THEPOWERGAME
Η πανδημία επηρέασε με πολλούς διαφορετικούς τρόπους τον ταξιδιωτικό κλάδο. Από την απόλυτη απαγόρευση των μετακινήσεων περάσαμε στο revenge travel, με την «τράπουλα» να ανακατεύεται για πολλούς προορισμούς. Έτσι σημειώθηκαν αρκετές αλλαγές την περσινή χρονιά, οπότε η καλοκαιρινή περίοδος κύλησε χωρίς περιορισμούς, ανοίγοντας τον δρόμο για ακόμα περισσότερες αλλαγές φέτος που είναι η πρώτη κανονική χρονιά μετά την πανδημία.
Οι αλλαγές αυτές καταγράφονται σε μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ με τίτλο «Ακτινογραφία Εισερχόμενου Τουρισμού 2019-2022 | Προφίλ Αγορών», η οποία περιλαμβάνει συγκριτικές αναλύσεις των βασικών μεγεθών και δεικτών του εισερχόμενου τουρισμού του 2022 σε σχέση με το 2019, την τελευταία προ πανδημίας χρονιά, συνολικά και επιμέρους για τις χώρες της ζώνης του Ευρώ, τις χώρες της ΕΕ εκτός της ζώνης του Ευρώ και τις λοιπές χώρες.
Πέρυσι, οι παραδοσιακές Ευρωπαϊκές αγορές της Ελλάδας, (Ην. Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία) αλλά και οι ΗΠΑ ήταν αυτές που οδήγησαν την ανάκαμψη του τουρισμού σχεδόν στα προπανδημικά επίπεδα του 2019. Οι σημαντικά αυξημένες αφίξεις και διανυκτερεύσεις από τις χώρες αυτές οδήγησαν και στην άνοδο των τουριστικών εισπράξεων της χώρας. Έτσι από τις Χώρες Ζώνης του Ευρώ, οι αφίξεις πέρυσι αυξήθηκαν κατά 4% σε σύγκριση με το 2019, οι διανυκτερεύσεις κατά 7% και οι εισπράξεις κατά 4%.
Αντίθετα από τις Χώρες ΕΕ εκτός Ζώνης Ευρώ, οι αφίξεις ήταν μειωμένες κατά 27%, οι διανυκτερεύσεις ήταν μειωμένες κατά 17% και οι εισπράξεις κατά 2%. Μειωμένες ήταν οι επιδόσεις των λοιπών χωρών, με τις αφίξεις στο -15%, τις διανυκτερεύσεις στο -17% και τις εισπράξεις στο -9% σε σύγκριση με το 2019.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν στις αγορές της Ρωσίας και της Ουκρανίας λόγω του πολέμου, στις long haul αγορές της Αυστραλίας, του Καναδά αλλά και στις χώρες των Βαλκανίων (με εξαίρεση τη Ρουμανία), επηρεάζοντας αρνητικά την πορεία του οδικού τουρισμού.
Αξιοσημείωτη είναι η διασπορά των αγορών του ελληνικού τουρισμού, αφού, με εξαίρεση τις πέντε σημαντικότερες αγορές (Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Γαλλία, ΗΠΑ και Ιταλία), οι υπόλοιπες είκοσι έχουν μερίδιο μικρότερο του 5% στα τρία βασικά μεγέθη (εκτός των ΗΠΑ όπου στις αφίξεις εμφανίζει μερίδιο 3,9%).
Η άνοδος των Iσραηλινών
Από την άλλη, η αγορά που μετά την πανδημία δείχνει πολύ ισχυρή δυναμική είναι αυτή του Ισραήλ. Το 2022 οι αφίξεις ήταν αυξημένες κατά 44% (από 341.000 το 2019 σε 490.000 το 2022), αυξάνοντας το μερίδιό της από το 1,1% προ πανδημίας σε 1,7% το 2017. Αυξημένες ήταν και οι διανυκτερεύσεις κατά 58% και οι εισπράξεις κατά 51%. Η άνοδος του Ισραήλ συνεχίζεται και φέτος, με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων.
Πώς ανέκαμψαν τα έσοδα
Σε ό,τι αφορά τα τουριστικά έσοδα του 2022, η Μέση Κατά Κεφαλή Δαπάνη των τουριστών ανέβηκε στα 620 ευρώ, από 564 ευρώ το 2019. Η αύξηση αυτή προκύπτει τόσο από το γεγονός ότι οι επισκέπτες της Ελλάδας ξόδευαν περισσότερα ανά ημέρα όσο και από το γεγονός ότι έμειναν περισσότερες ημέρες στους ελληνικούς προορισμούς. Έτσι η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση έφτασε τα 79,5 ευρώ το 2022, από 76,1 ευρώ το 2019 ενώ πέρυσι η Μέση Διάρκεια Διαμονής ήταν 7,8 διανυκτερεύσεις, από 7,4 το 2019.