Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Εθνικές Οδοί: Πιο κοντά στο πορτογαλικό μοντέλο για τις αυξήσεις στα διόδια

Περισσότερο διαλλακτικοί εμφανίστηκαν χθες κύκλοι του υπουργείου Υποδομών για τις συζητήσεις με τις εταιρείες παραχώρησης των οδικών αξόνων για τις αυξήσεις στα διόδια. Αν και άφησαν ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα και αυτό της μείωσης ΦΠΑ από 24% σε 13%, όλα δείχνουν πως είναι περισσότερο πιθανό ένα μοντέλο αντίστοιχο με αυτό της Πορτογαλίας, στην οποία οι αυξήσεις διοδίων επιμερίστηκαν σε τρεις χρονιές. Αντί για το 10% που έπρεπε να γίνει φέτος, λόγω του υψηλού πληθωρισμού του 2022, ένα τμήμα της αύξησης έγινε μέσα στη φετινή χρονιά και το υπόλοιπο θα γίνει το 2024 και το 2025, οπότε και ο πληθωρισμός αναμένεται να είναι μικρότερος. Έτσι και οι επιβαρύνσεις στους χρήστες των οδικών αξόνων θα κατανεμηθούν σε τρία χρόνια.

Το υπουργείο, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, περιμένει «εντός ωρών ή ημερών» τις τελικές προτάσεις των εταιρειών που διαχειρίζονται τις έξι συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών οδών, προκειμένου να αρχίσει ένας νέος γύρος συζητήσεων, ώστε να βρεθεί μια κοινή φόρμουλα. Ειδικά για τη μείωση του ΦΠΑ στο 13%, αναφέρθηκε πως θα επιβαρύνει το κρατικό ταμείο κατά περίπου 69 εκατ. ευρώ. Τονίστηκε πως μια τέτοια μείωση θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην περίπτωση που οδηγούσε σε αναλογική μείωση των διοδίων και όχι σε απορρόφηση τμήματος της αύξησης, που υπολογίζεται σε 12% για το 2023 με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του περσινού Σεπτεμβρίου. Μια μείωση του ΦΠΑ δεν αποκλείστηκε, αλλά θεωρείται μη επαρκής λύση.

Σημειώνεται πως οι παραχωρησιούχοι ζητούν και αποζημίωση περίπου 45 εκατ. ευρώ επειδή δεν εφάρμοσαν την αύξηση από αρχές του 2023, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης. Το πάγωμα τιμών στα διόδια είχε ζητηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, λόγω των βουλευτικών εκλογών του Ιουνίου, και τώρα οι αυξήσεις πάνε συνεχώς προς τα πίσω, λόγω των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών…

Χθες οι κύκλοι του υπουργείου παραδέχθηκαν πως οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν ετήσια αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό της προηγούμενης χρονιάς. Συνεπώς οι παραχωρησιούχοι, όπως τονίστηκε, μπορούν τον επόμενο χρόνο να προχωρήσουν σε σωρευτικές αυξήσεις (για δύο χρονιές) αν δεν βρεθεί φόρμουλα συνεννόησης. Οι ίδιοι κύκλοι παραδέχθηκαν πως αν υπάρξει επίσημη κυβερνητική απόφαση για πάγωμα τιμών στα διόδια, τότε παραβιάζονται οι συμβάσεις και οι εταιρείες μπορούν να προχωρήσουν στη διεκδίκηση αποζημιώσεων. Εξήγησαν, επίσης, πως σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν γίνει αυξήσεις στα διόδια, αφού σχεδόν όλες οι συμβάσεις παραχώρησης περιέχουν ρήτρα σύνδεσης με τον πληθωρισμό. Τέλος, τονίστηκε πως έχουν υπάρξει αυξήσεις σε άλλους κλάδους των μεταφορών (π.χ. ακτοπλοΐα, αεροπορικές εταιρείες κ.λπ.) και πως έχει αυξηθεί σημαντικά το κόστος καυσίμων.

Στο υπουργείο Υποδομών κατεβάζουν τους τόνους, παραδεχόμενοι πως αν η διαμάχη φτάσει στα άκρα, τότε θα πρέπει να είναι έτοιμοι για δικαστική διαμάχη με τις εταιρείες παραχώρησης. Ειδικά όταν είναι νωπές οι μνήμες από τις αλλαγές στις συμβάσεις που έγιναν το 2013, προκειμένου να επανεκκινήσουν τότε τα έργα που είχαν σταματήσει λόγω της οικονομικής κρίσης. Ταυτόχρονα, τονίζουν πως και οι εταιρείες δείχνουν με τη στάση τους (δεν προχώρησαν σε μονομερείς αυξήσεις στα διόδια) πως δεν θέλουν να συγκρουστούν με την κυβέρνηση και να εμπλακούν σε δικαστικούς αγώνες. Αντίθετα, επιδιώκουν συμβιβαστική φόρμουλα, με επιμερισμό του κόστους της αυξήσεων, λόγω πληθωρισμού, μεταξύ Δημοσίου, παραχωρησιούχων και χρηστών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!