Γ.Δ.
1392.47 -0,37%
ACAG
-0,56%
5.34
BOCHGR
+0,23%
4.39
CENER
+1,46%
8.36
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,33%
8.19
NOVAL
+0,44%
2.285
OPTIMA
-0,78%
12.66
TITC
+1,89%
37.8
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
0,00%
1.378
ΑΒΕ
+0,44%
0.456
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,37%
3.61
ΑΛΦΑ
-2,02%
1.531
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,58%
9.5
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+2,37%
0.604
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,19%
5.18
ΒΙΟΚΑ
+0,29%
1.745
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,91%
17.74
ΔΑΑ
-0,13%
7.97
ΔΑΙΟΣ
-4,37%
3.5
ΔΕΗ
-0,17%
11.73
ΔΟΜΙΚ
-1,09%
2.72
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.298
ΕΒΡΟΦ
-0,72%
1.37
ΕΕΕ
+1,15%
33.48
ΕΚΤΕΡ
-0,56%
1.416
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,11%
1.638
ΕΛΠΕ
-0,74%
6.75
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,24%
1.828
ΕΛΧΑ
+2,78%
1.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
-2,70%
6.846
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,52%
5.72
ΕΥΡΩΒ
-1,72%
2.005
ΕΧΑΕ
-0,93%
4.27
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.3
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
+0,75%
4.725
ΙΝΛΙΦ
-0,70%
4.26
ΙΝΛΟΤ
-0,91%
0.872
ΙΝΤΕΚ
-0,89%
5.59
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+1,48%
1.03
ΙΝΤΚΑ
-0,57%
2.605
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,85%
1.16
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+4,30%
0.412
ΚΟΥΑΛ
+1,78%
1.028
ΚΟΥΕΣ
-0,36%
5.54
ΚΡΙ
-2,09%
14.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,39%
0.944
ΛΑΒΙ
-0,83%
0.72
ΛΑΜΔΑ
-1,79%
7.15
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-17,97%
0.21
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
-9,54%
0.588
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-0,50%
2
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-2,15%
2.96
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,35%
19.06
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+0,20%
2.47
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,58%
24.34
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.68
ΜΠΡΙΚ
-1,44%
2.06
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
-0,13%
31.36
ΝΑΚΑΣ
+0,68%
2.94
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-1,57%
0.25
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
-0,33%
29.9
ΟΛΥΜΠ
-1,30%
2.27
ΟΠΑΠ
+1,96%
15.6
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+0,27%
15.05
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
10.16
ΠΑΙΡ
+2,05%
0.994
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-1,85%
3.563
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.76
ΠΛΑΘ
+0,38%
3.98
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.166
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,18%
5.04
ΡΕΒΟΙΛ
-1,90%
1.55
ΣΑΡ
-1,11%
10.7
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,51%
0.326
ΣΙΔΜΑ
-1,96%
1.5
ΣΠΕΙΣ
+0,36%
5.62
ΣΠΙ
-0,40%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.79
ΤΖΚΑ
-2,13%
1.38
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-1,12%
3.53
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Η νοοτροπία του μοναχικού καταναλωτή και οι επιλογές των brands στην Ελλάδα

Αλλάζει άρδην το τοπίο στην αγορά το νέο μοντέλο κατανάλωσης, με την τάση αντικατάστασης επώνυμων με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να προτρέπει ολοένα περισσότερους προμηθευτές σε αναπροσαρμογή τιμολογιακής πολιτικής προκειμένου να επωφεληθούν από την τάση smart shopping αλλά και τα μέτρα της κυβέρνησης.

Ενδεικτικά σημειώνεται ότι το 51% των καταναλωτών στην Ελλάδα αγοράζουν περισσότερα προϊόντα σε προσφορά «1+1», ενώ το 47% αντικαθιστά επώνυμα με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari.

Επίσης ήδη στο μέτρο του ΥΠΑΝ για «μόνιμη μείωση τιμής», ήτοι μειώσεις τιμών από 5% και πάνω για έξι μήνες, συμμετέχουν πάνω από 300 προϊόντα. Το κίνητρο για την ειδική σήμανση και προβολή στα σούπερ μάρκετ των προϊόντων των εταιρειών που υιοθετούν το μέτρο αναμένεται να κινητοποιήσει και άλλους προμηθευτές μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, που λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οπότε θα ξεπεραστεί ο στόχος του υπουργείου για 500 κωδικούς. Δεν είναι δε τυχαίο ότι από τις πρώτες εταιρείες που εντάχθηκαν στη λίστα ήταν η πολυεθνική P&G και μάλιστα με σημαντικό αποτύπωμα της τάξης των 71 κωδικών.

Σημειώνεται ότι οι καταναλωτές επιζητούν με τη συμπεριφορά τους εξορθολογισμό των τιμών, που παρέμειναν επί μακρόν υψηλές παρά το γεγονός ότι εδώ και αρκετούς μήνες έχουν «διορθώσει» τα κόστη, κυρίως μεταφορικών και πρώτων υλών, που βρέθηκαν στα ύψη λόγω της διαταραχής της εφοδιαστικής αλυσίδας μετά την πανδημία και ως απόρροια του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Έτσι, αναδείχθηκε και η ευθύνη των εταιρειών στην ανατροφοδότηση του πληθωρισμού από τα κέρδη απληστίας.

