THEPOWERGAME
Με τις καλύτερες επιδόσεις κινήθηκε ο ελληνικός τουρισμός έως τον Σεπτέμβρη, ξεπερνώντας τόσο το 2022, όσο και το 2019. Τα μηνύματα για τον Οκτώβρη είναι επίσης θετικά, παρά την αστάθεια που προκαλεί ο πόλεμος στο Ισραήλ και τον εύλογο προβληματισμό για την εξέλιξή του.
Τον Σεπτέμβρη, πάντως, τα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης διατήρησαν την πρωτοκαθεδρία της επιβατικής κίνησης που είχαν όλο το εννεάμηνο του 2023, διάστημα στο οποίο σημείωσαν διψήφια άνοδο σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση της Αθήνας τον Σεπτέμβριο ξεπέρασε τα 3 εκατ. επιβάτες (αφίξεις και αναχωρήσεις μαζί), σημειώνοντας άνοδο 16,3% σε σχέση με πέρυσι. Συνολικά το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου η κίνηση ανήλθε σε 21,68 εκατ. επιβάτες, αυξημένη κατά 25,7% σε σύγκριση με το 2022.
Στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης η κίνηση του Σεπτεμβρίου ξεπέρασε τους 758.000 επιβάτες, αυξημένη κατά 15,5% έναντι του περσινού αντίστοιχου μήνα. Στο εννεάμηνο η αεροπορική κίνηση στο «Μακεδονία» πλησίασε τα 5,5 εκατ., αυξημένη κατά 20% σε σχέση με πέρυσι.
Τουρισμός: Τα περιφερειακά αεροδρόμια
Συνολικά στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) διακινήθηκαν περισσότερα από 29,2 εκατ. επιβάτες από την αρχή του έτους, με τα 5,1 εκατ. εξ αυτών να περνούν από τη χώρα μας τον Σεπτέμβριο. Πρόκειται για αριθμούς-ρεκόρ, που ξεπερνούν τόσο το αντίστοιχο περσινό διάστημα (8,3%), όσο και το προ-πανδημικό έτος του 2019 (+11,6%). Μόνο για τον Σεπτέμβρη η άνοδος ήταν 7,2% και 15% σε σχέση με το 2022 και το 2019 αντίστοιχα.
Με εξαίρεση τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, αλλά και τη Σκιάθο τον Σεπτέμβριο λόγω των πλημμυρών, όλα τα άλλα αεροδρόμια σημείωσαν άνοδο στην αεροπορική τους κίνηση, τόσο από το εσωτερικό, όσο και από το εξωτερικό. Αξιοσημείωτη είναι η πλήρης ανάκαμψη της Ρόδου από τις καταστροφικές πυρκαγιές του Ιουλίου, που βρέθηκε στο +6,1% από πέρυσι τον Σεπτέμβρη και στο +4% για όλο το εννεάμηνο.
Η Μύκονος περιόρισε πολύ τις απώλειές της τον Σεπτέμβριο, καταγράφοντας υστέρηση 1% σε σχέση με πέρυσι, ενώ το εννεάμηνο έκλεισε στο -2,4%. Αντίθετα, η Σαντορίνη τον Σεπτέμβριο έκλεισε με -5,2%, αλλά το εννεάμηνο με οριακή μείωση -0,1%. Η Σκιάθος είδε την αεροπορική της κίνηση τον Σεπτέμβριο να πέφτει κατά 5,3%, ωστόσο όλο το υπόλοιπο διάστημα είχε πολύ καλές επιδόσεις και έτσι κλείνει με άνοδο 8,3%.
Τουρισμός: οι top εθνικότητες και η αγορά του Ισραήλ
Φέτος οι Βρετανοί κράτησαν τα ηνία της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα καθ’ όλη της διάρκεια της σεζόν, ενώ οι Γερμανοί βρέθηκαν στη δεύτερη θέση. Τον Σεπτέμβριο την Ελλάδα επισκέφθηκαν επίσης Πολωνοί, Ιταλοί, Ολλανδοί, Αυστριακοί, Σουηδοί, Γάλλοι, Τσέχοι και Δανοί.
Οι Ισραηλινοί, που είχαν πολύ καλό «σερί» στην κούρσα της φετινής χρονιάς, τρέχοντας με άνοδο 68% μόνο στο αεροδρόμιο της Αθήνας, τον Σεπτέμβρη έπεσαν από τη 10η στην 11η θέση. Και αυτό πριν ακόμα από την πολεμική σύρραξη στη χώρα τους.
Αυτή τη στιγμή, με την πλειονότητα των αεροπορικών συνδέσεων με το Ισραήλ να έχουν παγώσει, ακυρώθηκαν και οι κρατήσεις σε καταλύματα παντός είδους. Ωστόσο, τόσο οι ξενοδόχοι, όσο και οι διαχειριστές καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης παρατηρούν μια έντονη κινητικότητα για το επόμενο διάστημα.
Είναι δεδομένο ότι οι Ισραηλινοί θεωρούν την Ελλάδα μια φιλική προς αυτούς χώρα και το γεγονός της γεωγραφικής εγγύτητας καθιστά τη χώρα μας έναν προορισμό στον οποίο υπολογίζουν ότι θα μπορέσουν να καταφύγουν για ένα διάστημα προκειμένου να γλιτώσουν από τη φρίκη του πολέμου. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτήν τη στιγμή υπάρχουν πολλά αιτήματα για κρατήσεις μεγαλύτερης διάρκειας σε σπίτια και διαμερίσματα στον νομό Αττικής.
Σε κάθε περίπτωση, σύσσωμος ο τουριστικός κόσμος ελπίζει να λήξουν άμεσα οι εχθροπραξίες, γιατί ο τουρισμός ανθεί μόνο σε περίοδο ειρήνης.