THEPOWERGAME
Έως τις 11 Μαΐου «τρέχει» ο νέος κύκλος αιτήσεων για τα προγράμματα προώθησης αγροτικών προϊόντων στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε τρίτες χώρες με συνολικό προϋπολογισμό 182,9 εκατ. ευρώ και ποσοστό επιχορήγησης 70-80%. Στην 5ετία 2016-20 η Ελλάδα είναι 4η στην ΕΕ με 27 προγράμματα, ενώ επίκειται η υπογραφή άλλων τριών συμβάσεων.
Στόχος των προγραμμάτων είναι η προβολή και η προώθηση αγροτικών προϊόντων μέσω της συμμετοχής σε εκθέσεις τροφίμων στις χώρες στόχους, επιχειρηματικές συναντήσεις, προώθηση προϊόντων σε σημεία πώλησης, έντυπες και on line καταχωρήσεις, social media, εκπαιδευτικά ταξίδια, γευστικές δοκιμές, σεμινάρια και workshops.
Από την αξιολόγηση που έχουν κάνει οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκύπτει ότι περισσότερο αποτελεσματικές έχουν αποδειχθεί οι εξής δραστηριότητες προώθησης
- εκείνες που συνεπάγονται άμεση επαφή με τους καταναλωτές,
- η δικτύωση σε εμπορικές εκθέσεις και εκδηλώσεις και
- η προώθηση προϊόντων από επηρεαστές γνώμης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Δικαιούχοι είναι Οργανώσεις Παραγωγών, Ενώσεις Οργανώσεων Παραγωγών, Κοινοπραξίες Συνεταιρισμών, Συμπράξεις του Αγροδιατροφικού Τομέα που είναι αντιπροσωπευτικές στον τομέα τους, Επαγγελματικές και Διεπαγγελματικές οργανώσεις και Επιμελητήρια
Από Σιγκαπούρη έως Μεξικό τα ελληνικά προϊόντα
Αυτή την εποχή υλοποιούνται στην Ελλάδα 19 τριετή προγράμματα προώθησης, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 41 εκατ. ευρώ, που αφορούν προϊόντα όπως η φέτα, το ρύζι, το αιγοπρόβειο κρέας, το κοτόπουλο, τα οπωροκηπευτικά, τον κρόκο Κοζάνης, την κονσέρβα ροδάκινο, τους χυμούς φρούτων, τη σταφίδα και καλάθια πιστοποιημένων αγροτικών προϊόντων ποιότητας ΠΟΠ, ΠΓΕ, βιολογικά (όπως λάδι, κρασί και τυριά) σε περιφερειακό επίπεδο. Τα προγράμματα υλοποιούνται από την Ιαπωνία μέχρι το Μεξικό, από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έως την Αργεντινή και από την Ουγκάντα έως τη Σιγκαπούρη.
Για άλλα 8 προγράμματα, προϋπολογισμού 20,5 εκατ. ευρώ, η υλοποίηση ολοκληρώθηκε, ενώ για τρία μονοετή προγράμματα (αφορούν εγκρίσεις 2020), προϋπολογισμού 1,3 εκατ. ευρώ επίκειται η υπογραφή συμβάσεων.
Παράλληλα με τα προαναφερθέντα απλά προγράμματα (υποβάλλονται από μία ή περισσότερες οργανώσεις από το ίδιο κράτος), χρηματοδοτούνται και πολυπρογράμματα (multi), που αφορούν μεταξύ δύο ή περισσοτέρων κρατών μελών. Ελληνικές οργανώσεις έχουν μετάσχει ή μετέχουν τώρα σε 17 πολυπρογράμματα.
Η προκήρυξη του 2021
Η προκήρυξη του 2021 προβλέπει προϋπολογισμό 86 εκατ. ευρώ για απλά προγράμματα και 87,4 εκατ. ευρώ για πολύ-προγράμματα. Η επιχορήγηση ανέρχεται στο 70% για προγράμματα εντός ΕΕ και 80% για προγράμματα σε τρίτες χώρες.
Ειδικότερα, επιδοτούνται
-Όσον αφορά στις τρίτες χώρες προγράμματα ενημέρωσης και προώθησης που στοχεύουν μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες χώρες:
- Κίνα (συμπεριλαμβανομένων Χονγκ Κονγκ και Μακάο), Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Ταϊβάν, Νοτιοανατολική Ασία ή Νότια Ασία
- Καναδάς, ΗΠΑ ή Μεξικό
- άλλες γεωγραφικές περιοχές
- ή αφορούν τα βιολογικά προϊόντα.
-Όσον αφορά στην εσωτερική αγορά προγράμματα ενημέρωσης και προώθησης
- με στόχο την αύξηση της ευαισθητοποίησης και της αναγνώρισης σχετικά με τα συστήματα ποιότητας της ΕΕ καθώς και το σύστημα ποιότητας της ΕΕ για τη βιολογική παραγωγή
- που αυξάνουν την ευαισθητοποίηση της ενωσιακής βιώσιμης γεωργίας και τον ρόλο του αγροδιατροφικού τομέα στη δράση για το κλίμα και το περιβάλλον
- με στόχο να αυξηθεί η κατανάλωση νωπών φρούτων και λαχανικών στην εσωτερική αγορά στο πλαίσιο ισορροπημένων και ορθών διατροφικών πρακτικών.
- με στόχο να επισημανθούν οι ιδιαιτερότητες των μεθόδων γεωργικής παραγωγής στην ΕΕ και τα χαρακτηριστικά των ευρωπαϊκών γεωργικών προϊόν των και προϊόντων διατροφής, καθώς και των συστημάτων ποιότητας.
Με βάση τον σχεδιασμό της ΕΕ, οι επιλεγέντες της φετινής πρόσκλησης θα ανακοινωθούν το προσεχές Φθινόπωρο και τα νέα προγράμματα θα αρχίσουν να υλοποιούνται από τον Ιανουάριο του 2022.