Διαπιστώνεται ότι οι πρόσφατες κρίσεις άλλαξαν τα δεδομένα σε όλο το φάσμα της αγοράς παγκοσμίως παράλληλα με την αναπροσαρμογή του μοντέλου κατανάλωσης. Στους νέους καιρούς απαιτείται από τις εταιρείες περισσότερη ενσυναίσθηση όταν εμπορεύονται, καινοτομούν, τιμολογούν και επικοινωνούν προϊόντα και υπηρεσίες στους πελάτες τους.

Στροφή προς την αποταμίευση, έμφαση στην υγεία, την ασφάλεια και την ευκολία, με την τεχνολογία να έρχεται να προσφέρει λύσεις μετά τα «σωσίβια», που έριξε την εποχή της πανδημίας, αποτελούν ολοένα πιο ισχυρές τάσεις στην μετά-Covid εποχή επιταχύνοντας την εξέλιξη στα μοντέλα λιανικής πώλησης.

Οι καταναλωτές των πόλεων έζησαν λιτά για μεγάλο χρονικό διάστημα, με απλά ρούχα, σπιτικό φαγητό ή delivery, απομόνωση αλλά και αβεβαιότητα για την εργασία, την εκπαίδευση και το μέλλον. Αυτού του είδους η ζωή έχει κοινά χαρακτηριστικά με τη ζωή σε καταφύγια και στρατόπεδα. Η καθημερινή εμπειρία της λιτότητας ταυτόχρονα με τα μαθήματα επιβίωσης, την ανάγκη προσαρμογής και διαχείρισης της απώλειας ανέδειξαν και αξίες όπως η μετριοπάθεια, ο περιορισμός της σπατάλης, η εγκράτεια. Η νέα πραγματικότητα αποκαλύπτει επίσης ένα προφίλ καταναλωτή ερημίτη ο οποίος είναι σε θέση να παίρνει δύσκολες αποφάσεις πιο γρήγορα, είναι περισσότερο προσηλωμένος σε ότι έχει νόημα και «κοσκινίζει» περισσότερο τις προτεραιότητές του. Αυτή η αναδυόμενη νοοτροπία ερημίτη επηρεάζει και τις επιλογές των brands.

Ο ερημίτης καταναλωτής στον πλούσιο κόσμο 

Όπως αναφέρει άρθρο του Economist περιγράφοντας την εποχή του ερημίτη καταναλωτή (Welcome to the age of the hermit consumer), μετά την πανδημία οι οικονομίες μπορεί να ανέκαμψαν αλλά οι καταναλωτικές συνήθειες σε όλο τον πλούσιο κόσμο μετά τα lockdown άλλαξαν δραστικά και πιθανόν μόνιμα. Τα προηγούμενα χρόνια το μερίδιο των καταναλωτικών δαπανών σε υπηρεσίες αυξανόταν σταθερά αλλά το 2020 κατέρρευσε. Τα lockdown εκτόξευσαν τη ζήτηση για αγαθά, συστήματα τεχνολογίας, ποδήλατα γυμναστικής και τρία χρόνια μετά το ξέσπασμα της Covid-19 το μερίδιο των δαπανών για υπηρεσίες παραμένει κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα. Τα στοιχεία του Economist αναφέρουν ότι οι καταναλωτές του πλούσιου κόσμου ξοδεύουν 600 δισ. δολ. λιγότερα ετησίως σε υπηρεσίες από ό,τι το 2019. Επενδύουν κυρίως σε ανθεκτικά είδη από καρέκλες και ψυγεία, μέχρι ρούχα, φαγητό και κρασί. Η μετατόπιση των δαπανών ευνοεί επίσης το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις επιχειρηματικές δραστηριότητες που εξυπηρετούν την καθημερινότητα στο σπίτι.

Η συμπεριφορά του ερημίτη καταναλωτή έχει αντέξει μετά την πανδημία για πολλούς λόγους. Ο πρώτος πιθανός λόγος είναι ότι κάποιοι εξακολουθούν να φοβούνται τη μόλυνση, γενικώς, με ενδεικτική την τάση σε όλο τον πλούσιο κόσμο οι άνθρωποι να προτιμούν την ιδιωτικότητα των δικών τους οχημάτων έναντι των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ένας άλλος λόγος, σύμφωνα με τους αναλυτές του Economist, είναι τα πρότυπα εργασίας, καθώς οι άνθρωποι εργάζονται περίπου μία μέρα την εβδομάδα από το σπίτι. Κι ένας τρίτος λόγος σχετίζεται με τις αξίες, δεδομένου ότι η πανδημία μπορεί να έκανε τους ανθρώπους πραγματικά πιο ερημίτες, με ενδεικτικό το γεγονός ότι στην Αμερική οι άνθρωποι ξόδεψαν λιγότερα σε κλαμπ που απαιτούν συμμετοχή και άλλες κοινωνικές δραστηριότητες και περισσότερα σε μοναχικές ασχολίες, όπως κηπουρική, περιοδικά και κατοικίδια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!