Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Το στοιχειωμένο σιδηροδρομικό τμήμα ΣΚΑ – Οινόη και ένας νόμος με… τρύπες

Σε ακόμα μεγαλύτερο μπέρδεμα οδηγεί τα σιδηροδρομικά έργα ο νόμος για τον διαχωρισμό ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, που ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, με στόχο να αντιμετωπιστούν καθυστερήσεις και αμαρτίες δεκαετιών και να συνεχίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση να χρηματοδοτεί την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ζητήσει ένα νέο μοντέλο για την υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων (που ουδέποτε τελειώνουν) και τελικά ο νόμος προβλέπει πως ο ΟΣΕ θα προωθεί τα έργα σε υφιστάμενες γραμμές, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ θα προωθεί τις επεκτάσεις του δικτύου, όπως π.χ. οι έξι εν εξελίξει διαγωνισμοί με ανταγωνιστικό διάλογο για τις διασυνδέσεις με λιμάνια (Ραφήνας, Λαυρίου κ.λπ.).

Όμως ήδη καταγράφονται εντάσεις και παραφωνίες στις σχέσεις ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ. Ταυτόχρονα, στελέχη του σιδηροδρόμου αναρωτιούνται με ποιον τρόπο ο υποστελεχωμένος ΟΣΕ, με το υπέργηρο προσωπικό, θα αναλάβει να προωθήσει έργα και μελέτες δεκάδων εκατομμυρίων, που αναλαμβάνει με βάση το πρόσφατο νομοθέτημα του υπουργείου Υποδομών. Δεν είναι τυχαίο πως σε χθεσινή σύσκεψη υπό τον υπουργό Υποδομών, Χρ. Σταϊκούρα, αποφασίστηκε να υπογραφεί «Συμφωνία – Πλαίσιο» μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, με την οποία θα ρυθμίζονται οι σχέσεις των διάφορων φορέων του σιδηροδρόμου, δηλαδή ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train και ΓΑΙΑΟΣΕ.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το στοιχειωμένο τμήμα μεταξύ του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) και του Σιδηροδρομικού Σταθμού Οινόης, μήκους 54 χιλιομέτρων, που έχει κατασκευαστεί το 1960. Πρόκειται για το μοναδικό τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης που παραμένει με παλαιά υποδομή και επιδομή εδώ και 70 χρόνια, παρά τα δισεκατομμύρια που έχουν δαπανηθεί στο δίκτυο της χώρας. Επειδή η γραμμή είναι στρωμένη με απαρχαιωμένες σήμερα ελαφρές σιδηροτροχιές και μεταλλικούς στρωτήρες (πρόκειται για υλικά που δεν χρησιμοποιούνται πλέον για στρώση βασικών γραμμών), ο ΟΣΕ δεν μπορεί να πιστοποιήσει το τμήμα ΣΚΑ – Οινόη με βάση τις προδιαγραφές διαλειτουργικότητας.

Λόγω της παμπάλαιης υποδομής και επιδομής, οι ταχύτητες στο συγκεκριμένο τμήμα δεν ξεπερνούν τα 90 με 100 χιλιόμετρα την ώρα και συχνά ο ΟΣΕ προχωρεί στις λεγόμενες «βραδυπορίες» (ζητεί από τους μηχανοδηγούς των αμαξοστοιχιών να κατεβάσουν ταχύτητα), λόγω τεχνικών προβλημάτων. Ένα άλλο πρόβλημα είναι πως οι σημερινές μικρές σήραγγες στον Άγιο Στέφανο, στις οποίες έχουν εντοπιστεί και δομικά προβλήματα, δεν επιτρέπουν τη διέλευση εμπορικών αμαξοστοιχιών με φορτία μεγάλου μεγέθους, όπως επιβάλλεται από τις προδιαγραφές των διευρωπαϊκών αξόνων στον σιδηρόδρομο.

Η μελέτη αναβάθμισης του τμήματος ΣΚΑ – Οινόη αποφασίστηκε να προκηρυχθεί προ δεκαετίας, αλλά «κουτσουρεμένη», χωρίς π.χ. να προβλέπεται διέλευση εμπορευματικών συρμών μεγάλου φορτίου από τις δύο σήραγγες του Αγίου Στεφάνου, αλλά μόνο από τη μία! Δηλαδή αν πρέπει να περάσει τέτοιου φορτίου συρμός, τότε θα μονοδρομούμε τη γραμμή ώστε να περνάει από τη μία σήραγγα που έχει αναβαθμιστεί! Εκτός μελέτης αναβάθμισης έμειναν και τρεις ισόπεδες διαβάσεις σε Δεκέλεια, Αυλώνα και Άγιο Θωμά, παρά το γεγονός πως επί δεκαετίες έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνες. Με βάση αυτήν τη μελέτη, είχε αποφασιστεί από την ΕΡΓΟΣΕ και τελικά δημοπρατήθηκε η νέα στάση στο Κρυονέρι, ώστε να εξυπηρετούνται κάτοικοι και οι εργαζόμενοι στην ευρύτερη περιοχή.

Μετά την ψήφιση του νέου νόμου, που αναθέτει στον ΟΣΕ να προκηρύσσει έργα επί υφιστάμενων γραμμών, ουδείς γνωρίζει τι θα γίνει με το στοιχειωμένο τμήμα ΣΚΑ – Οινόη. Στον ΟΣΕ μπορεί να μη διαθέτουν πλέον το απαραίτητο εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό, αλλά τρέχουν για να προκηρύξουν έργα! Έτσι, έχουν ήδη αναλάβει την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, προκήρυξαν μέσα στον Αύγουστο μελέτη έξι εκατομμυρίων για το τμήμα Μέστη – Αλεξανδρούπολη στη Θράκη, ενώ ετοιμάζονται να σχεδιάσουν και την αναβάθμιση της γραμμής Πάτρας – Πύργου, όπου πρέπει να ανακατασκευαστούν και γέφυρες που είχαν καταστραφεί προ πολλών ετών από πλημμύρες. Το κλίμα στις σχέσεις ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, που υποτίθεται πως θα βελτιωνόταν με τον νέο νόμο, ποτέ δεν ήταν χειρότερο, λένε οι γνωρίζοντες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!