Γ.Δ.
1532.49 +0,11%
ACAG
-0,33%
6
BOCHGR
-0,39%
5.06
CENER
-1,85%
9.54
CNLCAP
-2,08%
7.05
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+1,01%
1.495
NOVAL
-1,09%
2.275
OPTIMA
-0,46%
12.94
TITC
+0,58%
43.3
ΑΑΑΚ
-10,00%
4.32
ΑΒΑΞ
+2,91%
1.842
ΑΒΕ
-0,65%
0.46
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.73
ΑΚΡΙΤ
-0,65%
0.77
ΑΛΜΥ
+0,99%
4.075
ΑΛΦΑ
+0,26%
1.7695
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,10%
10.09
ΑΣΚΟ
+2,12%
3.37
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.1
ΑΤΕΚ
-0,76%
0.65
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.77
ΑΤΤΙΚΑ
+0,46%
2.18
ΒΙΟ
-1,22%
5.68
ΒΙΟΚΑ
+2,11%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,63%
1.59
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+4,35%
2.4
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,22%
18.44
ΔΑΑ
0,00%
8.05
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
+1,18%
12.86
ΔΟΜΙΚ
-0,51%
2.935
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,54%
0.37
ΕΒΡΟΦ
-1,91%
1.8
ΕΕΕ
-0,06%
33.08
ΕΚΤΕΡ
+0,80%
1.754
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.23
ΕΛΛ
0,00%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,22%
2.25
ΕΛΠΕ
+0,07%
7.525
ΕΛΣΤΡ
+0,49%
2.07
ΕΛΤΟΝ
-0,11%
1.822
ΕΛΧΑ
+0,24%
2.105
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,83%
1.215
ΕΤΕ
-0,14%
8.468
ΕΥΑΠΣ
-0,29%
3.4
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.91
ΕΥΡΩΒ
+1,02%
2.475
ΕΧΑΕ
+0,11%
4.725
ΙΑΤΡ
-1,48%
1.66
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.35
ΙΛΥΔΑ
+0,85%
1.775
ΙΝΚΑΤ
-0,95%
4.695
ΙΝΚΑΤΔ
-30,39%
0.0071
ΙΝΛΙΦ
+1,75%
4.66
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.054
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-1,75%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-0,64%
3.1
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
0,00%
1.325
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+4,42%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,14%
1.402
ΚΟΥΕΣ
-0,66%
6.06
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+2,70%
1.9
ΚΥΡΙΟ
+0,50%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,13%
0.79
ΛΑΜΔΑ
-0,55%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
-2,92%
0.266
ΛΕΒΠ
0,00%
0.25
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
-0,98%
3.02
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
-3,09%
3.76
ΜΕΝΤΙ
+1,30%
2.34
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,75%
2.8
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-0,28%
21.44
ΜΟΝΤΑ
+3,04%
3.73
ΜΟΤΟ
+0,36%
2.82
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,47%
25.4
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
-0,45%
2.23
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+1,24%
34.34
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
+0,51%
0.784
ΞΥΛΚ
-0,34%
0.289
ΞΥΛΠ
+9,49%
0.346
ΟΛΘ
-1,37%
28.8
ΟΛΠ
+3,97%
30.1
ΟΛΥΜΠ
-0,39%
2.54
ΟΠΑΠ
-0,62%
16.05
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.782
ΟΤΕ
0,00%
14.88
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.84
ΠΑΙΡ
+2,97%
1.04
ΠΑΠ
+1,63%
2.49
ΠΕΙΡ
+0,11%
4.375
ΠΕΡΦ
-1,46%
5.41
ΠΕΤΡΟ
+0,48%
8.46
ΠΛΑΘ
-0,12%
4.14
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,65%
1.234
ΠΡΟΝΤΕΑ
-3,88%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.19
ΡΕΒΟΙΛ
+1,82%
1.68
ΣΑΡ
0,00%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,56%
0.36
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,68%
5.84
ΣΠΙ
0,00%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
+1,33%
1.52
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,81%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,85%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
-5,15%
0.184
ΦΡΛΚ
0,00%
3.97
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Εθνικές Οδοί: Πιο κοντά στο πορτογαλικό μοντέλο για τις αυξήσεις στα διόδια

