THEPOWERGAME
Στους λόγους που ακριβαίνει το ελαιόλαδο αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. Είπε ότι δυστυχώς πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ζούμε σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά, στην οποία το ελαιόλαδο είναι ένα προϊόν που παράγεται μόνο σε μεσογειακές χώρες και χώρες που βρίσκονται στο αντίστοιχο γεωγραφικό πλάτος με την Ελλάδα.
Είναι η Ισπανία, είναι η Ιταλία, είναι η Ελλάδα, μερικώς η Τουρκία και έχει κάποιες σημαντικές ποσότητες και το Μαρόκο. Και έτσι σε όλες αυτές τις χώρες που προανέφερα, εκτός από την Ελλάδα, που είχε τις μικρότερες απώλειες, η παραγωγή έπεσε πάρα πολύ τα προηγούμενα δύο χρόνια.
Αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό ελαιόλαδο έγινε στόχος εισαγωγών για τις άλλες χώρες που δεν είχαν μεγάλες ποσότητες. Άρα είχαμε πολλές εξαγωγές από τη χώρα μας σε ελαιόλαδο, με αποτέλεσμα ουσιαστικά να αυξηθεί η τιμή του ελαιόλαδου, όχι μόνο για εμάς, αλλά και για όλους τους υπόλοιπους.
Επειδή παρήχθη, λοιπόν, λιγότερο ελαιόλαδο συνολικά στη Μεσόγειο, αλλά η ζήτηση δεν έπεσε, οι τιμές αναγκαστικά αυξήθηκαν. Αυτό δυστυχώς είναι ένα ζήτημα το οποίο θα μας συνοδεύσει τα επόμενα χρόνια, ακριβώς επειδή η κλιματική αλλαγή έχει σημαντική επίδραση στις θερμοκρασίες στο γεωγραφικό πλάτος των χωρών που προανέφερα, αυτό σημαίνει ότι αλλάζει ο τρόπος καλλιέργειας.
Αλλάζει επίσης ο τρόπος με τον οποίο θα πρέπει να ποτίζονται τα συγκεκριμένα δέντρα. Δυστυχώς έχουμε μεγάλες ποσότητες νερού που θα είναι απαραίτητες γι’ αυτές τις περιπτώσεις. Άρα αν έχουμε ανομβρία, θα έχουμε μικρότερη παραγωγή. Αυτό είναι κάτι που φοβάμαι.
Η προσαρμογή μας στην κλιματική αλλαγή είναι κάτι το οποίο θα μας απασχολήσει όλους στα επόμενα χρόνια. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι αλλαγές σε επίπεδο πλανητικό, δηλαδή σε επίπεδο γεωφυσικής και φυσικής ατμόσφαιρας, θα είναι κάτι το οποίο θα μας συντροφεύει για πάρα πολλά χρόνια, για γενιές.
Δεν είναι κάτι το οποίο είναι αντιμετωπίσιμο με κανενός είδους μέτρο ή μέτρα, εκτός από το να προσέχουμε να μη χειροτερέψει η κατάσταση, οπότε δεν είναι πράγματα που πολλές φορές δεν μπορεί να αντιμετωπίσει κανείς. Αυτό όμως που μπορούμε να κάνουμε ως κράτος, γιατί οι διαπιστώσεις είναι καλές, αλλά το θέμα είναι τι κάνει μια κυβέρνηση σε αυτές τις περιπτώσεις.
