THEPOWERGAME
Κατατέθηκε στη Βουλή το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2024. Και όπως αποκάλυψε στο The Third Thessaloniki Metropolitan Summit του Economist και του powergame.gr, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, περιλαμβάνει παροχές, ύψους 2,25 δισ. ευρώ σε πάνω από 3 εκατ. νοικοκυριά με αυξήσεις μισθών, συντάξεων και επιδομάτων, ειδικές ενισχύσεις σε ευάλωτους και φοροελαφρύνσεις. Και όλα με ανοιχτό το παράθυρο για πρόσθετες παρεμβάσεις ανάλογα με τα δημοσιονομικά περιθώρια.
Κερδισμένοι από τα μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι συνταξιούχοι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οικογένειες με παιδιά και τα οικονομικά αδύναμα νοικοκυριά. Εν μέσω κλίματος αβεβαιότητας για την κλιματική κρίση ο προϋπολογισμός προβλέπει αποθεματικό 600 εκατ. ευρώ για φυσικές καταστροφές.
Δημοσιονομικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εισοδήματος και αντιμετώπισης των κοινωνικών ανισοτήτων (σε εκατ. ευρώ) |
||||
α/α | Περιγραφή | 2023 | 2024 | |
Α | Παρεμβάσεις στο σκέλος των εσόδων της Γενικής Κυβέρνησης | -560 | –740 | |
1 | Κατάργηση της καταβολής Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης στον δημόσιο τομέα καθώς και στους συνταξιούχους | -476 | -476 | |
2 | Κατάργηση ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων | -80 | -80 | |
3 | Αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες που έχουν παιδιά | 0 | -135 | |
4 | Αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας της κεφαλαιαγοράς με σημαντικά επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα | -3,5 | -50 | |
5 | Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 10% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές | 0 | -26 | |
6 | Εισαγωγή ΦΠΑ 13% στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων στα νομικά πρόσωπα και στα φυσικά πρόσωπα με τρία ή περισσότερα εκμισθωμένα ακίνητα | 0 | 27 | |
Β | Παρεμβάσεις στο σκέλος των δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης | -754 | -1.397 | |
1 | Αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των ιατρών του ΕΣΥ | -92 | -65 | |
2 | Μισθολογικές παρεμβάσεις για στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων | -59 | -59 | |
3 | Επέκταση επιδόματος μητρότητας από τους 6 στους 9 μήνες για τους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα από το 2023 και στους 9 μήνες για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες από το 2024 | -64 | -104 | |
4 | Αύξηση των επιδομάτων αναπηρίας του ΟΠΕΚΑ και του ΕΦΚΑ κατά 8% | -63 | -95 | |
5 | Αναμόρφωση μισθολογίου στον δημόσιο τομέα | -50 | -906 | |
6 | Αύξηση συντάξεων ειδικών κατηγοριών που καταβάλλονται από το ΓΛΚ | -5 | -56 | |
7 | Αύξηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος κατά 8% | -4 | -43 | |
8 | Μόνιμη απαλλαγή των πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη | 0 | -38 | |
9 | Θεσμοθέτηση του youth pass για κάθε νέο ηλικίας 18 και 19 ετών για μεταφορές και πολιτιστικές και τουριστικές δραστηριότητες | -30 | -30 | |
10 | Εφάπαξ οικονομική ενίσχυση από 200 έως 300 ευρώ σε συνταξιούχους που δεν έλαβαν αύξηση στις συντάξεις τους το 2023 λόγω προσωπικής διαφοράς τον Μάρτιο του 2023 | -280 | 0 | |
11 | Έκτακτη οικονομική ενίσχυση από 100 έως 200 ευρώ σε 750.000 περίπου συνταξιούχους που λαμβάνουν προσωπική διαφορά τον Δεκέμβριο του 2023 | -107 | 0 | |
