THEPOWERGAME
Ως μια νέα ισχυρή αγορά τουριστών αναψυχής αναδύεται το τελευταίο διάστημα η Ινδία και ήδη η Ελλάδα πραγματοποιεί συστηματικές ενέργειες, προκειμένου να διεκδικήσει μερίδιο από αυτήν την τεράστια «τουριστική δεξαμενή».
Η επένδυση της ινδικής εταιρείας στο νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, η επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού, Ναρέντρα Μόντι, το καλοκαίρι στην Αθήνα, αλλά και η ανταλλαγή ταξιδιών γνωριμίας τουριστικών φορέων και οργανισμών χτίζουν σταδιακά τις σχέσεις των δύο χωρών. Τα επόμενα χρόνια εκτιμάται ότι οι τουριστικές ροές από την Ινδία θα μπορέσουν να καλύψουν τις απώλειες από τη ρωσική αγορά.
Η Ινδία αποτελεί αυτήν τη στιγμή μια ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία, με τον πληθυσμό της να βιώνει μια αυξανόμενη οικονομική ευημερία. Είναι η πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη και ο πληθυσμός της έχει ξεπεράσει τον πληθυσμό της Κίνας, με πάνω από 1,4 δισεκατομμύριο ανθρώπους, και η διάμεση ηλικία τους είναι μόλις 27,6 έτη, νεότερη κατά περισσότερα από 10 χρόνια από αυτήν των περισσότερων μεγάλων οικονομιών. Όπως αναφέρει πρόσφατη έρευνα της McKinsey, η κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της αναψυχής, προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2030. Επιπλέον, προβλέπονται ισχυρή ταξιδιωτική ανάκαμψη μετά την πανδημία και αυξανόμενη όρεξη για διεθνή ταξίδια, παράγοντες οι οποίοι υποδεικνύουν τις σημαντικές δυνατότητες της Ινδίας για εξερχόμενο τουρισμό. Από τα περίπου 13 εκατομμύρια ταξίδια στο εξωτερικό που πραγματοποίησαν οι Ινδοί το 2022, υπάρχει η δυναμική αυτά να αυξηθούν σε 80 εκατομμύρια το 2040.
Το ελληνικό «άνοιγμα» στην ινδική τουριστική αγορά
Το τελευταίο διάστημα πραγματοποιούνται διάφορες κινήσεις από την πλευρά της Ελλάδας, προκειμένου να γίνει γνωστή η χώρα στην Ινδία ως τουριστικός προορισμός, ενώ στόχος είναι και η προσέλκυση απευθείας πτήσεων από την ασιατική χώρα.
Πιο πρόσφατη κίνηση είναι το ταξίδι εξοικείωσης Ινδών αντιπροσώπων που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το «This is Athens – Convention & Visitors Bureau» του Δήμου Αθηναίων και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, χάρη στην ουσιαστική υποστήριξη της Gulf Air. Από τις 10 έως τις 13 Δεκεμβρίου φιλοξενήθηκαν στην Αθήνα 15 εκπρόσωποι της τουριστικής αγοράς της Ινδίας και δημοσιογράφοι που εκπροσώπησαν έγκριτα ινδικά Μέσα. Σημειώνεται ότι η Gulf Air συνδέει την Αθήνα με το Μπαχρέιν με 10 απευθείας πτήσεις την εβδομάδα και μέσω Μπαχρέιν την Αθήνα με έναν σημαντικό αριθμό ινδικών προορισμών.
Το ταξίδι εξοικείωσης είναι μία μόνο από τις πολλές ενέργειες του Τhis is Athens CVB και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για την αγορά της Ινδίας, ενώ για τους επόμενους μήνες έχουν προγραμματιστεί δράσεις που περιλαμβάνουν τη συμμετοχή της ελληνικής πρωτεύουσας στις μεγαλύτερες τουριστικές εκθέσεις της Ινδίας, όπως η OTM India.
Κινήσεις προσέγγισης της ινδικής αγοράς δεν κάνει μόνο η Αθήνα. Η Ρόδος έχει επίσης αναπτύξει δεσμούς και ήδη από τον Μάρτιο του 2023 άρχισε να υποδέχεται τα πρώτα γκρουπ Ινδών τουριστών. Οι τοπικές Αρχές εκτιμούν ότι το 2024 οι Ινδοί που θα επισκεφθούν το νησί θα φτάσουν τις 5.000, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί επαφές για την έναρξη τακτικών εποχιακών πτήσεων προς τη Ρόδο από μεγάλη αεροπορική εταιρεία.
Την ίδια ώρα, η επένδυση του ινδικού ομίλου GMR Group στο αεροδρόμιο του Καστελίου στην Κρήτη εκτιμάται ότι θα αποτελέσει αφορμή για αεροπορικές εταιρείες της ασιατικής χώρας να το περιλάβουν στα δρομολόγιά τους. Η τουριστική αγορά της Κρήτης έχει ήδη αρχίσει να δραστηριοποιείται προς αυτήν την κατεύθυνση. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ξενοδόχοι του νησιού ετοιμάζουν ταξίδι στην Ινδία, προκειμένου να συναντηθούν με τουριστικούς φορείς, να τους παρουσιάσουν το προϊόν της Κρήτης και να συνάψουν συνεργασίες.
Να σημειωθεί ότι ο Όμιλος GMR Group έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να επενδύσει και στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, και πάλι σε σχήμα με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το προφίλ των Ινδών τουριστών
Οι Ινδοί ταξιδιώτες δεν είναι μια ομοιογενής ομάδα. Οι προτιμήσεις προορισμού διαφέρουν ανάλογα με την περιοχή προέλευσής τους, αναφέρει η μελέτη της McKinsey. Για παράδειγμα, οι ταξιδιώτες από τη Βόρεια Ινδία αποτελούν μεγάλο μερίδιο των ταξιδιών προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, ενώ τα δύο τρίτα των ταξιδιωτών από την Κεράλα προτιμούν προορισμούς στη Μέση Ανατολή.
Στην Ελλάδα οι τουρίστες από την Ινδία αγαπούν τον περιηγητικό τουρισμό. Τους αρέσει ο πολιτισμός, η φύση, η γαστρονομία, αν και χρειάζονται να έχουν πρόσβαση και σε ινδική κουζίνα. Κρίσιμης σημασίας είναι η δημιουργία οικονομικά προσιτών πακέτων για διάφορα είδη ταξιδιωτών (οικογένειες, ζευγάρια και solo travelers), η προσθήκη απευθείας πτήσεων και η θεσμοθέτηση μιας εύκολης διαδικασίας έκδοσης βίζας.