Γ.Δ.
1392.56 -0,36%
ACAG
-0,56%
5.34
BOCHGR
+0,23%
4.39
CENER
+1,34%
8.35
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,33%
8.19
NOVAL
+0,44%
2.285
OPTIMA
-0,78%
12.66
TITC
+1,62%
37.7
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
+0,15%
1.38
ΑΒΕ
+0,44%
0.456
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,95%
1.532
ΑΝΔΡΟ
-0,93%
6.36
ΑΡΑΙΓ
+0,58%
9.5
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+2,71%
0.606
ΑΤΤΙΚΑ
+0,93%
2.16
ΒΙΟ
+0,19%
5.18
ΒΙΟΚΑ
+0,29%
1.745
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.295
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,02%
17.76
ΔΑΑ
-0,13%
7.97
ΔΑΙΟΣ
-5,46%
3.46
ΔΕΗ
+0,09%
11.76
ΔΟΜΙΚ
-1,09%
2.72
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.298
ΕΒΡΟΦ
-0,72%
1.37
ΕΕΕ
+1,21%
33.5
ΕΚΤΕΡ
-0,14%
1.422
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
+0,75%
13.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,23%
1.64
ΕΛΠΕ
-0,66%
6.755
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,24%
1.828
ΕΛΧΑ
+2,78%
1.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
-2,67%
6.848
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,52%
5.72
ΕΥΡΩΒ
-1,81%
2.003
ΕΧΑΕ
-0,93%
4.27
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.3
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
+0,75%
4.725
ΙΝΛΙΦ
-0,70%
4.26
ΙΝΛΟΤ
-0,91%
0.872
ΙΝΤΕΚ
-0,89%
5.59
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+1,48%
1.03
ΙΝΤΚΑ
-0,57%
2.605
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,85%
1.16
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+4,30%
0.412
ΚΟΥΑΛ
+1,78%
1.028
ΚΟΥΕΣ
-0,36%
5.54
ΚΡΙ
-2,09%
14.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,39%
0.944
ΛΑΒΙ
-1,38%
0.716
ΛΑΜΔΑ
-1,65%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-17,97%
0.21
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
-9,54%
0.588
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-0,50%
2
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-2,15%
2.96
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,24%
19.08
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+0,81%
2.485
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,58%
24.34
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.68
ΜΠΡΙΚ
-1,44%
2.06
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
-0,13%
31.36
ΝΑΚΑΣ
+0,68%
2.94
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-1,57%
0.25
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
-0,33%
29.9
ΟΛΥΜΠ
-0,87%
2.28
ΟΠΑΠ
+2,03%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+0,53%
15.09
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
10.16
ΠΑΙΡ
+2,05%
0.994
ΠΑΠ
0,00%
2.33
ΠΕΙΡ
-1,82%
3.564
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.76
ΠΛΑΘ
+0,38%
3.98
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.166
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,18%
5.04
ΡΕΒΟΙΛ
-1,90%
1.55
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,51%
0.326
ΣΙΔΜΑ
-1,96%
1.5
ΣΠΕΙΣ
+0,36%
5.62
ΣΠΙ
-0,40%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.79
ΤΖΚΑ
-2,13%
1.38
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-1,12%
3.53
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ακρίβεια και shrinkflation: Κόντρες για τη διαφάνεια των τιμών στο ράφι

Η ακρίβεια αναδεικνύει κακές πρακτικές τιμολόγησης και ευθύνες σε όλα τα μέρη της αγοράς, από τους παραγωγούς και τους χονδρέμπορους μέχρι τους πωλητές των λαϊκών αγορών, τους μεγάλους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ και τις ίδιες τις αλυσίδες.

Οι καταναλωτικές οργανώσεις ζητούν εντατικοποίηση των ελέγχων και διαφάνεια στην αναγραφή των τιμών στο ράφι, θεωρώντας ότι πρέπει να δηλώνεται καθαρά στην ετικέτα των συσκευασιών η μείωση του περιεχομένου. Εξάλλου, διευρύνεται στην αγορά αυτή η πρακτική. Οι κατασκευαστές αλλάζουν τα μεγέθη στις συσκευασίες, προκειμένου να μην κάνουν ανατιμήσεις και να διατηρήσουν σταθερές τιμές, καθώς οι έρευνες αγοράς δείχνουν ότι οι καταναλωτές είναι πιο ευαίσθητοι στην αλλαγή της τιμής, παρά στην αλλαγή μεγέθους. Ωστόσο, αυτή η τάση που περιγράφεται με τον όρο shrinkflation λαμβάνει διαστάσεις σε μεγάλο φάσμα της αγοράς και οι αλλαγές ποικίλλουν, από λίγα γραμμάρια μέχρι σημαντική μείωση του όγκου και του βάρους των προϊόντων – π.χ. διατίθενται χαρτοπετσέτες σε μικρότερο μέγεθος, χαρτιά υγείας με μικρότερο μήκος, μικρότερες συσκευασίες σαμπουάν, ειδών προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικών και καθαριστικών σπιτιού. Η μείωση του μεγέθους επηρεάζει την ποσότητα ενός αγαθού που αγοράζει ο πελάτης στο σούπερ μάρκετ, σε αντίθεση με άλλα σημεία πώλησης, όπου τα αγαθά πωλούνται ανά συγκεκριμένη μονάδα βάρους ή όγκου και δεν αντιμετωπίζουν μείωση του μεγέθους. Για παράδειγμα, στα βενζινάδικα, στα κρεοπωλεία και στα μανάβικα τα αγαθά δεν παρουσιάζουν μείωση μεγέθους, δεδομένου ότι πωλούνται ανά λίτρο ή ανά κιλό και δεν υπάρχουν περιθώρια παραπλάνησης του καταναλωτή.

Στο πλαίσιο αυτό, έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση για την αναγραφή στην ετικέτα των συσκευασιών της πληροφορίας ότι το προϊόν διατίθεται σε μικρότερη συσκευασία. Καθώς ο πληθωρισμός γίνεται πρόβλημα για τις δαπάνες των καταναλωτών, σε πολλές χώρες έχουν ξεσπάσει έντονες κόντρες μεταξύ αλυσίδων σούπερ μάρκετ και προμηθευτών. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της γαλλικής Carrefour, που κολλάει ετικέτες με την ένδειξη «shrinkflation» στα ράφια των καταστημάτων της, καθιστώντας εμφανείς στους πελάτες της τις περιπτώσεις συρρίκνωσης των συσκευασιών στα τρόφιμα.

Το θέμα απασχολεί έντονα και την ελληνική αγορά, η οποία πάντως έχει κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της διαφάνειας της πληροφορίας γύρω από την τιμή στο ράφι. Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τον Απρίλιο φέτος, με απόφαση του τότε υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, έχει θεσπιστεί ειδικό μέτρο για την αναγραφή μαζί με την τιμή πώλησης ανά συσκευασία προϊόντος και της τιμής ανά κιλό και μάλιστα με την ίδια γραμματοσειρά, σχεδόν στο ίδιο μέγεθος και με έντονους χαρακτήρες (bold).

Ειδικότερα, με στόχο η πληροφορία που παρέχεται από τον έμπορο προς τον καταναλωτή στην ετικέτα των τιμών των προϊόντων να είναι σαφέστερη, επαρκής και να καθιστάται πιο ειλικρινής η αποτύπωση της τιμής συσκευασίας στο ράφι, οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να αναγράφουν μαζί με την ονομασία του προϊόντος:

  1. Την τιμή πώλησης ανά συσκευασία προϊόντος.
  2. Την τιμή πώλησης ανά μονάδα μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος.

Και τα παραπάνω θα πρέπει να αναφέρονται σε ευρώ, με τη μορφή δεκαδικού αριθμού με 2 δεκαδικά ψηφία συνοδευόμενα από το σύμβολο «€» και τον ΦΠΑ που αντιστοιχεί στο προϊόν κι επιπλέον οι τιμές πρέπει να αναγράφονται με ευδιάκριτους και ευανάγνωστους χαρακτήρες. Ειδικά το μέγεθος των χαρακτήρων της αναγραφής της τιμής ανά κιλό, λίτρο, μεζούρες πλύσης, τεμάχια ή άλλη μονάδα πρέπει να είναι ίσο με το 70%, τουλάχιστον, του μεγέθους των χαρακτήρων της τιμής ανά συσκευασία. Επιπλέον, οι τιμές πρέπει να αναγράφονται με έντονη γραφή (bold).

Με βάση το σκεπτικό της απόφασης -από την οποία εξαιρούνται καταστήματα κάτω των 50 τ.μ., περίπτερα, αυτόματοι πωλητές, παγωτά, καλλυντικά και είδη κοσμηματοπωλείου-, οι παραπάνω υποχρεώσεις είναι επαρκείς ώστε να εξασφαλίζεται ότι η παρεχόμενη πληροφορία στον καταναλωτή είναι ευκρινής και εύκολα αντιληπτή.

Πάντως, οι καταναλωτικές οργανώσεις ζητούν πιο εντατικούς και επιτόπιους ελέγχους για να ελεγχθεί ότι τηρούνται αυτές οι αποφάσεις. Σημειώνουν δε ότι οι εξ αποστάσεως ηλεκτρονικές διασταυρώσεις των στοιχείων των συναλλαγών είναι ένας σημαντικός μηχανισμός για να αναδείξει τις πρακτικές αισχροκέρδιας σε εποχή υψηλού πληθωρισμού, αλλά δεν αρκεί για τη συμμόρφωση εμπόρων, τόσο στον χώρο του λιανεμπορίου όσο και στο χονδρεμπόριο, τις λαϊκές αγορές κ.ο.κ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!