12 | Αύξηση πτητικού επιδόματος για τους πιλότους και τα πληρώματα των πυροσβεστικών αεροσκαφών | -0,4 | -0,7 | |
Συνολικό Δημοσιονομικό Κόστος των Παρεμβάσεων (Α+Β) | –1.314 | –2.137 | ||
Σημείωση: το θετικό πρόσημο (+) δηλώνει αύξηση εσόδου ή μείωση δαπάνης και το αρνητικό πρόσημο (-) δηλώνει μείωση εσόδου ή αύξηση δαπάνης. Επιπλέον των ανωτέρω σημειώνεται ότι η αύξηση των συντάξεων με βάση την αύξηση του ΑΕΠ και του πληθωρισμού υπολογίζεται σε 904 εκατ. ευρώ το 2023 και επιπλέον 420 εκατ. ευρώ το 2024. Επιπλέον δεν περιλαμβάνονται τα μέτρα αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης και των φυσικών καταστροφών που παρουσιάζονται στη συνέχεια. |
Προϋπολογισμός: Πρόβλεψη για ταχύτερη ανάπτυξη
Την ίδια ώρα, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2024 προβλέπει ταχύτερη ανάπτυξη, μικρότερη ανεργία και χαμηλότερο πληθωρισμό τόσο για φέτος, όσο και για το 2024. Ειδικότερα, ο πήχης της ανάπτυξης αναθεωρείται προς τα πάνω στο 2,3% για φέτος έναντι αρχικής πρόβλεψης για 1,8% ενώ για το 2024 προβλέπεται επιτάχυνση στο 3% με βασικές κινητήριες δυνάμεις τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 12,1% τον επόμενο χρόνο από 8,3% το 2023. Για το 2023, το πρωτογενές αποτέλεσμα τεκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ και 2,1% το 2024.
Όπως είπε ο Κωστής Χατζηδάκης την Παρασκευή από το συνέδριο που συνδιοργάνωσαν Economist και powergame.gr, κεντρικός άξονας πολιτικής για τον επόμενο χρόνο είναι η διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας και η επαναφορά της χώρας στον «αστερισμό» των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων υπό το φως της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.
Βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας (% ετήσιες μεταβολές, σταθερές τιμές) |
|||
2022 | 2023** | 2024** | |
ΑΕΠ | 5,9 | 2,3 | 3,0 |
Ιδιωτική κατανάλωση | 7,8 | 2,5 | 1,6 |
Δημόσια κατανάλωση | -1,6 | 0,3 | -1,3 |
Ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου | 11,7 | 8,3 | 12,1 |
Εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών | 4,9 | 2,7 | 6,3 |
Εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών | 10,2 | 2,2 | 4,5 |
Αποπληθωριστής ΑΕΠ | 8,1 | 5,3 | 1,9 |
Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή | 9,3 | 4,0 | 2,4 |
Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) | 9,6 | 3,8 | 2,4 |
Απασχόληση* | 3,8 | 1,4 | 0,9 |
Ποσοστό ανεργίας* | 10,6 | 9,5 | 9,0 |
Ποσοστό ανεργίας (Έρευνα Εργατικού Δυναμικού) | 12,4 | 11,2 | 10,6 |
Πηγή: Ετήσιοι Εθνικοί Λογαριασμοί (Ελληνική Στατιστική Αρχή), εκτιμήσεις/προβλέψεις Υπουργείου Οικονομικών
*Σε εθνικολογιστική βάση
** Εκτιμήσεις/προβλέψεις
Ο πρώτος προϋπολογισμος έπειτα από 13 έτη με επενδυτική βαθμίδα
Στην επιστολή τους προς τους βουλευτές – μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Θάνος Πετραλιάς επισημαίνουν τα εξής:
«Ο προϋπολογισμός του 2024 είναι ο πρώτος έπειτα από δεκατρία έτη που καταρτίζεται με το αξιόχρεο της χώρας να έχει ανακτήσει την επενδυτική του βαθμίδα. Ένα επίτευγμα που οφείλεται πρωτίστως στη σκληρή προσπάθεια και στις θυσίες της ελληνικής κοινωνίας, σε συνδυασμό με τη συνετή και αποτελεσματική δημοσιονομική πολιτική των τελευταίων ετών, την επιτυχή αντιμετώπιση αλλεπάλληλων εξωγενών κρίσεων και την πολιτική σταθερότητα που έχει επιτύχει η χώρα.
