Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Καλοκαίρι 2023: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του ελληνικού τουρισμού

Με το κλείσιμο της αιχμής της τουριστικής σεζόν και την έκδοση των επίσημων στατιστικών στοιχείων που αφορούν τις επιδόσεις έως και τον Αύγουστο, είναι αναπόφευκτος ένας μίνι απολογισμός. Τι πήγε καλά, τι δεν πήγε, πού χρειάζονται διορθωτικές κινήσεις.

Με βάση τα στοιχεία διεθνών αφίξεων που συγκεντρώνει και επεξεργάζεται το ΙΝΣΕΤΕ, την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2023, καταγράφηκαν 17,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, οι οποίες ξεπέρασαν τα επίπεδα του Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +12,4%/+1,9 εκατ. αφίξεις. Σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2019 η αύξηση υπολογίζεται σε +11%.

Οι οδικές αφίξεις από την άλλη, ενισχύθηκαν κατά 2 εκατομμύρια φέτος και έφτασαν τα 7,7 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 35,8% αλλά παραμένουν μειωμένες κατά 10,8% σε σχέση με το 2019.

Φαίνεται λοιπόν ότι, σε γενικό επίπεδο, η χρονιά κινείται με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς σε ό,τι αφορά τις αφίξεις. Αυτό αντανακλάται και στις εισπράξεις, οι οποίες κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου (δεν έχουν ενσωματωθεί ακόμα τα στοιχεία του Αυγούστου από την Τράπεζα της Ελλάδος) εμφάνισαν αύξηση κατά +20,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και διαμορφώθηκαν στα 10.321 εκατ. ευρώ.

Η δυναμική των επιμέρους προορισμών

Περνώντας σε μια πιο προσεκτική παρατήρηση των επιμέρους προορισμών, η εικόνα δεν είναι παντού τόσο θετική. Υπάρχουν προορισμοί που πήγαν πολύ καλά πέρυσι και είχαν περαιτέρω ανοδική πορεία φέτος και άλλοι που είτε κινήθηκαν περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι είτε είχαν μείωση.

Συγκεκριμένα, το οκτάμηνο, η Κρήτη είδε τις διεθνείς αεροπορικές της αφίξεις να αυξάνονται κατά 5,8% (ή 202.000 σε απόλυτους αριθμούς), φτάνοντας τα 3,7 εκατομμύρια. Αρκετά καλά πήγαν και τα Δωδεκάνησα, με αύξηση 2,9% (83.000) αγγίζοντας τα 2,9 εκατ. αφίξεις. Ακόμα πιο ανοδική πορεία είχαν τα νησιά του Ιονίου, όπου καταγράφηκε αύξηση κατά 190.000/+7,4% με 2,8 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις.

Στο Διεθνές Αεροδρόμιων Αθηνών καταγράφηκαν 4,8 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις
παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,2 εκατ./+32,4%. Ακολούθησε το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης όπου καταγράφηκαν 1,6 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας αύξηση κατά 290.000/+21,4%.

Στον αντίποδα, στις Κυκλάδες σημειώθηκαν 1,0 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -75.000/-6,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχη περίοδο του 2022. Στην Πελοπόννησο καταγράφηκαν 146.000 αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -8 χιλ./-5,2%.

Πορεία περαιτέρω ανάπτυξης

Γίνεται εμφανές ότι το μεγάλο νησί της Κρήτης είναι σε θέση να απορροφήσει μεγάλο αριθμό τουριστών και, όπως φαίνεται, έχει και περαιτέρω περιθώρια ανάπτυξης. Αυτός είναι και ο λόγος που γίνονται συνεχώς επενδύσεις σε νέες ξενοδοχειακές μονάδες. Να σημειώσουμε ότι πολλές περιοχές της Κρήτης καταφέρνουν και παρατείνουν τη σεζόν τους έως και τον Νοέμβριο, με σχετικά ικανοποιητικές ροές τουριστών.

Στα Δωδεκάνησα, η Ρόδος παρά την πολύ ατυχή χρονική στιγμή στην οποία συνέβη η τραγική καταστροφή της πυρκαγιάς, κατάφερε να ανακάμψει εξαιρετικά γρήγορα, κάτι που δείχνει έξοχα αντανακλαστικά των υπευθύνων. Εδώ οι ροές μπορεί να συνεχίζονται έως τον Νοέμβρη, ωστόσο είναι πολύ ισχνές σε απόλυτους αριθμούς και πολλά ξενοδοχεία επιλέγουν να ολοκληρώσουν τη λειτουργία τους στα τέλη Οκτωβρίου. Η Κως είχε επίσης σημαντική αύξηση κατά 6% (+54.000), φτάνοντας το 1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις. Τα υπόλοιπα νησιά των Δωδεκανήσων έχουν ακόμα πολλές δυνατότητες ανάπτυξης, κυρίως ως εναλλακτικοί προορισμοί. Καθώς δεν διαθέτουν διεθνή αεροδρόμια, ο τουρισμός τους δεν είναι μαζικός και θα μπορούσαν, με την κατάλληλη προώθηση, να προσελκύσουν πολύ ποιοτικό τουρισμό.

