THEPOWERGAME
Παρά την κινητικότητα που παρατηρείται τις γιορτινές ημέρες σε εστιατόρια, καφέ και μπαρ, το ισοζύγιο εσόδων-εξόδων στην εστίαση είναι αρνητικό για μεγάλη μερίδα της αγοράς, με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες να βλέπουν νεφελώδες το σκηνικό του 2024.
Διαπιστώνεται ότι η αγορά δεν επέστρεψε ποτέ στις προ πανδημίας επίπεδα , με τα νυχτερινά μαγαζιά να έχουν περιορίσει το καθημερινό πρόγραμμα και τα εστιατόρια να κάνουν τζίρο κυρίως Σαββατοκύριακα. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της μείωσης των δαπανών των καταναλωτών σε εποχή πληθωριστικών πιέσεων, όπου το εισόδημα κατευθύνεται κυρίως σε έξοδα σούπερ μάρκετ και ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, με το τζίρο του Σαββατοκύριακου δεν βγαίνουν τα έξοδα της εβδομάδας για πολλές επιχειρήσεις εστίασης, ενώ το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο σε ορισμένες γειτονιές. Πιο ευνοημένες είναι οι επιχειρήσεις στο κέντρο της Αθήνας και γύρω από σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, καθώς επωφελούνται από την κίνηση ξένων επισκεπτών. Εκτός του κέντρου αλλά και στην περιφέρεια οι επιχειρηματίες είναι μπροστά σε προκλήσεις.
“Τα μηνύματα είναι αποκαρδιωτικά για την εστίαση σε ορισμένες πόλεις της Ελλάδας”, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο Powergame ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) και πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ). Έχοντας μόλις επιστρέψει από περιοδείες σε Βόρεια Ελλάδα και Πελοπόννησο, επιβεβαιώνει ότι πολλές επιχειρήσεις εστίασης δουλεύουν πλέον 1-2 ημέρες την εβδομάδα ενώ έχει μειωθεί και η μέση παραγγελία. Λαμβάνοντας υπόψη δε ότι το κόστος λειτουργίας στον κλάδο έχει αυξηθεί κατά 40% μετά την πανδημία, είναι αδύνατον να καλυφθούν οι υποχρεώσεις ενώ μια σειρά από προκλήσεις αναδύονται για τις επιχειρήσεις το 2024.
Οι προκλήσεις ενόψει της νέας χρονιάς
-Από τις έρευνες του Ινστιτούτου της ΓΣΕΒΕΕ φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις εστίασης έχουν περισσότερες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις συγκριτικά με επιχειρήσεις άλλων κλάδων.
-Οι επιχειρηματίες παρακολουθούν με αγωνία τα νέα τιμολόγια των παρόχων ενέργειας, καθώς επηρεάζονται σημαντικά από το κόστος δεδομένου ότι λειτουργούν κουζίνες, θέρμανση, φώτα κ.ο.κ.
-Η αλλαγή φορολογικού νόμου, σύμφωνα με τον κ. Καββαθά, θα φέρει αυξημένα βάρη σε έναν μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων του κλάδου εστίασης.
-Ένα άλλο ανοιχτό μέτωπο για τον κλάδο είναι τα πνευματικά δικαιώματα, πρόβλημα που δεν φαίνεται εύκολο να επιλυθεί. Ρυθμίζεται από τον ν. 4481/17 και δύο οργανισμούς διαχείρισης των δικαιωμάτων, συλλογικά και συγγενικά αντίστοιχα αυξάνοντας το κόστος για τις επιχειρήσεις εστίασης.
-Επιπλέον, πολλές επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες και με αυξήσεις δημοτικών τελών από ορισμένους Δήμους.
-Εν τω μεταξύ, η τροπολογία που κατατέθηκε για την μονιμοποίηση του μέτρου υπαγωγής στον χαμηλό ΦΠΑ 13% αναψυκτικών, χυμών, ανθρακούχων νερών και μη αλκοολούχων ποτών, δεν αφορά τα σερβιριζόμενα ποτά αλλά μόνο το κανάλι του λιανεμπορίου.
Μέχρι σήμερα, στην Ελλάδα ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ είναι στο 24% που αποτελεί τον τέταρτο μεγαλύτερο συντελεστή σε επίπεδο ΕΕ και επιβαρύνει την τελική τιμή καταναλωτή. Υπενθυμίζεται ότι ο συντελεστής αυξήθηκε οριζόντια το 2011 στις υπηρεσίες και τα προϊόντα από το 13% στο 23%. Το 2013 μειώθηκε προσωρινά από το 23% στο 13%, το 2015 αυξήθηκε εκ νέου στο 23% και το 2016 διαμορφώθηκε στο 24% για να μειωθεί ξανά στο 13% το 2019 με εξαίρεση τη διάθεση αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών, χυμών και ροφημάτων. Το 2020 η μείωση του ΦΠΑ στο 13% επεκτάθηκε προσωρινά και στα μη αλκοολούχα ποτά, χυμούς και ροφήματα και από τότε με διαδοχικές παρατάσεις ισχύει μέχρι και το τέλος του 2023. Όπως φαίνεται παρατείνεται για άλλη μια φορά αλλά όχι για τα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα ποτά στην εστίαση, που περνούν στο 24% από τον νέο χρόνο.