Ωστόσο, ο προϋπολογισμός του 2024 καταρτίζεται λίγες ημέρες μετά από διαδοχικές φυσικές καταστροφές που έπληξαν τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο 2023 την επικράτεια, γεγονός που αναδεικνύει ότι οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής θα είναι εδώ και απαιτείται αντιμετώπισή τους σε μόνιμη βάση. Για αυτόν τον σκοπό, αποτελεί προτεραιότητα η θωράκιση της χώρας απέναντι σε ακραία φυσικά φαινόμενα μέσω της δημιουργίας πιο ανθεκτικών υποδομών, της ενίσχυσης της πολιτικής προστασίας και της πρόληψης. Σε δημοσιονομικό επίπεδο είναι προφανές ότι απαιτείται πρόβλεψη σχετικών κονδυλίων κατ’ έτος στον προϋπολογισμό, ενίσχυση της ασφάλισης, καθώς και ταχύτητα και αποτελεσματικότητα της κρατικής αρωγής.
Παράλληλα, η διεθνής οικονομία παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης, οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι σε χώρες της Ευρώπης αυξάνονται, ο πληθωρισμός, αν και αποκλιμακώνεται, συνεχίζει να παραμένει υψηλός διεθνώς, ειδικά σε βασικά είδη διατροφής, ενώ η περιοριστική νομισματική πολιτική επιδρά αρνητικά στην πιστωτική επέκταση.
Σε αυτό το δυσμενές και αβέβαιο διεθνές περιβάλλον, η ελληνική οικονομία αποδεικνύεται ανθεκτική. Ο ρυθμός ανάπτυξης παραμένει στους στόχους που έχουν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας του Απριλίου 2023 και αναμένεται να ανέλθει σε 2,3% το 2023 και 3% το 2024. Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε ονομαστικούς όρους αναμένεται να αυξηθεί από 208 δισ. ευρώ το 2022 σε 224 δισ. ευρώ το 2023 και 235 δισ. ευρώ το 2024. Παράλληλα, ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αναμένεται να κυμανθεί σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα και να διαμορφωθεί σε 4% έναντι 4,5% που προβλεπόταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας για το 2023 και να αποκλιμακωθεί περαιτέρω σε 2,4% για το 2024. Οι επενδύσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 8,3% κατά το τρέχον έτος και ακόμη περισσότερο κατά 12,1% το 2024, ενώ η ανεργία αναμένεται να μειωθεί από 11,2% το 2023 σε 10,6% το 2024.
Προϋπολογισμός: Παραπάνω φορολογικά έσοδα χωρίς αύξηση φόρων
Ο προϋπολογισμός του 2024 καλείται να συγκεράσει τον στόχο της δημοσιονομικής σταθερότητας που είναι θεμέλιο για κάθε προσπάθεια, με τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται, καθώς και με το βασικό πρόταγμα της κοινωνίας, μετά την πληθωριστική κρίση, την αύξηση δηλαδή του διαθέσιμου εισοδήματος και των μισθών.
Στον προϋπολογισμό του 2023 έγινε κατορθωτό να υπάρχει σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 9,1% σε σχέση με το 2022 χωρίς να αυξηθούν οι φόροι, εξέλιξη που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία των τριμηνιαίων εθνικών λογαριασμών της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το σύνολο των αμοιβών εξαρτημένης εργασίας παρουσιάζει αύξηση 7,6% το δεύτερο τρίμηνο του 2023 έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2022. Η αύξηση των μισθών, χωρίς να θίγεται η ανταγωνιστικότητα, ενίσχυσε τα έσοδα του προϋπολογισμού, συμβάλλοντας στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.
Για αυτόν τον σκοπό, στον προϋπολογισμό έχουν συμπεριληφθεί όλα τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί προεκλογικά προς εφαρμογή το 2023 και όλα τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Καταλυτικά προς την κατεύθυνση της αύξησης του εισοδήματος αναμένεται να δράσουν πολιτικές, όπως η αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, η άρση του παγώματος των τριετιών στους μισθωτούς, η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά, η αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, η εκ νέου αύξηση των συντάξεων, αλλά και επενδυτικοί πόροι ύψους 12,1 δισ. ευρώ μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (8,5 δισ. ευρώ) και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (3,6 δισ. ευρώ), που αναμένεται να εισρεύσουν στην οικονομία εντός του 2024. Επιπλέον, ενισχύεται ο τομέας της υγείας με αύξηση της επιχορήγησης των νοσοκομείων κατά περίπου 15%.
