THEPOWERGAME
Πολλές και κρίσιμες πολιτικές αποφάσεις πρέπει να λάβει η κυβέρνηση τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες, από τις οποίες θα κριθεί το εύρος και το κόστος των έργων για την αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία, αλλά και για την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής. Παράλληλα, έχουν κινηθεί οι διαδικασίες για αντίστοιχες μελέτες προστασίας άλλων περιοχών της χώρας, όπως η Αττική, απέναντι σε φαινόμενα αντίστοιχα με τον Daniel, που έπνιξε τον Θεσσαλικό Κάμπο.
Πριν, όμως, οριστικοποιηθούν τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης της Θεσσαλίας, η κυβέρνηση καλείται να θωρακιστεί απέναντι στις πιέσεις τοπικών παραγόντων, οι οποίοι καταθέτουν ανεδαφικές προτάσεις. Σύμφωνα με στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση, «εντάσσουν στα έργα αποκατάστασης οποιαδήποτε εργολαβία θεωρούν πως λείπει από την περιοχή τους». Έτσι, για παράδειγμα, «μόνο για μια περιοχή κυκλοφορεί κατάλογος έργων οδοποιίας της τάξης των 300-400 εκατ. ευρώ».
Συνεπώς, οι αποφάσεις θα ληφθούν κεντρικά, σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, και θα χρειαστεί σοβαρή επεξεργασία. Για παράδειγμα, τι θα γίνει με τη λίμνη Κάρλα, η οποία μετά τις πλημμύρες καταλαμβάνει έκταση μεγαλύτερη από τα περίπου 190.000 στρέμματα που καταλάμβανε πριν αποξηρανθεί το 1962; Θα αδειάσουμε αυτούς τους χιλιάδες τόνους νερού και λάσπης, που για ορισμένους «περιέχουν όλα τα φυτοφάρμακα της Θεσσαλίας», στον κλειστό και σχετικά αβαθή Παγασητικό Κόλπο; Και πώς θα διαχειριστούμε πλέον το οικοσύστημα της λίμνης, η οποία αποξηράνθηκε προκειμένου να αρχίσει σχεδόν 2,5 δεκαετίες μετά η επανασύστασή της; Οι Ολλανδοί ειδικοί (εταιρεία με ισχυρό ελληνικό στοιχείο στη διοίκησή της) βρίσκονται αυτές τις ημέρες στην Κάρλα, προκειμένου να μελετήσουν την κατάσταση και να προτείνουν λύσεις με βάση την εμπειρία τους, κυρίως από περιοχές της Αφρικής.
Ένα άλλο μεγάλο ερώτημα αφορά την αντιπλημμυρική προστασία του Πηλίου. Πώς θα διατηρήσουμε τον χαρακτήρα της περιοχής και θα αποφύγουμε τα μεγάλα φράγματα και άλλες επεμβάσεις που μπορούν να τον αλλοιώσουν; Και γι’ αυτό το θέμα θα χρειαστούν προσεκτική μελέτη και πολιτικές αποφάσεις, όταν ο χρόνος πιέζει. Ακόμα και για τις γέφυρες του οδικού ή σιδηροδρομικού δικτύου θα χρειαστεί να ληφθούν αποφάσεις, π.χ. για το ύψος και τα υλικά που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη αντοχή σε πλημμυρικά φαινόμενα αντίστοιχα με αυτό που έπληξε προ ημερών τη Θεσσαλία.
Στην κυβέρνηση έχουν αποφασίσει πως η μελέτη για την αποκατάσταση και τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας θα είναι ενιαία και θα ανατεθεί σε σύμβουλο ο οποίος θα προσληφθεί σύντομα. Με βάση αυτήν τη μελέτη και τις πολιτικές κατευθύνσεις θα προκύψει το εύρος και το κόστος των έργων τα οποία θα ανατεθούν απευθείας, με βάση το μοντέλο που εφαρμόστηκε μετά τη θεομηνία «Ιανός», από το υπουργείο Υποδομών σε 4-5 ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους. Κάθε όμιλος θα αναλάβει μία συγκεκριμένη περιοχή, να οριστικοποιήσεις τις μελέτες και στη συνέχεια να υλοποιήσει τα έργα. Πότε; Σε αρκετές εβδομάδες από σήμερα, αφού χρειάζεται να ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο.
Τόσο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, όσο και ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ξεκαθάρισαν τις τελευταίες ημέρες πως τα νέα έργα στη Θεσσαλία δεν θα προχωρήσουν πριν υπάρξει ολοκληρωμένος σχεδιασμός, μέσω του οποίου εξασφαλίζεται πως δεν θα γκρεμίζονται ξανά και ξανά οι ίδιες γέφυρες ύστερα από κάθε θεομηνία!