Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Αγορά: Αντίστροφη μέτρηση για την Black Friday και το ταμείο του 2023

Σε συνέχεια μιας περιόδου «χαμηλών πτήσεων» για ορισμένους κλάδους του λιανεμπορίου ο Νοέμβριος ξεκινά σήμερα με… υποσχέσεις, καθώς μπορεί να καταργήθηκαν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις αλλά υπάρχει το εμπορικό γεγονός της Black Friday, που δίνει το τέμπο και δημιουργεί κλίμα πέραν του θεσμοθετημένου τριημέρου μεγάλων προσφορών.

Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν στο powergame.gr ότι οι καταναλωτές μπορούν πλέον να βρουν προσφορές στα καταστήματα, σε επιλεγμένα είδη, όλο το χρόνο. Ωστόσο, η Black Friday κινητοποιεί το σύνολο της αγοράς του λιανεμπορίου προσφέροντας ευκαιρίες αγορών στα περισσότερα είδη και ειδικά σε ηλεκτρονικά και συστήματα τεχνολογίας. Τα τελευταία μάλιστα, μετά την έκρηξη πωλήσεων στο πλαίσιο του προγράμματος «ανακυκλώνω – αλλάζω συσκευή», πέρασαν σε φάση ραστώνης. Οι πωλήσεις τους δέχονται μεγαλύτερες πιέσεις από άλλες κατηγορίες το τελευταίο διάστημα για τον επιπλέον λόγο ότι οι καταναλωτές αναβάλουν αγορές για την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου (Black Friday 2023) προκειμένου να εκμεταλλευτούν καλύτερες τιμές. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο δείκτης κύκλου εργασιών στην αγορά επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού υποχώρησε πάνω από 17% τον Αύγουστο τόσο σε αξία όσο και σε όγκο ενώ σε ετήσια βάση η πτώση κυμαίνεται στο 8%. Την ίδια ώρα το σύνολο της αγοράς εμφανίζει ετήσια ανάπτυξη 2,4% σε αξία αλλά πτώση 3,6% σε όγκο πωλήσεων και ειδικά τον Αύγουστο σημειώνεται αύξηση 1,5% και 2,8% αντίστοιχα, που συνδέεται και με τις θερινές εκπτώσεις .

Ενδεικτικό όμως της συμπεριφοράς των καταναλωτών οι οποίοι διαθέτουν το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού τους σε τρόφιμα είναι η πτώση που καταγράφεται στην αγορά ένδυσης-υπόδησης. Ο κλάδος εμφάνισε πτώση 10% σε αξία τον Αύγουστο και 3,5% σε όγκο ενώ σε ετήσια βάση σημειώνει αύξηση 5,1% και πτώση 1,3% αντίστοιχα. Επιχειρηματίες μιλούν για επιδόσεις κατώτερες των προσδοκιών τους, καθώς από τη μια μεριά οι κλιματολογικές συνθήκες, που θυμίζουν ακόμη καλοκαίρι, δεν ευνοούν τη ζήτηση και από την άλλη μεριά η πίεση στο διαθέσιμο εισόδημα, κυρίως λόγω των ανατιμήσεων στα τρόφιμα, περιορίζουν τις δαπάνες σε άλλες κατηγορίες και αφήνουν περιθώρια μόνο για στοχευμένες αγορές. Πρακτικά, οι παρορμητικές αγορές λείπουν από το εμπόριο κι αυτό σημαίνει χαμηλότερος τζίρος για τα καταστήματα.

Έτσι καλλιεργούνται προσδοκίες για τον Νοέμβριο, αν και οι φορείς της αγοράς δηλώνουν συγκρατημένη αισιοδοξία δεδομένων των αβεβαιοτήτων στο οικονομικό περιβάλλον ενόψει χειμώνα και φόβων για πιθανές αυξήσεις στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας που θα στερήσουν έσοδα από την αγορά. Υπάρχει παρόλα αυτά κινητοποίηση του εμπορικού κόσμου και ήδη μεγάλες αλυσίδες τρέχουν καμπάνιες προσφορών με στόχο να «κλειδώσουν» έσοδα και να κλιμακώσουν τις προωθητικές δράσεις τους μέχρι την Black Friday.

