THEPOWERGAME
Οι παγκόσμιες τάσεις δείχνουν ότι η όρεξη για ταξίδια δεν έχει τελειώσει, όμως οι ταξιδιώτες έχουν πιο αυξημένη διάθεση για ταξίδια σε νέους προορισμούς, με λιγότερο κόσμο και περισσότερες τοπικές εμπειρίες. Επιπλέον, η αύξηση του κόστους σε όλη την ταξιδιωτική αλυσίδα έχει οδηγήσει πολλούς ταξιδιώτες να αναζητούν πιο οικονομικές λύσεις, επιλέγοντας είτε λιγότερο προβεβλημένους προορισμούς είτε ταξιδεύοντας εκτός της παραδοσιακής περιόδου αιχμής είτε αναζητώντας early booking ή last minute προσφορές.
Με αυτά τα κριτήρια φαίνεται ότι κινήθηκαν φέτος και οι Έλληνες σε ό,τι αφορά τις καλοκαιρινές διακοπές τους, οι οποίοι στράφηκαν σε ορεινές και χερσαίες περιοχές της χώρας. Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία που δημοσίευσε η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) για τον κύκλο εργασιών επιχειρήσεων καταλυμάτων και εστίασης τον Ιούνιο και το δεύτερο τρίμηνο του 2023, περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, όπως οι Σέρρες και η Πέλλα, ορεινές περιοχές η Ευρυτανία, η Φλώρινα και τα Τρίκαλα αλλά και νησιά του Βόρειου Αιγαίου όπως η Λέσβος και η Χίος ήταν αυτές που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση του τζίρου στα καταλύματά τους.
Με δεδομένο ότι οι ξένοι τουρίστες έρχονται στην Ελλάδα κυρίως μέσω ταξιδιωτικών πακέτων που πωλούν οι μεγάλοι tour operators του εξωτερικού, σε συνδυασμό με αεροπορική σύνδεση με διεθνή αεροδρόμια της χώρας, είναι ασφαλές να συμπεράνουμε ότι οι τάσεις που δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ διαμορφώνονται βασικά από τον εσωτερικό τουρισμό.
Έτσι, στο Top10 της αύξησης του τζίρου των καταλυμάτων στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, βρίσκουμε κατά σειρά τους νομούς Σερρών (63,3%), Κιλκίς (60,3%), Ευρυτανίας (50,1%), Λέσβου (49,9%), Φλώρινας (49,5%), Τρικάλων (48,9%), Πέλλας (47,1%), Φωκίδας (46,5%), Καρπάθου (41,4%) και Χίου (41,3%).
Αντίθετα το Top10 των λιγότερο δημοφιλών προορισμών σε ό,τι αφορά τον τζίρο των καταλυμάτων βρίσκουμε τους νομούς Ξάνθης (-3,8%), Μυκόνου (1,5%), Κω (7,7%), Κέας – Κύθνου (7,7%), Λήμνου (7,7%), Θήρας (7,8%), Κεφαλληνίας (8,2%), Χανίων (8,8%), Λευκάδας (9,2%) και Σύρου (9,8%). Πολύ κοντά, με ποσοστά αύξησης λίγο πάνω από 10%, είναι το Ηράκλειο με 12,2% και οι Σποράδες με 13,5%.
Ο ρόλος της ακρίβειας
Η άνοδος των τιμών είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της φετινής τουριστικής περιόδου, κάτι που αναμένεται να αποτυπωθεί και στα συνολικά στοιχεία των τουριστικών εσόδων στο τέλος της χρονιάς. Όμως σε ό,τι αφορά τους προαναφερόμενους προορισμούς που είδαν τον τζίρο των καταλυμάτων τους να αυξάνεται σε ποσοστό άνω του 40%, η άνοδος αυτή δεν μπορεί να αποδοθεί μόνο στις αυξημένες τιμές. Αν συνυπολογίσουμε μάλιστα ότι στις ορεινές περιοχές οι τιμές είναι γενικά πιο προσιτές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, γίνεται εμφανές ότι οι Έλληνες ταξιδιώτες βρήκαν μια διέξοδο για πιο οικονομικές διακοπές, έναντι των ούτως ή άλλως ακριβών νησιών, τα οποία φέτος αύξησαν ακόμα περισσότερο τις τιμές τους.
Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ φαίνεται ότι Ρόδος, Μύκονος, Σαντορίνη, Κρήτη, Κυκλάδες, Σποράδες, Επτάνησα, είχαν τα χαμηλότερα ποσοστά αύξησης τζίρου. Φυσικά τα στοιχεία του δεύτερου τριμήνου είναι πρώιμα σε ό,τι αφορά την καλοκαιρινή σεζόν, αφού περιέχουν μόνο τον Ιούνιο. Ωστόσο, αν ακόμα και κατά τον χαμηλότερης κίνησης Ιούνιο, οι Έλληνες απέφυγαν τα νησιά όπου παρατηρείται συνωστισμός τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, αυτό δείχνει πολλά για το τουριστικό μοντέλο στο οποίο έχει οδηγηθεί η χώρα μας. Κάτι που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη τόσο από τις τοπικές αρχές όσο και από την κεντρική διοίκηση κατά τη διαμόρφωση της στρατηγικής τουριστικής ανάπτυξης της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια.