, καθώς σε αυτά τα μεγέθη παραμένει τρομακτικό. Συγκεκριμένα, τον επόμενο χρόνο το δημόσιο χρέος θα υποχωρήσει στα 356 δισ. ευρώ, από 355 δισ. ευρώ το 2023. Παρ’ ότι δεν υπάρχουν άμεσοι κίνδυνοι για το δημόσιο χρέος από την άνοδο των επιτοκίων, εξαιτίας των ευνοϊκών χαρακτηριστικών του, ωστόσο, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, αυτά δεν είναι μόνιμα και παρέχουν μόνο ένα σημαντικό παράθυρο ευκαιρίας προκειμένου να παραμείνει βιώσιμο κατά την επερχόμενη σταδιακή λήξη και αντικατάσταση των ευνοϊκών δανείων, που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο των μνημονίων, με νέο δανεισμό σε όρους αγοράς. Δύο είναι οι προϋποθέσεις: η διαφύλαξη της δημοσιονομικής αξιοπιστίας και η δημιουργία ικανών δημοσιονομικών αποθεμάτων, ώστε να υπάρχει δυνατότητα στήριξης της οικονομίας σε περιόδους κρίσης.

6. ΑΝΕΡΓΙΑ: Ανεργία: η απειλή ύφεσης στην Ευρωζώνη θα προκαλέσει κλυδωνισμούς και στην αγορά εργασίας, ενώ οι επιχειρήσεις που πιέζονται από το υπέρμετρο ενεργειακό κόστος προειδοποιούν για συρρίκνωση των θέσεων εργασίας λόγω της δυσμενούς κατάστασης στην οποία βρίσκονται. Ωστόσο, τα μέτρα πολιτικής που εφάρμοσε η κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της πανδημικής και της ενεργειακής κρίσης συνέβαλαν στην ενίσχυση της απασχόλησης, με αποτέλεσμα η ανεργία να υποχωρήσει από το 12,4% το 2022 στο 11,2% φέτος, ενώ για το 2024 ο στόχος είναι να μειωθεί περαιτέρω στο 10,6% με τις δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα ανοίξουν οι επενδύσεις.

7. ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ: Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της κυβέρνησης για το 2024, καθώς θα δημιουργήσει επιπλέον δημοσιονομικό χώρο για μια ευρύτερη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, αλλά και για νέες παροχές. Για την ώρα τα έσοδα που χάνει το Δημόσιο από το «μαύρο χρήμα» κινούνται σε μεγάλη έκταση, ενώ στόχος είναι με την εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, την καθολική χρήση του πλαστικού χρήματος, το τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και τα μέτρα για το λαθρεμπόριο να κλείσει το κενό των εσόδων στον ΦΠΑ, που θα οδηγήσει σε αύξηση των φορολογικών εισπράξεων κατά 2,5 – 3 δισ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια. Σημαντική βοήθεια θα παράσχει η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών εργαλείων της ΑΑΔΕ, που διευρύνει τις δυνατότητες διαχείρισης και αξιοποίησης των πληροφοριών οι οποίες συλλέγονται μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών και διευκολύνει τη διεξαγωγή αυξημένων και πιο αποτελεσματικών ελέγχων και την επιτυχή επιβολή κυρώσεων.

8. ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ: Σε τομείς με χρόνιες δυσλειτουργίες, όπως το Κτηματολόγιο, η  Δικαιοσύνη, η Δημόσια Διοίκηση, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις, που βαραίνουν τη ζωή των πολιτών και λειτουργούν αποτρεπτικά για τις επενδύσεις, με αποτέλεσμα να απαιτείται περαιτέρω επιτάχυνση. Ειδικά στην απονομή της Δικαιοσύνης, η συνέχιση κρίνεται επιβεβλημένη, δεδομένου ότι οι επενδυτές είναι πιο πρόθυμοι να επενδύσουν σε μια οικονομία όπου τα συμβατικά δικαιώματα και τα δικαιώματα ιδιοκτησίας τους προστατεύονται και εάν αυτά παραβιαστούν, μπορούν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη και να δικαιωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

9. ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ: Παρά τη μείωση των «κόκκινων» δανείων στα 12,1 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2023, σε σχέση με τα 15,1 δισ. ευρώ που ήταν πριν από έναν χρόνο, ο δείκτης των μη εξυπηρετούμενων παραμένει υψηλότερος από τον μέσο όρο των τραπεζών της Ευρωζώνης, με αποτέλεσμα να απαιτούνται περαιτέρω κινήσεις, που υπαγορεύονται από το δύσκολο περιβάλλον των αυξημένων επιτοκίων. Ταυτόχρονα, το ιδιωτικό χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα και αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη. Επισημαίνεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στο Δημόσιο έχουν σπάσει το φράγμα των 153 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 106 δισ. ευρώ είναι χρέη προς την Εφορία και 47,2 δισ. ευρώ προς τα ασφαλιστικά ταμεία.

10. ΑΚΙΝΗΤΑ: Μέσα στο 2024 θα πρέπει να ενταχθούν στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού άλλες 2.167 περιοχές σε όλη τη χώρα, που αντιπροσωπεύουν το 1,5% της ελληνικής επικράτειας, πράγμα που θα φέρει ανατροπές σε δεκάδες φόρους και τέλη που υπολογίζονται με βάση τις αντικειμενικές τιμές. Επισημαίνεται ότι σήμερα το σύστημα αυτό καλύπτει το 98,5% της χώρας. Επίσης, θα πρέπει να εξεταστούν οι ενστάσεις που έχουν υποβάλει ένας στους δύο δήμους της χώρας για μειώσεις στις αντικειμενικές τιμές, θεωρώντας ότι σε πολλές περιοχές οι νέες τιμές της Εφορίας είναι αισθητά υψηλότερες από τις εμπορικές. Με την ολοκλήρωση του ελέγχου των αιτημάτων οι ιδιώτες εκτιμητές ακινήτων θα εισηγηθούν τις νέες αντικειμενικές αξίες στον υπουργό Οικονομικών, ο οποίος θα αποφασίσει για το εύρος και την κλίμακα των μειώσεων στις τιμές ζώνης, οι οποίες ωστόσο δεν θα έχουν αναδρομική ισχύ. Επίσης, με το νέο φορολογικό έχει δρομολογηθεί η ψηφιοποίηση των ζωνών σε όλες τις περιοχές εκτός σχεδίου πόλης ή ορίων οικισμών και στη δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας όπου θα ενταχθούν όλα τα στοιχεία που αφορούν ένα ακίνητο (πολεοδομία, κτηματολόγιο ψηφιακός χάρτης των αντικειμενικών αξιών κ.λπ. ) Το νέο πληροφοριακό σύστημα θα παρακολουθεί τις τάσεις της αγοράς των ακινήτων και, εφόσον εντοπίζει μεταβολές στις εμπορικές τιμές, θα παρεμβαίνει αυτόματα και θα αναπροσαρμόζει τις τιμές ζώνης. Η ευθυγράμμιση θα γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα σχεδόν κάθε χρόνο και οι αλλαγές στις τιμές της Εφορίας δεν θα γίνονται πλέον με υπουργικές αποφάσεις, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!