Παράλληλα, προτεραιοποιούνται οι μεγάλες αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα με σειρά μέτρων που έχουν ανακοινωθεί για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Μετά την ήδη σημαντική μείωση του κενού ΦΠΑ τα προηγούμενα έτη μέσω της ενίσχυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, στόχος είναι να μειωθεί περαιτέρω στο μέσο επίπεδο των χωρών της ΕΕ έως το 2026, που σύμφωνα με τις τελευταίες διαθέσιμες μετρήσεις ανέρχεται σε περίπου 9%.
Όλα τα ανωτέρω πραγματοποιούνται χωρίς να αποκλίνει η χώρα από τους δημοσιονομικούς της στόχους. Παρά τις διαδοχικές κρίσεις το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης το 2022 διαμορφώθηκε σε οριακό πλεόνασμα ύψους 0,1% του ΑΕΠ. Στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2023 το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2023 είχε προβλεφθεί σε ύψος 0,7% του ΑΕΠ, ενώ στο Πρόγραμμα Σταθερότητας του Απριλίου 2023 το πρωτογενές αποτέλεσμα είχε εκτιμηθεί σε πλεόνασμα ύψους 1,1% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2023 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 2.560 εκατ. ευρώ ή 1,1% του ΑΕΠ, πλησίον των προβλέψεων του Προγράμματος Σταθερότητας. Το συνολικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται πλησίον των προβλέψεων της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού 2023, λόγω της αύξησης των τόκων Γενικής Κυβέρνησης και διαμορφώνεται σε συνολικό έλλειμμα 2,1% του ΑΕΠ, έναντι 2,0% που ήταν η πρόβλεψη του προϋπολογισμού 2023.
Αντίστοιχα, το πρωτογενές αποτέλεσμα για το έτος 2024 προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 2,1% του ΑΕΠ σύμφωνα με τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας. Το γεγονός ότι το δημοσιονομικό αποτέλεσμα των ετών 2023 και 2024 παραμένει εντός των εκτιμήσεων που είχαν αποτυπωθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, ενισχύει την αξιοπιστία του αξιόχρεου της χώρας ενόψει των επικείμενων αξιολογήσεων.
Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία European System of Accounts (ESA)
(σε εκατ. ευρώ) |
|||||||
2022 | 2023 | 2024 | |||||
ΔΥΕ Απριλίου 2023 | Προϋπ/σμός | Εκτίμηση | Πρόβλεψη | ||||
I. Καθαρά έσοδα κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (α+β+γ+δ+ε+στ-ζ) | 61.583 | 62.139 | 65.184 | 68.140 | |||
α. Φόροι (1+2+3+4+5+6+7) | 56.207 | 56.748 | 61.325 | 62.901 | |||
1. Φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών | 32.161 | 32.504 | 33.707 | 35.108 | |||
εκ των οποίων: | Φόροι προστιθέμενης αξίας | 21.931 | 22.198 | 23.123 | 24.271 | ||
Ειδικοί φόροι κατανάλωσης | 7.009 | 7.117 | 7.108 | 7.136 | |||
2. Φόροι και δασμοί επί εισαγωγών | 431 | 424 | 379 | 399 | |||
3. Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας | 2.497 | 2.380 | 2.540 | 2.487 | |||
4. Λοιποί φόροι επί παραγωγής | 1.225 | 1.067 | 1.153 | 718 | |||
5. Φόρος εισοδήματος | 17.337 | 17.772 | 20.961 | 21.558 | |||
εκ των οποίων: | Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από Φυσικά Πρόσωπα (ΦΠ) | 11.219 | 11.319 | 12.272 | 13.011 | ||
Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από εταιρείες (ΝΠ) | 4.694 | 5.094 | 7.120 | 6.935 | |||
6. Φόροι κεφαλαίου | 236 | 226 | 239 | 239 | |||
