THEPOWERGAME
Μουδιασμένα και υποτονικά ξεκίνησε η λειτουργία του λιανεμπορίου μετά από περίπου δύο μήνες ολοκληρωτικού lockdown των δραστηριοτήτων. Σύμφωνα με εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου η κίνηση την πρώτη ημέρα ήταν υποτονική και αυτό ήταν κάτι αναμενόμενο.
Η πρώτη επαφή του κοινού με τους εμπόρους είχε κυρίως διερευνητικό χαρακτήρα και αφορούσε όχι αγορές, αλλά κυρίως με τον τρόπο διεκπεραίωσης των αγορών τους. Οι επαφές δε γίνονταν κατά κύριο λόγο μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη, οι έμποροι ήταν χαμογελαστοί που είναι πίσω στα μαγαζιά τους, παρόλο που γνωρίζουν ότι η όποια βοήθεια έχουν λάβει ή/και θα λάβουν, δεν τους αρκεί. Πιστεύουν ότι η αγορά θα τους στηρίξει και κυρίως απεύχονται ένα νέο κλείσιμο των καταστημάτων τους, ειδικά ενόψει Πάσχα.
Ο ίδιος ο ΕΣΑ σε ανακοίνωσή του χαρακτήρισε ως «ενθαρρυντικά» τα πρώτα μηνύματα από την επαναλειτουργία της αγοράς, και ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις υποδέχθηκαν τους καταναλωτές τηρώντας απόλυτα τα μέτρα υγειονομικής προστασίας, φροντίζοντας πάνω από όλα για την υγεία καταναλωτών και εργαζομένων.
«Η επαναλειτουργία της αγοράς στην Αθήνα είναι το μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε, ώστε άμεσα να ανακοινωθεί το ίδιο και για τις υπόλοιπες περιοχές και κλάδους», ανέφερε σε γραπτή δήλωσή του κ. Καφούνης. «Οι πρώτες ώρες», πρόσθεσε o πρόεδρος του ΕΣΑ, «δείχνουν εξαιρετική ωριμότητα και σοβαρότητα από όλους».
Το πρόβλημα ενός πιθανού κλεισίματος του λιανεμπορίου πάντως απασχολεί και τους καταναλωτές. Εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας λιανικής αναφέρει ότι πολλοί καταναλωτές ενδιαφέρθηκαν να μάθουν τι γίνεται σε περίπτωση που έχουν αγοράσει ή παραγγείλει κάτι το οποίο δεν έχουν παραλάβει και αποφασιστεί να κλείσουν τα καταστήματα. Πάντως όπως ανέφερε ο ίδιος, στο παρελθόν όταν συνέβη το ίδιο, οι μεγάλες επιχειρήσεις φρόντισαν να παραδώσουν τα αγαθά στο σπίτι του καταναλωτή και μάλιστα χωρίς κόστος.
Πάντως χθες, η λειτουργία της αγοράς σημαδεύτηκε από ένα πρόστιμο ύψους 8.000 ευρώ προς τη Notos Galleries η οποία λειτούργησε στο κέντρο της Αθήνας. Το υπουργείο Ανάπτυξης θεωρώντας ότι είναι πολυκατάστημα που στο εσωτερικό του έχει άλλα καταστήματα (Shop-in-Shop) δεν θα έπρεπε να λειτουργήσει.
Αντίθετα η διοίκηση της Notos Galleries θεωρεί ότι είναι ένα μεγάλο κατάστημα με ένα Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) στο εσωτερικό του. Είναι το ίδιο με ένα ΙΚΕΑ ή με ένα Leroy Merlin, ασχέτως αν τα προϊόντα του κάθε προμηθευτή συγκεντρώνονται σε ένα συγκεκριμένο σημείο του καταστήματος.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι η ελληνική πολιτεία δεν έχει ακόμη ορίσει επισήμως τι είναι το Shop-in-Shop, τι είναι εμπορικό κέντρο κ.ο.κ. Οι ίδιοι αναφέρουν ότι το «Shop-in-Shop» σημαίνει ότι ένας πωλητής, με διαφορετικό ΑΦΜ από εκείνο του καταστήματος που τον φιλοξενεί στο εσωτερικό του, πουλά τα προϊόντα του μέσα στο κατάστημα.
Δεν ισχύει το ίδιο όταν το κατάστημα συγκεντρώνει τα προϊόντα κάθε προμηθευτή σε ένα σημείο δίνοντας την αίσθηση ότι αυτό αποτελεί ένα διαφορετικό κατάστημα ή σημείο πώλησης. Την διαφορά την κάνει η ταμειακή μηχανή και το ΑΦΜ. Αν είναι το ίδιο ΑΦΜ παντού το κατάστημα τότε το κατάστημα είναι ένα.
Αυτό επέτρεψε την λειτουργία των Hondos Center, των Gallerie de Baute κ.ο.κ., μεγάλα καταστήματα που ακολουθούν την λογική των πολυκαταστημάτων Shop-in-shop. Οι ταμειακές μηχανές ωστόσο που αξιοποιούν αφορούν έναν ΑΦΜ. Εφόσον η Notos Galleries αξιοποιεί ένα ΑΦΜ, τότε δεν θα έπρεπε να της επιβληθεί το πρόστιμο.