Γ.Δ.
1452.5 0,00%
ACAG
0,00%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
0,00%
9.11
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
7.82
NOVAL
0,00%
2.285
OPTIMA
0,00%
12.56
TITC
0,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.494
ΑΒΕ
0,00%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.19
ΒΙΟ
0,00%
5.27
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.865
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
11.6
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.755
ΕΕΕ
0,00%
32.18
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
0,00%
7.3
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.08
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.856
ΕΛΧΑ
0,00%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
0,00%
7.84
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.25
ΕΧΑΕ
0,00%
4.47
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.334
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.975
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.83
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.998
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.86
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.429
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.86
ΚΡΙ
0,00%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΟΗ
0,00%
20.56
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.56
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
0,00%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
0,00%
30.05
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
0,00%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
0,00%
14.85
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.891
ΠΕΡΦ
0,00%
5.39
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.24
ΠΛΑΘ
0,00%
3.92
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.55
ΠΡΟΦ
0,00%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
0,00%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.575
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.94
ΣΠΙ
0,00%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
0,00%
3.7
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Προϋπολογισμός: Στο 3% η ανάπτυξη και στο 2,4% ο πληθωρισμός το 2024

Ταχύτερη ανάπτυξη, μικρότερη ανεργία και χαμηλότερο πληθωρισμό για φέτος και το 2024 προβλέπει το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού που κατατίθεται στη Βουλή. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Απογευματινή», κεντρικός άξονας πολιτικής για τον επόμενο χρόνο είναι η διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας και η επαναφορά της χώρας στον «αστερισμό» των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων υπό το φως της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.

Εν μέσω κλίματος αβεβαιότητας για την κλιματική κρίση ο προϋπολογισμός προβλέπει αποθεματικό 600 εκατ. ευρώ για φυσικές καταστροφές, ενώ ενσωματώνει παροχές και μειώσεις φόρων ύψους 2,5 δισ. ευρώ με ανοιχτό το παράθυρο για πρόσθετες παρεμβάσεις ανάλογα με τα δημοσιονομικά περιθώρια.

Σύμφωνα με τις βασικές παραδοχές ο πήχης της ανάπτυξης αναθεωρείται προς τα πάνω στο 2,3% για φέτος έναντι αρχικής πρόβλεψης για 1,8% ενώ για το 2024 προβλέπεται επιτάχυνση στο 3% με βασικές κινητήριες δυνάμεις τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 12,1% τον επόμενο χρόνο από 8,3% το 2023.

Αρμόδιες πηγές εκτιμούν ότι η «Ελλάδα στέλνει ισχυρό σήμα ισχυροποίησης των προοπτικών της οικονομίας, το οποίο προβλέπεται ότι θα συνεχίσει να εμπεδώνεται έχοντας ευεργετικό αντίκτυπο στην επενδυτική δραστηριότητα που κινείται δυναμικά με αιχμή το κομμάτι των εξοπλισμών».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές μόνο η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης στον ρυθμό μεγέθυνσης του 2024 αναμένεται να αγγίξει τις 1,7 ποσοστιαίες μονάδες και σε συνδυασμό με την αύξηση των εξαγωγών στο 6,3% το 2024 από 2,7% φέτος η ώθηση που θα λάβουν τα «μοτέρ» της οικονομίας θα είναι ιδιαίτερα σημαντική υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν άλλα έκτακτα γεγονότα που θα επηρεάσουν ασύμμετρα τη χώρα. Ανοδικά στον ρυθμό ανάπτυξης αναμένεται να επιδράσουν η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας στην επενδυτική βαθμίδα και από τους υπόλοιπους οίκους αξιολόγησης, η πραγματοποίηση μια σειράς κρίσιμων μεταρρυθμίσεων, η αξιοποίηση των τραπεζικών καταθέσεων που διατηρούν την ρευστότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων σε επιθυμητά επίπεδα και η ευνοϊκότερη του αναμενομένου εξέλιξη της τουριστικής κίνησης.