Αυτό που μπορούμε να κάνουμε προφανώς είναι να δώσουμε έμφαση στην καινοτομία, σε νέες καλλιέργειες και στον τρόπο καλλιέργειας, έτσι ώστε να αυξηθεί η παραγωγή με άλλους τρόπους πέρα από τους παραδοσιακούς τρόπους παραγωγής αυτήν τη στιγμή που χρησιμοποιούνται. Όπως επίσης θα πρέπει να δώσουμε πολύ μεγάλη έμφαση στο ότι αφορά τουλάχιστον την αγορά στο να μη χρησιμοποιείται αυτή η πραγματικότητα και αυτή η σταδιακή αύξηση των τιμών ως αφορμή για κάποιους να κερδοσκοπούν εις βάρος του καταναλωτικού κοινού. Σίγουρα θα πληρώσουμε περισσότερο το ελαιόλαδο, αλλά ας μην το πληρώσουμε παραπάνω χωρίς λόγο.
Στο μεταξύ, τέσσερα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας ανακοίνωσε χθες η κυβέρνηση. Το πρώτο μέτρο έρχεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το «καλάθι του νοικοκυριού» και δίνει τη δυνατότητα στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ να επιλέξουν οι ίδιοι κάποιο προϊόν ή κάποια προϊόντα από αυτά που τοποθετούν στο ράφι και για τουλάχιστον έξι μήνες να κάνουν έκπτωση επί της αρχικής τιμής τουλάχιστον 5%. Η σύγκριση θα γίνει με τη μέση αρχική τιμή που υπήρχε πριν.
Το μέτρο αυτό έχει σκοπό την επαύξηση του ανταγωνισμού και το όφελος που έχουν οι εταιρείες σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι κερδίζουν μεγαλύτερα μερίδια αγοράς, διότι αυτή η ενέργειά τους διαφημίζεται και μέσα από την κρατική πρωτοβουλία, αλλά και μέσα από την ειδική σήμανση στα σούπερ μάρκετ, είπε ακόμη στην ΕΡΤ ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
Το δεύτερο μέτρο αφορά τα φρούτα και λαχανικά. Εδώ λοιπόν κάθε εβδομάδα τα σούπερ μάρκετ, οι μεγάλες αλυσίδες με τζίρο πάνω από 90 εκατομμύρια, θα πρέπει να στέλνουν στο υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους με τις λιανικές τιμές για βασικά φρούτα και λαχανικά. Έτσι μπορεί να ελέγχει και το υπουργείο και η Γενική Γραμματεία αν υπάρχουν μεταβολές, αν αυτές μπορούν να δικαιολογηθούν ή αν πρέπει κάπου να γίνουν έλεγχοι.
Άλλη υποχρέωση, πάλι των μεγάλων αλυσίδων των σούπερ μάρκετ, είναι όταν θα λαμβάνουν τιμοκαταλόγους με αυξήσεις από τους προμηθευτές τους, από τις βιομηχανίες τροφίμων ή άλλων ειδών νοικοκυριού, θα πρέπει αμέσως αυτούς τους τιμοκαταλόγους, τους αυξημένους, να τους κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου και πάλι να γίνονται έλεγχοι, ψάχνοντας αν υπάρχει ζήτημα αισχροκέρδειας.
Και το τελευταίο μέτρο είναι ότι θα έχουμε τη δυνατότητα, μπαίνοντας σε ένα σούπερ μάρκετ, αν στο ράφι μάς φανεί ότι κάποιο προϊόν μπορεί να έχει αυξημένη τιμή ή να υποκρύπτεται αισχροκέρδεια ή μπορεί να υπάρχει άλλη παράβαση, π.χ. να μην είναι σωστά τα ταμπελάκια, να μην είναι σωστή η αναγραφή της τιμής ανά μονάδα προϊόντος ανά κιλό, αν ο καταναλωτής διαπιστώσει κάποια παρανομία, μπορεί να λαμβάνει φωτογραφίες ή και βίντεο, να το στείλει στην εφαρμογή στο υπουργείο Ανάπτυξης κι εκεί θα υπάρχει η δυνατότητα γεωεντοπισμού, δηλαδή θα ξέρει το υπουργείο σε ποιο σούπερ μάρκετ ακριβώς είμαστε, ποια μέρα ελήφθη η φωτογραφία κ.λπ.