THEPOWERGAME
Με ένα νέο σχέδιο για την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου ετοιμάζεται να απαντήσει η κυβέρνηση και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στα πολυετή προβλήματα και στις καθυστερήσεις σε νέα έργα και αναβαθμίσεις υφιστάμενων συνδέσεων. Το πρώτο βήμα θα γίνει με τη συγχώνευση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ καθώς και του τομέα τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ σε μια ενιαία εταιρεία η οποία θα αναλάβει το σύνολο των υποχρεώσεων του διαχειριστή υποδομής και του ιδιοκτήτη συρμών στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Πρόκειται για σοβαρή αλλαγή σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, που είχε συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά μέσα σε λίγους μήνες αποδείχθηκε ανεπαρκές, ειδικά μετά τα προβλήματα που αναδείχθηκαν από την τραγωδία των Τεμπών και τη θεομηνία Daniel που κατέστρεψε τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλία.
Το επόμενο βήμα είναι η πλήρης αποκατάσταση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης που άρχισε να λειτουργεί, μερικώς, πριν από λίγες ημέρες.
Τα μεγάλα προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου αποτελούν τροχοπέδη στα σχέδια της χώρας για αναβάθμιση του ρόλου της στους νέους εμπορικούς διαδρόμους που αναπτύσσονται αυτήν την περίοδο. Ωστόσο, ήδη έχει διευρυνθεί η παρουσία των ελληνικών λιμανιών στην ευρύτερη περιοχή με επίκεντρο την Αλεξανδρούπολη και μελλοντικά την Καβάλα.
Ο ρόλος των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας σε έναν νέο διάδρομο μεταφοράς εμπορευμάτων προς την Ευρώπη αποτελεί αντικείμενο συζήτησης που αναθερμάνθηκε μετά και την τελευταία σύνοδο των G20, αλλά και την επίσκεψη του πρωθυπουργού της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι στην Αθήνα, όπου εξέφρασε το ενδιαφέρον της χώρας του για ελληνικό λιμάνι. Σοβαρό ενδιαφέρον επιδεικνύει εδώ και χρόνια και η Βουλγαρία, καθώς αναζητεί τρόπους σύνδεσης των λιμένων της με το Αιγαίο, με σιδηροδρομικό αλλά και οδικό άξονα, ενώ τελευταία συζητά και για τον αγωγό πετρελαίου από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Μπουργκάς όπου βρίσκεται το μοναδικό διυλιστήριο της χώρας.
Μέχρι στιγμής, πάντως, το σχέδιο διασύνδεσης των τριών ελληνικών λιμανιών με τρία λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα, το περίφημο έργο Sea2Sea για τη σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου, κινείται με αργούς ρυθμούς. Πιθανώς επειδή η βουλγαρική πλευρά συνδέει την υλοποίησή του με τη συμμετοχή σε κάποιο από τα ελληνικά λιμάνια. Η προηγούμενη κυβέρνηση ξεκίνησε, πάντως, τους διαγωνισμούς, με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου για δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 3,8 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τη διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη (προϋπολογισμού 2,3 δισ. ευρώ) και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (προϋπολογισμού 1,45 δισ. ευρώ).
Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη ανταγωνιστικός διάλογος με τρία σχήματα που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον στους διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ και συγκεκριμένα τις κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – Siemens, ΑΚΤΩΡ – Mytilineos και ΑΒΑΞ – Alstom. Για να προχωρήσουν, βέβαια, οι διαγωνισμοί πρέπει να βρεθούν τα κονδύλια για τη χρηματοδότηση αυτών των έργων. Πρόκειται για δύσκολη υπόθεση, ειδικά μετά απ’ όλα όσα συμβαίνουν στον ελληνικό σιδηρόδρομο τον τελευταίο καιρό. Θετικά, πάντως, επιδρά το σοβαρό ενδιαφέρον της αμερικανικής πλευράς για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης, που ήδη χρησιμοποιείται από τις αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά και τους ευρύτερους σχεδιασμούς ΗΠΑ και Ε.Ε για τους νέους διαδρόμους εμπορευμάτων.