7. Λοιποί τρέχοντες φόροι | 2.321 | 2.375 | 2.345 | 2.391 | |||
β. Κοινωνικές εισφορές | 56 | 55 | 56 | 56 | |||
γ. Μεταβιβάσεις | 8.548 | 6.972 | 5.456 | 6.890 | |||
δ. Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών | 721 | 837 | 824 | 987 | |||
ε. Λοιπά τρέχοντα έσοδα | 2.052 | 3.613 | 4.221 | 3.932 | |||
εκ των οποίων: | ε1. Επιστροφές δαπανών για τόκους | 35 | 0 | 13 | 0 | ||
στ. Πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων | 27 | 24 | 10 | 8 | |||
ζ. Επιστροφές εσόδων | 6.028 | 6.110 | 6.707 | 6.634 | |||
Πληροφοριακά στοιχεία: | |||||||
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)1 | 3.666 | 4.566 | 4.058 | 4.668 | |||
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας2 | 2.753 | 3.662 | 1.902 | 3.138 | |||
II. Δαπάνες κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (α+β+γ+δ+ε+στ+ζ+η+θ+ι)3 | 70.081 | 69.945 | 72.710 | 74.087 | |||
α. Παροχές σε εργαζόμενους | 13.640 | 13.756 | 14.158 | 14.715 | |||
β. Κοινωνικές παροχές | 391 | 397 | 403 | 410 | |||
γ. Μεταβιβάσεις | 34.564 | 31.620 | 33.250 | 31.944 | |||
δ. Αγορές αγαθών και υπηρεσιών | 2.133 | 1.431 | 2.153 | 1.656 | |||
ε. Επιδοτήσεις | 400 | 80 | 180 | 81 | |||
στ. Τόκοι | 6.107 | 7.000 | 8.650 | 8.800 | |||
ζ. Λοιπές Δαπάνες | 55 | 81 | 96 | 111 | |||
η. Πιστώσεις υπό κατανομή | 11.216 | 15.351 | 13.130 | 15.114 | |||
θ. Αγορές παγίων περιουσιακών στοιχείων | 1.573 | 229 | 689 | 1.255 | |||
ι. Τιμαλφή | 1 | 0 | 0 | 0 | |||
Πληροφοριακά στοιχεία: | |||||||
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)1 | 8.182 | 8.300 | 8.750 | 8.500 | |||
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας2 | 2.843 | 3.662 | 2.070 | 3.617 | |||
III. Ισοζύγιο κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (Ι-ΙI) | -8.498 | -7.806 | -7.525 | -5.947 | |||
% ΑΕΠ | -4,1% | -3,5% | -3,4% | -2,5% | |||
IV. Πρωτογενές αποτέλεσμα κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (III+II.στ-I.ε1) | -2.427 | -806 | 1.112 | 2.853 | |||
% ΑΕΠ | -1,2% | -0,4% | 0,5% | 1,2% | |||
V. Ισοζύγιο νομικών προσώπων κατά ESA | 1.701 | 2.204 | 2.058 | 2.367 | |||
Έσοδα | 15.941 | 17.216 | 14.322 | 12.623 | |||
Τρέχουσες & λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις | 5.856 | 4.647 | 5.936 | 4.957 | |||
Τόκοι πιστωτικοί | 595 | 567 | 880 | 888 | |||
Φόροι | 6.062 | 8.526 | 4.030 | 3.307 | |||
Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) | -17 | -3 | -13 | -9 | |||
Λοιπά έσοδα | 3.444 | 3.479 | 3.490 | 3.481 | |||
Έξοδα | 14.240 | 15.011 | 12.264 | 10.256 | |||
Παροχές σε εργαζόμενους | 1.387 | 1.382 | 1.429 | 1.491 | |||
Τόκοι χρεωστικοί | 305 | 309 | 323 | 333 | |||
Λοιπά έξοδα | 3.279 | 3.153 | 4.420 | 3.148 | |||
Επενδυτικές δαπάνες | 1.170 | 1.915 | 1.717 | 1.753 | |||
Λοιπές μεταβιβάσεις | 358 | 350 | 1.021 | 876 | |||
Επιδοτήσεις | 7.742 | 7.902 | 3.354 | 2.655 | |||
VΙ. Ισοζύγιο Νοσοκομείων – ΠΦΥ κατά ESA | -424 | 9 | -186 | 77 | |||
Έσοδα | 3.039 | 3.304 | 3.376 | 3.716 | |||
Τρέχουσες & λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις | 2.045 | 2.159 | 2.312 | 2.650 | |||
Μεταβιβάσεις από ΕΟΠΥΥ | 872 | 902 | 902 | 902 | |||
Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) | -47 | 0 | 0 | 0 | |||
Λοιπά έσοδα | 168 | 243 | 162 | 164 | |||