Τα νησιά του Ιονίου ενισχύονται διαρκώς, με την Κέρκυρα να είναι πρώτη στην προτίμηση των τουριστών καθώς διαθέτει και πολύ πιο οργανωμένες τουριστικές υποδομές και ακολουθεί η Ζάκυνθος και στο τέλος η Κεφαλονιά. Με τις κατάλληλες επενδύσεις σε υποδομές (κάποιες από αυτές έχουν δρομολογηθεί) και τα τρία νησιά έχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης.

Ο προβληματισμός

Παρά τη σημαντική αύξηση στον αριθμό των διεθνών αεροπορικών αφίξεων στην Αθήνα, η ανακοίνωση των στατιστικών στοιχείων της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ) δημιουργεί σύγχυση. Η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας το οκτάμηνο έφτασε το 76,1%, και αυξήθηκε σημαντικά από την περσινό που έφτανε στο 65,7%. Ωστόσο εξακολουθεί να υπολείπεται κατά (-)2,5% των επιδόσεων κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι πλέον η σύγκριση με το 2019 αρχίζει να καθίσταται αδόκιμη, καθώς παρά τη βίαιη «διακοπή» της πανδημίας, πλέον έχουν περάσει 4 χρόνια και έκτοτε έχουν αλλάξει πολλά. Ένα βασικό στοιχείο που κάνει μεγάλη διαφορά είναι το γεγονός ότι έχουν προστεθεί πολλές νέες ξενοδοχειακές κλίνες στην Αττική ενώ υπάρχουν και πολλά νέα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Βλέποντας όμως από τις αυξημένες αφίξεις ότι ο προορισμός έχει ακόμα μεγάλη δυναμική, θα πρέπει να γίνουν οι κατάλληλες κινήσεις ώστε να συνεχιστεί η ανοδική πορεία και να ενισχυθούν οι πιο «ασθενείς» μήνες με θεματικά τουριστικά προϊόντα, όπως γαστρονομία, πολιτισμός, συνέδρια, κ.ά. Και ταυτόχρονα θα πρέπει να γίνει πιο προσεκτική διαχείριση του κύματος των τουριστών κατά τους μήνες αιχμής ώστε να μην σημειώνονται περιστατικά που αμαυρώνουν τη φήμη της Αθήνας, όπως αυτά του φετινού καλοκαιριού με τις ουρές έξω από την Ακρόπολη.

Όσο για τη μέση τιμή πώλησης των ξενοδοχειακών δωματίων, αυτή αυξήθηκε κατά 14,3% έναντι του περυσινού οκταμήνου και έφτασε τα 137,7 ευρώ. Η ΕΞΑ-ΑΑ επισημαίνει ότι η αύξηση των εξόδων λειτουργίας ξεπερνά κατά πολύ την όποια αύξηση της τιμής του δωματίου και πάντως οι τιμές της Αθήνας είναι χαμηλότερες από αυτές άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, όπως η Μαδρίτη (140 ευρώ), η Κωνσταντινούπολη (147 ευρώ), η Βαρκελώνη (173 ευρώ), η Ρώμη (228 ευρώ), το Λονδίνο (222 ευρώ) και το Παρίσι (325 ευρώ).

Το ίδιο ισχύει και για τη Θεσσαλονίκη, στην οποία, όπως κατήγγειλαν πρόσφατα οι ξενοδόχοι της, ο τουρισμός κινείται «στον αυτόματο πιλότο».

Όσο για τις Κυκλάδες, η μείωση που εμφανίζουν οι αφίξεις στα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πτώση που παρατηρήθηκε στη Μύκονο και τη Σαντορίνη, τα δύο νησιά που διαθέτουν διεθνή αεροδρόμια. Είναι προφανές ότι οι δύο αυτοί προορισμοί απαιτούν προσεκτικό επανασχεδιασμό της τουριστικής στρατηγικής τους που θα βασίζεται περισσότερο σε ποιοτικά και όχι σε ποσοτικά χαρακτηριστικά των τουριστών στους οποίους στοχεύουν. Και μπορεί οι τουρίστες που έρχονται στις Κυκλάδες να δηλώνουν υψηλό βαθμό ικανοποίησης σε ό,τι αφορά τα ξενοδοχεία, όπου άλλωστε έχουν γίνει πολύ μεγάλες επενδύσεις, ωστόσο στην κατηγορία φαγητό-ποτό δίνουν το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ όλων των υπόλοιπων περιοχών της Ελλάδας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!