Περισσότερο διαλλακτικοί εμφανίστηκαν χθες κύκλοι του υπουργείου Υποδομών για τις συζητήσεις με τις εταιρείες παραχώρησης των οδικών αξόνων για τις αυξήσεις στα διόδια. Αν και άφησαν ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα και αυτό της μείωσης ΦΠΑ από 24% σε 13%, όλα δείχνουν πως είναι περισσότερο πιθανό ένα μοντέλο αντίστοιχο με αυτό της Πορτογαλίας, στην οποία οι αυξήσεις διοδίων επιμερίστηκαν σε τρεις χρονιές. Αντί για το 10% που έπρεπε να γίνει φέτος, λόγω του υψηλού πληθωρισμού του 2022, ένα τμήμα της αύξησης έγινε μέσα στη φετινή χρονιά και το υπόλοιπο θα γίνει το 2024 και το 2025, οπότε και ο πληθωρισμός αναμένεται να είναι μικρότερος. Έτσι και οι επιβαρύνσεις στους χρήστες των οδικών αξόνων θα κατανεμηθούν σε τρία χρόνια.

Το υπουργείο, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, περιμένει «εντός ωρών ή ημερών» τις τελικές προτάσεις των εταιρειών που διαχειρίζονται τις έξι συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών οδών, προκειμένου να αρχίσει ένας νέος γύρος συζητήσεων, ώστε να βρεθεί μια κοινή φόρμουλα. Ειδικά για τη μείωση του ΦΠΑ στο 13%, αναφέρθηκε πως θα επιβαρύνει το κρατικό ταμείο κατά περίπου 69 εκατ. ευρώ. Τονίστηκε πως μια τέτοια μείωση θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην περίπτωση που οδηγούσε σε αναλογική μείωση των διοδίων και όχι σε απορρόφηση τμήματος της αύξησης, που υπολογίζεται σε 12% για το 2023 με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του περσινού Σεπτεμβρίου. Μια μείωση του ΦΠΑ δεν αποκλείστηκε, αλλά θεωρείται μη επαρκής λύση.

Σημειώνεται πως οι παραχωρησιούχοι ζητούν και αποζημίωση περίπου 45 εκατ. ευρώ επειδή δεν εφάρμοσαν την αύξηση από αρχές του 2023, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης. Το πάγωμα τιμών στα διόδια είχε ζητηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, λόγω των βουλευτικών εκλογών του Ιουνίου, και τώρα οι αυξήσεις πάνε συνεχώς προς τα πίσω, λόγω των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών…

Χθες οι κύκλοι του υπουργείου παραδέχθηκαν πως οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν ετήσια αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό της προηγούμενης χρονιάς. Συνεπώς οι παραχωρησιούχοι, όπως τονίστηκε, μπορούν τον επόμενο χρόνο να προχωρήσουν σε σωρευτικές αυξήσεις (για δύο χρονιές) αν δεν βρεθεί φόρμουλα συνεννόησης. Οι ίδιοι κύκλοι παραδέχθηκαν πως αν υπάρξει επίσημη κυβερνητική απόφαση για πάγωμα τιμών στα διόδια, τότε παραβιάζονται οι συμβάσεις και οι εταιρείες μπορούν να προχωρήσουν στη διεκδίκηση αποζημιώσεων. Εξήγησαν, επίσης, πως σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν γίνει αυξήσεις στα διόδια, αφού σχεδόν όλες οι συμβάσεις παραχώρησης περιέχουν ρήτρα σύνδεσης με τον πληθωρισμό. Τέλος, τονίστηκε πως έχουν υπάρξει αυξήσεις σε άλλους κλάδους των μεταφορών (π.χ. ακτοπλοΐα, αεροπορικές εταιρείες κ.λπ.) και πως έχει αυξηθεί σημαντικά το κόστος καυσίμων.

Στο υπουργείο Υποδομών κατεβάζουν τους τόνους, παραδεχόμενοι πως αν η διαμάχη φτάσει στα άκρα, τότε θα πρέπει να είναι έτοιμοι για δικαστική διαμάχη με τις εταιρείες παραχώρησης. Ειδικά όταν είναι νωπές οι μνήμες από τις αλλαγές στις συμβάσεις που έγιναν το 2013, προκειμένου να επανεκκινήσουν τότε τα έργα που είχαν σταματήσει λόγω της οικονομικής κρίσης. Ταυτόχρονα, τονίζουν πως και οι εταιρείες δείχνουν με τη στάση τους (δεν προχώρησαν σε μονομερείς αυξήσεις στα διόδια) πως δεν θέλουν να συγκρουστούν με την κυβέρνηση και να εμπλακούν σε δικαστικούς αγώνες. Αντίθετα, επιδιώκουν συμβιβαστική φόρμουλα, με επιμερισμό του κόστους της αυξήσεων, λόγω πληθωρισμού, μεταξύ Δημοσίου, παραχωρησιούχων και χρηστών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!