THEPOWERGAME
Όταν η κυβερνητική πολιτική έχει τη βούληση να παρέχει υποστήριξη, τότε οι επιχειρήσεις είναι σε θέση να ανθίσουν. Και ειδικά στον τουρισμό που είναι ένα πεδίο για επενδύσεις μακρόπνοες, η θεσμική υποστήριξη είναι καίριας σημασίας. Αυτό τόνισαν με διάφορους τρόπους στον ίδιο τον πρωθυπουργό αλλά και στους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Τουρισμού, μερικοί από τους πιο ισχυρούς επιχειρηματίες που επενδύουν αυτή τη στιγμή σε τουριστικές υποδομές στην Ελλάδα.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κάθισε στο ίδιο πάνελ με τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο (T.E.MEΣ Α.Ε.), τον Ευτύχιο Βασιλάκη (AEGEAN) και τον Οδυσσέα Αθανασίου (LAMDA Development) ενώ ο Κωστής Χατζηδάκης και η Όλγα Κεφαλογιάννη συζήτησαν με τη Μάρι Ν. Δασκαλαντωνάκη, Διευθύνουσα Σύμβουλο Grecotel και τον Βασίλη Ψάλτη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Alpha Bank, στο πλαίσιο του συνεδρίου Greece Talks.
Με φόντο μια χρονιά με επιδόσεις-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, με έσοδα της τάξης των 19,5 δισ. ευρώ, οι επιχειρηματίες τόνισαν στους πολιτικούς ότι το κράτος οφείλει να δημιουργήσει ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα είναι ελκυστικό στις επενδύσεις.
Όλοι μίλησαν για διάφορα εμπόδια που έπρεπε να ξεπεράσουν κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης των επενδύσεών τους. Χαρακτηριστικά ήταν τα όσα είπε ο κ. Κωνσταντακόπουλος: «Στην Ελλάδα, για να κάνεις κάτι, δεν φτάνει να μην το απαγορεύει ο νόμος, αλλά και να το προβλέπει κιόλας. Άρα, θα πρέπει να δημιουργηθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο ώστε να απορροφηθούν αυτές οι τουριστικές επενδύσεις. Για παράδειγμα, στο παρελθόν δεν μπορούσε κάποιος να έχει δύο τουριστικές άδειες στο ίδιο οικόπεδο. Ή, δεν μπορούσε να έχει μία επένδυση σε δύο δήμους. Ή ποτάμι που να χωρίζει την έκταση της επένδυσής σου κ.ά. Είναι πρακτικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να λυθούν».
Ο κ. Βασιλάκης έβαλε μια ακόμα παράμετρο, αυτή των διαδικασιών του δημοσίου. «Το σημαντικό είναι το οργανωτικό δυναμικό πίσω από τις υποδομές», είπε, λέγοντας με νόημα ότι χρειάζεται καλύτερη επέμβαση στις διαδικασίες του δημοσίου.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αφού είπε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι «να ενθαρρύνει επενδύσεις που θα χτίσουν το μέλλον του ελληνικού τουρισμού», αναφέρθηκε στα νέα εργαλεία τοπικής χωροθέτησης (ΕΣΧΑΣΕ, ΕΣΧΑΔΑ) που δίνουν δυνατότητα ανάπτυξης με ασφάλεια δικαίου, στο φορολογικό καθεστώς που αφορά μικτές χρήσεις, καθώς «θέλουμε να περιλάβουμε και την κατοικία μέσα στα ξενοδοχειακά συγκροτήματα», κ.ά. Σημείωσε πάντως ότι αν και υπάρχουν κι άλλες μεγάλες εκτάσεις όπου θα μπορούσαν να αναπτυχθούν συγκροτήματα όπως το Costa Navarino, ωστόσο δεν σημαίνει ότι οι προορισμοί θα είναι κατ’ ανάγκη μεγάλοι. Υπάρχουν και πρέπει να υπάρχουν προορισμοί με μικρότερες αναπτύξεις.
Από την πλευρά της η κα Κεφαλογιάννη υπερασπίστηκε την πολιτική της ΝΔς σε ό,τι αφορά τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, κάνοντας αναδρομή και σε κινήσεις που είχαν γίνει και σε προηγούμενη διακυβέρνηση. Ανέφερε ως παράδειγμα, την ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων που θεσμοθετήθηκαν πριν από 10 χρόνια, όπως π.χ. τα condo hotels. «Έτσι, σήμερα το Hilton μπορεί να αναπτυχθεί με σύγχρονους όρους, χάρη στην τροποποίηση του νομικού πλαισίου που κάναμε τότε. Και πολλές από τις επενδύσεις που βλέπουμε όλοι σήμερα να αναπτύσσονται, βασίζονται σε αυτές τις θεσμικές αλλαγές», υποστήριξε. Και υπενθύμισε τη δημιουργία του ‘One stop shop’ στο Υπουργείο Τουρισμού, για τη διευκόλυνση των επενδυτών.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε και στο θέμα της ανταγωνιστικότητας του προϊόντος μας. Χτύπησε το καμπανάκι σε μερίδα επιχειρηματιών, λέγοντας ότι πρέπει οι αυξήσεις να είναι λελογισμένες και να μην επιδιώκουν βραχυπρόθεσμα οφέλη από μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική.
Ο κ. Κωνσταντακόπουλος όμως απάντησε: «Έχει δίκιο ο πρωθυπουργός όταν δίνει έμφαση στην ανταγωνιστικότητα. Ο ορισμός της είναι η προσβασιμότητα και αναγνωρισιμότητα. Οι παράμετροι αυτές κάνουν τη διαφορά σε έναν νέο προορισμό». Εξήγησε άλλωστε ότι η Ελλάδα έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, σε πολλές περιοχές. «Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η ακτογραμμή της χώρας μας έχει όσο μήκος έχουν η Ισπανία, η Πορτογαλία και η μισή Ιταλία μαζί. Άρα έχουμε χώρο να αναπτυχθούμε τουριστικά στην Ελλάδα. Νομίζω, δε, ότι ούτως ή άλλως μέχρι στιγμής έχουμε αξιοποιήσει μόλις το 1,5% των τουριστικών δυνατοτήτων της πατρίδας μας».