Οι τάσεις στην αγορά

Για τις μικρές επιχειρήσεις βέβαια τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά αφού δεν έχουν τη δυνατότητα να τρέξουν προγράμματα marketing, οπότε περιορίζουν τις κινήσεις τους στο θεσμοθετημένο τριήμερο διάστημα προσφορών, ήτοι την «Μαύρη Παρασκευή», το Σάββατο που ακολουθεί καθώς και την επομένη, την Κυριακή που τα καταστήματα είναι ανοιχτά.

Όμως, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στο powergame.gr ο Θεόδωρος Καπράλος, Β’ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ), «ένα σαββατοκύριακο δεν σώζει την παρτίδα και πρέπει να καταφέρουμε να κινείται όλο το μήνα ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων». Αυτό θεωρεί ότι είναι ένα στοίχημα της αγοράς το οποίο για να κερδηθεί πρέπει να βοηθήσουν οι κλιματολογικές συνθήκες και να βελτιωθούν οι εξελίξεις στο περιβάλλον, από τα γεωπολιτικά μέχρι τον πληθωρισμό και την ακρίβεια.

Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η αγορά προσαρμόζεται στις κλιματολογικές συνθήκες, με ενδεικτικό το γεγονός ότι έχει περάσει ήδη στο λανσάρισμα 2 συλλογών ετησίως από 4 παλαιότερα, όταν οι εποχές του έτους ήταν (ξεκάθαρα) 4. Επομένως, υπάρχει διάθεση προσαρμοστικότητας που μένει να αποδειχθεί και στην κλιμάκωση της κλιματικής αλλαγής όπου οι υψηλές θερμοκρασίες διαρκούν από τον Απρίλιο μέχρι τον Νοέμβριο, όπως συμβαίνει το 2023. Ο κ. Καπράλος σημειώνει σχετικά ότι δεν υπάρχει η καταναλωτική δύναμη για συνεχείς αγορές στα εποχιακά προϊόντα σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα, καθώς εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων οι ανάγκες των καταναλωτών καλύπτονται συντηρητικά.

Τα προγνωστικά για το ταμείο του 2023

Εν κατακλείδι, το 2023, μια χρονιά χωρίς περιορισμούς λόγω πανδημίας, που στέρησαν τζίρο από την αγορά τα προηγούμενα δύο χρόνια, αναμένεται να κλείσει με υψηλότερα έσοδα για τον επιχειρηματικό κόσμο, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις, αν και επισήμως επιχειρηματίες και παράγοντες του εμπορίου αποφεύγουν να διατυπώσουν προβλέψεις ενόψει του πιο κρίσιμου διμήνου της χρονιάς. Σημειώνεται ότι τόσο ο Νοέμβριος, λόγω της Black Friday όσο και ο Δεκέμβριος όπου λόγω Χριστουγέννων πραγματοποιείται το 1/4 με 1/5 του τζίρου των εμπορικών επιχειρήσεων, θεωρούνται κρίσιμοι μήνες. Οπότε, σε συνέχεια μιας καλής τουριστικής σεζόν, που ευνόησε όμως συγκεκριμένη μερίδα της αγοράς, ήτοι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε παραθεριστικά κέντρα της επικράτειας αλλά και μεγάλες αλυσίδες και πολυκαταστήματα, υπάρχουν προσδοκίες για θετικό πρόσημο στο ταμείο του 2023 συγκριτικά με το 2022.

Ζητούμενο είναι ωστόσο πώς θα κλείσουν τη χρονιά οι μικρές επιχειρήσεις που πιέζονται περισσότερο από τις συνθήκες στο οικονομικό περιβάλλον και είναι αντιμέτωπες με περιορισμένη ρευστότητα, χαμηλό τζίρο, μικρή πρόσβαση σε χρηματοδότηση αλλά και αυξημένα κόστη -μισθολογικά, ενεργειακά, φορολογικά κ.ο.κ.- που έρχονται να επιβαρύνουν ρυθμισμένες υποχρεώσεις προηγούμενων ετών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!