THEPOWERGAME
Με επιπλέον 100 εκατ. ευρώ που θα προέλθουν από το νέο ΕΣΠΑ θα χρηματοδοτηθεί η 7η τέχνη. Πρόκειται για πόρους που θα διατεθούν για την ενίσχυση των κινηματογραφικών/οπτικοακουστικών παραγωγών που θα γίνουν στη χώρα. Η χρηματοδότηση θα γίνει με τη μορφή των επιστροφών (rebates) στους παραγωγούς. Φορέας διαχείρισης θα είναι το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ).
Από το 2018, που θεσμοθετήθηκαν οι επιστροφές (rebates), έως σήμερα έχουν ενισχυθεί περισσότερες από 180 παραγωγές, με 96 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ορισμένες μεγάλες παραγωγές, όπως είναι οι «Γάμος Αλά Ελληνικά 3», «Αναλώσιμοι 4», «Εγκλήματα του μέλλοντος», «Ενήλικες στο Δωμάτιο», «Τεχεράνη», «Μαέστρο», «Ευτυχία», «Άνοδος: Η ιστορία των Αντεντοκούμπο», «Ελληνική Σαλάτα» κ.ά.
Επίσης, στα ενισχυόμενα προγράμματα από το ΕΚΟΜΕ περιλαμβάνονται δεκάδες ελληνικά σίριαλ που προβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια ή συνεχίζουν να προβάλλονται στην ελληνική τηλεόραση. Ακόμη, περιλαμβάνονται ταινίες μικρού μήκους, animation και σε μικρότερο βαθμό ψηφιακό gaming.
Η ενίσχυση των εγχώριων παραγωγών, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, εκτός από τον κλάδο των οπτικών ακουστικών παραγωγών και του εγχώριου καλλιτεχνικού στερεώματος, στηρίζει ιδιαίτερα τον εισερχόμενο τουρισμό.
Ενδεικτική είναι η μαζική προσέλευση τουριστών πέρυσι στους Παξούς, μετά την προβολή του «Μαέστρο» με τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη στο Netflix, απ’ όπου απέσπασε υψηλή τηλεθέαση. Το ίδιο συνέβη με τo «Μάμα μία» στις Σποράδες και την Αλόννησο, αλλά και πιο πρόσφατα με το «Glass Onion: Στα μαχαίρια», που έλαβε ιδιαίτερα μεγάλη προβολή το νησί των Σπετσών και το θέρετρο αναψυχής Amanzoe.
Μελέτη του ΙΟΒΕ (2014) αναφέρει ότι για κάθε 20 εκατ. ευρώ που ρίχνονται σε εγχώριες κινηματογραφικές παραγωγές, το ΑΕΠ ενισχύεται με 39 εκατ. ευρώ. Μια άλλη μελέτη της Διανέοσις (2021) αναφέρει ότι η συμβολή των οπτικοακουστικών παραγωγών στο εγχώριο ΑΕΠ παραμένει μέχρι και σήμερα χαμηλή και μόλις στο 0,26%. Η συνολική αγορά, συμπεριλαμβανομένης της μουσικής βιομηχανίας, δεν ξεπερνά τα 450 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, από το 2018, που ξεκίνησε ο μηχανισμός των rebates στις οπτικοακουστικές παραγωγές, η αγορά έχει ενδυναμωθεί, όπως επίσης και ο κλάδος. Ειδικά μετά το 2020, που το ύψος των επιστροφών τέθηκε στο 40%, από 25% που ήταν επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, οι εγχώριες οπτικοακουστικές παραγωγές εκτοξεύθηκαν.
Με δύο κυβερνητικές πρωτοβουλίες, το ΕΚΟΜΕ έλαβε αρχικά 75 εκατ. ευρώ και αξιοποίησε τα 44 εκατ. ευρώ, ενώ στη δεύτερη έλαβε 100 εκατ. ευρώ και αξιοποίησε τα 52 εκατ. ευρώ. Τώρα έρχεται νέα χρηματοδότηση, την οποία υπογράφουν ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, και ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Νίκος Παπαθανάσης, ύψους 100 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, αν οι παραγωγές πάνε καλά, δεν θα διστάσουν να αυξήσουν τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό στα 200 εκατ. ευρώ.
Πάντως, στην κυβέρνηση είναι προβληματισμένοι, αν πρέπει να τεθεί κάποιος πήχης, ώστε να αποτρέπουν οι επιστροφές να διοχετεύονται σε πολύ χαμηλού κόστους παραγωγές.