Να σημειωθεί ότι σε ονομαστικούς όρους το ελληνικό ΑΕΠ θα ξεπεράσει σε ταχύτητα το 4,1% το μέσο δηλαδή επίπεδο της τελευταίας πενταετίας πριν την είσοδο της χώρας στο πρώτο μνημόνιο. Ωστόσο στο τελικό κείμενο του προϋπολογισμού για το 2024 που θα κατατεθεί το Νοέμβριο θα υπάρχει και εναλλακτικό δυσμενές σενάριο που θα κατεβάζει μία μονάδα τον ρυθμό επέκτασης σε περίπτωση όξυνσης της πληθωριστικής κρίσης και ισχυρών αναταράξεων στο διεθνές περιβάλλον. Παρ’ όλα αυτά, η ανάπτυξη θα είναι υψηλότερη από το 1,3% του μέσου όρου της ευρωζώνης.

Στο μέτωπο του πληθωρισμού παρά τις υψηλές ταχύτητες των τιμών στα τρόφιμα εκτιμάται ότι θα υπάρξει αποκλιμάκωση του εναρμονισμένου δείκτη στη περιοχή του 4% για το σύνολο του 2023 από 5% που έχει εγγραφεί στο προϋπολογισμό για να υποχωρήσει στο 2,4% το 2024. Βέβαια οι ανατιμήσεις στην ομάδα των τροφίμων εξακολουθούν να τρέχουν με υψηλούς ρυθμούς πάνω από 10,7% διευρύνοντας την «αιμορραγία» στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Ωστόσο ανησυχητικές εστίες ανάφλεξης εξακολουθούν να υπάρχουν και συνδέονται με την απώλεια ζωικού και φυτικού κεφαλαίου στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία και αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω αύξηση των τιμών καθιστώντας αβέβαιη την ένταση της αποκλιμάκωσης του γενικού δείκτη τιμών τους επόμενους μήνες. Να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός συντάσσεται με την πρόβλεψη για μέση τιμή αργού πετρελαίου από 81,8 δολάρια το βαρέλι το 2023 σε 81,2 δολάρια το βαρέλι το 2024.

Στα δημοσιονομικά η κυβέρνηση διατηρεί ως «κόρη οφθαλμού» την πρόβλεψη για πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ το 2023. Για το 2024 θα απαιτηθεί εκτεταμένη δημοσιονομική προσαρμογή καθώς ο στόχος για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος ανεβαίνει στο 2,1% του ΑΕΠ. Επίσης στο κείμενο του προσχεδίου υπάρχει ιδιαίτερη αναφορά για τις καταστροφές που προκλήθηκαν από τις πυρκαγιές της θερινής περιόδου και ιδιαίτερα αυτές από την πρόσφατη κακοκαιρία Daniel για τις επιπτώσεις στην οικονομία και το εύρος επίδρασης του κόστους στον προϋπολογισμό που θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.

Επίσης το έλλειμμα του ονομαστικού ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αναμένεται να βελτιωθεί περαιτέρω κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση υποχωρώντας ως ποσοστό του ΑΕΠ στο 4,2% το 2024 από 4,5% το 2023.

Ο προϋπολογισμός του 2024 δεν προβλέπει πρόσθετα μέτρα – έκπληξη για την ενίσχυση των νοικοκυριών πέρα αυτά που έχουν ήδη εξαγγελθεί και θεσμοθετηθεί. Ωστόσο πηγές του οικονομικού επιτελείου δεν αποκλείονται νέες κινήσεις για τη προστασία και την ενίσχυση των εισοδημάτων με βάση την πορεία του πληθωρισμού και τις εξελίξεις στη πραγματική οικονομία και τα δημόσια οικονομικά.

Η ανεργία αναμένεται να διαμορφωθεί σε 11,2% το 2023 και να αποκλιμακωθεί σε 10,6% το 2024 με βάση την μεθοδολογία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού και σε 9% με τους εθνικούς λογαριασμούς ενώ η συνολική απασχόληση από 1,4% φέτος θα επιβραδυνθεί στο 0,9% το 2024 λόγω της αυξανόμενης στενότητας στην αγορά εργασίας.

Βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας

(Ετήσιες μεταβολές % σε σταθερές τιμές)

  2022 2023 2024
ΑΕΠ 5,9 % 2,3% 3%
Ιδιωτική κατανάλωση 7,8% 2,5% 1,6%
Επενδύσεις 11,7% 8,3% 12,1%
Εξαγωγές   4,9% 2,7% 6,3%
Εισαγωγές 10,2% 2,2% 4,5%
Πληθωρισμός 9,3% 4% 2,4%
Απασχόληση 3,8% 1,4% 0,9%
Ανεργία   12,4% 11,2% 10,6%

*Πηγή: Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2024

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!