Έξοδα | 3.463 | 3.295 | 3.563 | 3.638 | |||
Παροχές σε εργαζόμενους | 715 | 748 | 782 | 788 | |||
Τόκοι χρεωστικοί | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Λοιπά έξοδα | 2.519 | 2.363 | 2.592 | 2.646 | |||
Επενδυτικές δαπάνες | 230 | 184 | 189 | 205 | |||
VΙΙ. Ισοζύγιο Κεντρικής Κυβέρνησης κατά ESA (ΙII+V+VΙ) | -7.222 | -5.592 | -5.653 | -3.502 | |||
VIII. Ισοζύγιο OΤΑ κατά ESA | -322 | -148 | -318 | -288 | |||
Έσοδα | 7.575 | 7.476 | 8.168 | 8.451 | |||
Τρέχουσες & λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις | 4.690 | 4.678 | 5.249 | 5.452 | |||
Τόκοι πιστωτικοί | 32 | 31 | 49 | 49 | |||
Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) | 12 | -18 | -18 | -18 | |||
Φόροι | 1.949 | 1.803 | 1.911 | 1.970 | |||
Λοιπά έσοδα | 892 | 983 | 978 | 999 | |||
Έξοδα | 7.897 | 7.624 | 8.487 | 8.739 | |||
Παροχές σε εργαζόμενους | 2.743 | 2.740 | 2.771 | 2.981 | |||
Τόκοι χρεωστικοί | 16 | 40 | 38 | 42 | |||
Κοινωνικές παροχές | 173 | 187 | 186 | 190 | |||
Λοιπά έξοδα | 2.606 | 2.479 | 2.705 | 2.682 | |||
Επενδυτικές δαπάνες | 2.359 | 2.179 | 2.787 | 2.845 | |||
IΧ. Ισοζύγιο OKA κατά ESA | 2.816 | 1.279 | 1.158 | 1.347 | |||
Έσοδα | 47.511 | 47.264 | 49.060 | 49.471 | |||
Τρέχουσες & λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις | 20.737 | 21.449 | 21.990 | 21.478 | |||
Αποδόσεις περιουσίας | 1.323 | 1.237 | 1.205 | 1.205 | |||
Ασφαλιστικές εισφορές (πραγματικές) | 24.528 | 23.839 | 24.997 | 25.902 | |||
Κοινωνικοί πόροι | 674 | 499 | 610 | 620 | |||
Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) | 4 | 0 | 0 | 0 | |||
Λοιπά έσοδα | 245 | 241 | 259 | 266 | |||
Έξοδα | 44.695 | 45.985 | 47.903 | 48.124 | |||
Παροχές σε εργαζόμενους | 344 | 348 | 365 | 396 | |||
Κοινωνικές παροχές | 37.223 | 38.233 | 39.350 | 39.751 | |||
εκ των οποίων: | Συντάξεις | 30.070 | 31.736 | 32.055 | 32.914 | ||
Κοινωνικές παροχές σε είδος | 4.618 | 4.629 | 5.031 | 5.164 | |||
Λοιπά έξοδα | 428 | 508 | 491 | 516 | |||
Επενδυτικές δαπάνες | 9 | 56 | 56 | 137 | |||
Μεταβιβάσεις | 1.623 | 1.555 | 1.555 | 1.540 | |||
Επιδοτήσεις | 450 | 657 | 1.055 | 620 | |||
Χ. Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA (VΙΙ+VIII+IX) | -4.727 | -4.461 | -4.814 | -2.443 | |||
% ΑΕΠ | -2,3% | -2,0% | -2,1% | -1,0% | |||
ΧΙ. Ενοποιημένοι Τόκοι Γενικής Κυβέρνησης | 5.000 | 6.129 | 7.374 | 7.491 | |||
% ΑΕΠ | 2,4% | 2,7% | 3,3% | 3,2% | |||
ΧΙΙ. Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA (Χ+ΧΙ) | 273 | 1.668 | 2.560 | 5.048 | |||
% ΑΕΠ | 0,1% | 0,7% | 1,1% | 2,1% | |||
ΑΕΠ | 208.030 | 224.134 | 224.102 | 235.147 | |||
1 | Τα έσοδα του ΠΔΕ περιέχονται στις μεταβιβάσεις και στα λοιπά τρέχοντα έσοδα, ενώ οι δαπάνες του ΠΔΕ περιέχονται στις πιστώσεις υπό κατανομή. | ||||||
2 | Τα έσοδα του ΤΑΑ περιέχονται στις μεταβιβάσεις, ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες περιέχονται στις πιστώσεις υπό κατανομή. | ||||||
3 | Οι δαπάνες της Κεντρικής Διοίκησης αναλύονται σύμφωνα με τις μείζονες κατηγορίες του π.δ. 54/2018 (Α’ 103). |
Πρόβλεψη για σημαντική μείωση του δημόσιου χρέους στο προσχέδιο του προϋπολογισμού
Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να αποκλιμακωθεί εντυπωσιακά από 171,4% του ΑΕΠ το 2022 σε 159,3% το 2023 και σε 152,2% το 2024.
