Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Η δύσκολη εξίσωση του ΣΔΙΤ για τις νέες φυλακές στον Ασπρόπυργο

Με τις «αντοχές» του προγράμματος ΣΔΙΤ να φαντάζουν ήδη εξαντλημένες, κυρίως λόγω της εκτίναξης του κόστους των υλικών κατασκευής στο διάστημα που μεσολάβησε από τον σχεδιασμό του μέχρι την ωρίμανση των σχετικών έργων και διαγωνισμών, το νέο μεγα-ΣΔΙΤ για την κατασκευή των νέων φυλακών στον Ασπρόπυργο ήδη αποτελεί μεγάλο «στοίχημα». Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβαση που δημοπρατείται μέχρι σήμερα, εκτιμώμενου ύψους 617 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), στοιχείο που ασφαλώς θα προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον, αλλά που παράλληλα αποτελεί και «εμπόδιο», καθώς τα απαιτούμενα κεφάλαια συνιστούν σημαντική τροχοπέδη, ιδίως στο σημερινό χρηματοπιστωτικό περιβάλλον.

Το έργο προβλέπει τη μετεγκατάσταση του καταστήματος κράτησης Κορυδαλλού σε νέο χώρο στην περιοχή του Ασπροπύργου. Συγκεκριμένα, στόχος είναι η μεταφορά των σημερινών φυλακών σε μια έκταση 100 στρεμμάτων (από τα περίπου 260 στρέμματα που εκτείνονται σήμερα, σε διάφορα κτίρια), στο Θριάσιο Πεδίο, στο πρώην Στρατόπεδο «Αμερικανικής Ευκολίας». Για τη στέγαση των κρατουμένων και την κάλυψη όλων των επιμέρους αναγκών πρόκειται να κατασκευαστούν νέα κτίρια, συνολικής επιφάνειας 87.700 τ.μ., εκ των οποίων 57.700 τ.μ. θα αφορούν την επιφάνεια ανωδομής και τα υπόλοιπα 30.000 τ.μ. τα υπόγεια. Η κάλυψη του οικοπέδου θα αγγίξει τα 32 στρεμμάτα. Στον χώρο αυτόν προβλέπεται να φιλοξενούνται 14 πτέρυγες, χωρητικότητας 200 ατόμων έκαστη, ήτοι 2.800 κρατούμενοι, το κτίριο μεταγωγών, σχολικό συγκρότημα, βιβλιοθήκη, γενική και ψυχιατρική κλινική και χώροι λατρείας.

Με βάση τον σχετικό σχεδιασμό, ο ιδιώτης ανάδοχος θα κληθεί να μελετήσει, να χρηματοδοτήσει, να κατασκευάσει και να προμηθευτεί τον απαιτούμενο εξοπλισμό, ενώ παράλληλα, μετά την κατασκευή των νέων υποδομών, θα αναλάβει τη συντήρηση και την τεχνική διαχείρισή τους για περίοδο 30 ετών (4 χρόνια κατασκευαστική περίοδος + 26 χρόνια εκμετάλλευσης).

Πηγές της αγοράς θεωρούν ιδιαίτερα δύσκολη την «εξίσωση» αυτήν, καθώς το πολύ σημαντικό κόστος και η σχετική μικρή διάρκεια εκμετάλλευσης μεταφράζονται σε μια «πράξη της οποίας τα μαθηματικά δεν βγαίνουν». Ήδη ο σχετικός διαγωνισμός, παρ’ ότι προκηρύχθηκε πριν από μερικούς μήνες, ακόμα δεν έχει φτάσει στο στάδιο της υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α’ Φάση). Αυτό είχε προβλεφθεί για τις 4 Σεπτέμβριου, αλλά τελικά δόθηκε παράταση μέχρι τη 13η Οκτωβρίου, χωρίς να αποκλείεται και νέα παράταση. Στο πλαίσιο αυτό, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την πιθανότητα συμμετοχής και του Δημοσίου στη χρηματοδότηση, με ποσό 50 εκατ. ευρώ, το οποίο θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Αν και δεν έχει αποσαφηνιστεί ποια σχήματα θα συμμετάσχουν στη διαδικασία, φαντάζει σχεδόν δεδομένο ότι θα απαιτηθούν τροποποιήσεις στον σχετικό διαγωνισμό, ώστε το έργο να φτάσει στο σημείο να θεωρηθεί χρηματοδοτήσιμο. Οι κατασκευαστικές εταιρείες βρίσκονται ήδη στα «όριά» τους, ως προς τις δυνατότητες του κατασκευαστικού τους μηχανισμού, κι ενώ αναμένουν να λάβουν κι άλλα έργα, με βάση τις προσφορές που έχουν υποβληθεί σε μια σειρά διαγωνισμών έργων υποδομής. Το γεγονός αυτό φέρνει πιο «πίσω» στις προτεραιότητες τα έργα ΣΔΙΤ, ιδίως τα κτιριακά και όσα έχουν κοινωνικό χαρακτήρα, όπου οι αμοιβές των εταιρειών γίνονται με πληρωμές διαθεσιμότητας, κατά τη διάρκεια της ζωής του έργου.

Άλλωστε, ανάλογα προβλήματα έχουν καταγραφεί και σε δεκάδες άλλα έργα, από τους διαγωνισμούς για νέες φοιτητικές εστίες και σχετικές κτιριακές υποδομές, που έχουν προκηρυχθεί από διάφορα Πανεπιστήμια της Περιφέρειας (π.χ. Θεσσαλίας, Θράκης κ.λπ.), μέχρι την Πολιτεία Καινοτομίας στην έκταση της πρώην ΧΡΩΠΕΙ στο Φάληρο, η οποία «καρκινοβατεί».

Όπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, το κόστος κατασκευής κτιρίων έχει εκτοξευτεί κατά περίπου 50% την τελευταία διετία, με αποτέλεσμα όσοι διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν την περίοδο 2020-2022 να βρίσκονται ήδη εκτός προϋπολογισμού. Το γεγονός ότι ταυτόχρονα έχουν εκτοξευτεί και τα επιτόκια δανεισμού έχει δυσχεράνει πάρα πολύ τη χρηματοδότηση που χρειάζονται οι ιδιώτες για να υλοποιήσουν τα έργα αυτά. Το αποτέλεσμα είναι το ενδιαφέρον να έχει ατονήσει σημαντικά και να απαιτείται ένας διαφορετικός σχεδιασμός, ιδίως στο σκέλος της χρηματοδότησης, ώστε να μπορέσουν να ενεργοποιηθούν τα εν λόγω έργα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!