THEPOWERGAME
Μέσα στον μήνα θα έχει ολοκληρωθεί το πρώτο βήμα για την επιλογή του νέου παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού για την περίοδο 2025-2050, μετά την προσφορά των 3,27 δισ. ευρώ που υπέβαλε χθες ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Για μόλις 500.000 ευρώ η προσφορά του κατασκευαστικού ομίλου έχει διαφορά άνω του 5% από τον δεύτερο πλειοδότη, την κοινοπραξία της γαλλικής Vinci με τη Mytilineos, που υπέβαλε προσφορά 3,106 δισ. ευρώ. Αν η διαφορά ήταν 5% ή μικρότερη, τότε οι δύο διεκδικητές θα καλούνταν να καταθέσουν βελτιωμένες προσφορές, κάτι που δεν θα γίνει τώρα, επειδή η απόσταση που τους χωρίζει τελικά είναι άνω του συγκεκριμένου ποσοστού.
Πρόκειται, πάντως, για το υψηλότερο τίμημα που έχει επιτευχθεί σε διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, υπερδιπλάσιο από το αντίστοιχο για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece, αλλά και της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis. Το εντυπωσιακό είναι πως υπήρξαν δύο προσφορές άνω των τριών δισ. ευρώ, ενώ προσφορά στα 2,7 δισ. ευρώ κατέθεσε ο πανίσχυρος ισπανικός όμιλος Abertis, που ελέγχεται από την (ιταλική) οικογένεια Μπένετον. Η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επέλεξε να διεκδικήσει αυτόνομα την Αττική Οδό. Η Mediobanca S.p.A. ενήργησε ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της εταιρείας για τη συναλλαγή.
Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ (που χθες υπέβαλε προσφορά μαζί με τη γαλλική Meridiam στα 2,6 δισ. ευρώ) ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024. Συνεπώς, το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση πρέπει να βιαστούν για να κλείσουν οι εκκρεμότητες και να εγκατασταθεί ο νέος παραχωρησιούχος.
Ακριβώς λόγω του αστικού χαρακτήρα, η Αττική Οδός, συνολικού μήκους 70 χιλιομέτρων μαζί με τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, θεωρείται από τους πλέον ελκυστικούς οδικούς άξονες στην Ευρώπη. Την τελευταία επταετία (2016 μέχρι το 2022) οι σημερινοί μέτοχοι της Αττικής Οδού είχαν εισπράξει περίπου 680 εκατ. ευρώ σε μερίσματα ή επιστροφές κεφαλαίου. Εκτός από τις αποδεδειγμένες επιδόσεις σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, η Αττική Οδός έχει δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης, ως αποτέλεσμα των αναπτύξεων οι οποίες υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (Ελληνικό, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο). Επιπλέον, έχει δείξει καλές επιδόσεις κάτω από εξαιρετικά αντίξοες και απρόβλεπτες συνθήκες (συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης πανδημικής κρίσης).
Η διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει πως τις επόμενες ημέρες θα εξεταστεί ο λεγόμενος «Φάκελος Β», που περιέχει τα αναλυτικά στοιχεία της οικονομικής προσφοράς που υπέβαλλε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Συγκεκριμένα, ο «Φάκελος Β» περιέχει την Οικονομική Προσφορά, Επιστολή περιγραφής χρηματοδοτικής δομής, Επιστολή Δεσμευτικής Επένδυσης (βάσει της οποίας ο υποψήφιος δεσμεύεται ως προς το ποσό ιδίων κεφαλαίων/δευτερογενούς δανείου), Επιστολή Δανειακής Υποστήριξης από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα συνοδευόμενη από τους αναλυτικούς όρους και το χρηματοοικονομικό μοντέλο.
Αναμένεται να παρασχεθεί η δυνατότητα στους Προεπιλεγέντες Επενδυτές επισκόπησης των «Φακέλων Β». Στην περίπτωση μη υποβολής ενστάσεων και κατόπιν παρέλευσης 10ημέρου, εκκινεί η Περίοδος Οριστικοποίησης Συμβατικών Εγγράφων ελάχιστης διάρκειας 240 ημερών, κατά την οποία ο Προτιμητέος Επενδυτής καλείται να υποβάλει έναν σημαντικό όγκο εγγράφων και δικαιολογητικών, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Πρόσκλησης.
Αν ο «Φάκελος Β» κριθεί πλήρης και δεν υπάρξουν ενστάσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αναδειχτεί Προτιμητέος Επενδυτής και η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης θα οδεύσει προς το Ελεγκτικό Συνέδριο. Μετά την έγκρισή της θα υπογραφεί από το ΤΑΙΠΕΔ και τον κατασκευαστικό όμιλο και στη συνέχεια θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή. Παράλληλα, ο νέος παραχωρησιούχος καλείται να ολοκληρώσει τις διαδικασίες εξασφάλισης της χρηματοδότησης, καθώς πρέπει να καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ σε μία δόση το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης
Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού προβλέπει πως κάθε χρόνο θα αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο το 7,5% των εσόδων της προηγούμενης χρονιάς. Προβλέπει, επίσης, διόδια 2,5 ευρώ ανά διέλευση για την πρώτη πενταετία, τα οποία όμως μπορούν να αυξηθούν στα επόμενα χρόνια, αλλά για συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, ώστε το μέσο αντίτιμο να μην ξεπερνά αυτά τα 2,5 ευρώ. Δηλαδή, αν ο νέος παραχωρησιούχος αποδείξει στο Δημόσιο πως σε τουλάχιστον τρία τμήματα της Αττικής Οδού η μέση ταχύτητα έχει περιοριστεί σε λιγότερα από 45 χιλιόμετρα την ώρα, τότε θα μπορεί να αυξήσει το αντίτιμο των διοδίων για τις ώρες αιχμής σε επίπεδα ακόμα και άνω των τριών ευρώ. Πρέπει, όμως, να το μειώσει σημαντικά τις υπόλοιπες ώρες, ώστε ο μέσος όρος να μην ξεπερνά τα 2,5 ευρώ.
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υποστηρίζουν πως διαθέτουν «την κεφαλαιακή διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία, τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες με έντονη δυναμική για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσουν. Η ρευστότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή, με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας -credit lines) να ανέρχονται τον Μάρτιο του 2023 σε €1,6 δισ. ευρώ. Περαιτέρω, οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως «πολλαπλασιαστές».
Συνολικά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων. Επιπρόσθετα, «αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του Ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, της μεγαλύτερης εταιρείας καθαρής ενέργειας της Ελλάδας».
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού) και εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.λπ.
Παράλληλα, ο όμιλος διεκδικεί την παραχώρηση (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο) του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ, αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο, κατέθεσε ως επικεφαλής κοινοπραξίας την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέες επεκτάσεις του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.