Τα ανωτέρω αποδεικνύουν ότι η χώρα έχει εισέλθει σε έναν ενάρετο κύκλο μείωσης του χρέους και οικονομικής ανάπτυξης. Ασφαλώς η οικονομική δραστηριότητα εξαρτάται από τις εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον και τις ενδεχόμενες εξωγενείς κρίσεις. Η οικονομική σταθερότητα και πρόοδος διασφαλίζονται μόνο εάν τηρηθούν απαρέγκλιτα οι τιθέμενοι δημοσιονομικοί στόχοι, διοχετεύοντας παράλληλα τους πεπερασμένους δημοσιονομικούς πόρους στοχευμένα, με τη μέγιστη δυνατή οικονομική και κοινωνική αποτελεσματικότητα».
Σύνθεση δημόσιου χρέους
(σε εκατ. ευρώ) |
|||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023* | 2024** | ||
Ομόλογα | 55.601 | 66.880 | 80.794 | 84.933 | 91.620 | 94.020 | |
Βραχυπρόθεσμοι τίτλοι | 12.613 | 11.801 | 11.800 | 11.800 | 11.800 | 11.800 | |
Δάνεια | 258.898 | 259.968 | 258.786 | 253.618 | 247.580 | 247.180 | |
Βραχυπρόθεσμα Δάνεια | 28.903 | 35.357 | 36.957 | 49.925 | 50.000 | 50.000 | |
Α. Χρέος Κεντρικής Διοίκησης | 356.015 | 374.006 | 388.337 | 400.276 | 401.000 | 403.000 | |
(ως % του ΑΕΠ) | 194,2% | 226,1% | 213,8% | 192,4% | 178,9% | 171,4% | |
Β Χρέος ΝΠΔΔ, κέρματα κ.λπ. μείον επενδύσεις σε τίτλους Ε.Δ. | -8.223 | -13.373 | -14.293 | -19.018 | -19.000 | -19.500 | |
Γ. Χρέος Κεντρικής Κυβέρνησης κατά ESA (A+B) | 347.792 | 360.633 | 374.044 | 381.258 | 382.000 | 383.500 | |
(ως % του ΑΕΠ) | 189,7% | 218,0% | 205,9% | 183,3% | 170,5% | 163,1% | |
Δ. Χρέος ΟΤΑ, ΟΚΑ μείον ενδοκυβερνητικό χρέος | -16.647 | -19.045 | -20.196 | -24.666 | -25.000 | -25.500 | |
Ε. Χρέος Γενικής Κυβέρνησης (Γ+Δ) | 331.145 | 341.588 | 353.848 | 356.592 | 357.000 | 358.000 | |
(ως % του ΑΕΠ) | 180,6% | 206,5% | 194,8% | 171,4% | 159,3% | 152,2% | |
ΑΕΠ | 183.351 | 165.406 | 181.675 | 208.030 | 224.102 | 235.147 |
* Εκτιμήσεις
** Προβλέψεις
Πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, όπως κατατέθηκε στη Βουλή
Πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε τα κυριότερα σημεία του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού