THEPOWERGAME
Την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νέες παρεμβάσεις στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, με προφανή στόχο οι αποδοχές τους να διαφοροποιούνται ανάλογα με τις ιδιαίτερες δεξιότητες, την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητά τους αποτυπώνει το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» στο κεφάλαιο των δράσεων για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης.
H λίστα των μεταρρυθμίσεων που έχουν ενταχθεί στα έργα εκσυγχρονισμού του τομέα της δημόσιας διοίκησης δείχνει ότι η κυβέρνηση έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα της πολιτικής της μια “ολιστική” μεταρρύθμιση στη λειτουργία του δημοσίου τομέα. Η μεταρρύθμιση που σχεδιάζεται κινείται εμφανώς πλέον προς την κατεύθυνση της εξομοίωσης του τρόπου λειτουργίας του δημοσίου τομέα με τον τρόπο λειτουργίας του ιδιωτικού τομέα. Το σχέδιο των μεταρρυθμίσεων περιλαμβάνει, συγκεκριμένα, τις ακόλουθες παρεμβάσεις:
- μελέτη και θέσπιση συστήματος ανταμοιβών και κινήτρων απόδοσης
- ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανάπτυξης των δεξιοτήτων
- εκσυγχρονισμό της διαδικασίας προσέλκυσης και επιλογής υποψηφίων για θέσεις ευθύνης
- χρησιμοποίηση εργαλείου που θα αξιοποιεί τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης για το στρατηγικό προγραμματισμό του ανθρώπινου δυναμικού.
Όπως προκύπτει από τα όσα αναφέρονται στην παραπάνω λίστα παρεμβάσεων, η κυβέρνηση προγραμματίζει ριζικές αλλαγές στο σύστημα αμοιβών των δημοσίων υπαλλήλων, που θα συμπαρασύρουν και τα συστήματα αξιολόγησης και προαγωγών. Στόχος της κυβέρνησης είναι να εκσυγχρονίσει τη λειτουργία του δημοσίου τομέα. Στο πλαίσιο αυτό, η δομή του ισχύοντος μισθολογίου θα επιχειρηθεί να αλλάξει προκειμένου οι συνολικές αποδοχές των υπαλλήλων να προσδιορίζονται κατά κύριο λόγο με κριτήρια την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητά τους. Θα θεσπιστούν πρόσθετες παροχές οι οποίες θα λειτουργούν ως κίνητρα για την αύξηση της αποδοτικότητας και παραγωγικότητας των εργαζομένων και θα καταβάλλονται κατόπιν αξιολόγησης ως πρόσθετα επιδόματα και ως επιπλέον παροχές ή βραβεία για την επίτευξη στόχων. Οι υπάλληλοι θα περνούν από ουσιαστική αξιολόγηση και θα βαθμολογούνται με αντικειμενικά κριτήρια επίτευξης στόχων. Όσοι λαμβάνουν υψηλές βαθμολογίες στην αξιολόγηση θα παίρνουν υψηλότερες αποδοχές ενώ όσοι κρίνονται ανεπαρκείς θα παίρνουν λιγότερα χρήματα. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα υπάρχει ένα ελάχιστο όριο αποδοχών το οποίο θα ισχύει για όλους ανεξαιρέτως τους υπαλλήλους.
Από την άλλη πλευρά, τα κριτήρια που εφαρμόζονται στις διαδικασίες αξιολόγησης για την επιλογή και την τοποθέτηση υπαλλήλων σε θέσεις ευθύνης θα γίνουν ακόμη πιο αντικειμενικά και πιο αυστηρά, ενώ δεν αποκλείεται να ανοίξει ο δρόμος και για τα στελέχη του ιδιωτικού τομέα να υποβάλλουν κι αυτά υποψηφιότητες για να διορίζονται σε θέσεις ευθύνης του δημοσίου τομέα, δηλαδή σε θέσεις γενικών διευθυντών, διευθυντών και υποδιευθυντών. Επιπλέον, οι αμοιβές των στελεχών του Δημοσίου θα επαναπροσδιοριστούν σε υψηλότερα επίπεδα, προκειμένου να γίνουν πιο ελκυστικές για τους υποψηφίους.
Μια πρώτη προσπάθεια εφαρμογής ορισμένων από τις παραπάνω αλλαγές έχει ήδη ξεκινήσει, με τη νομοθέτηση του νέου ειδικού μισθολογίου για τους υπαλλήλους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, δηλαδή για τους εφοριακούς, τους τελωνειακούς και τους υπαλλήλους του Γενικού Χημείου του Κράτους. Ο νόμος για το μισθολόγιο των υπαλλήλων της Α.Α.Δ.Ε. (ν. 4778/2021), ο οποίος ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή προβλέπει ότι, πέραν του βασικού μισθού και των επιδομάτων που λαμβάνουν όλοι ανεξαιρέτως οι υπάλληλοι του δημοσίου τομέα, ειδικά στους υπαλλήλους της Α.Α.Δ.Ε. θα χορηγούνται επιπλέον ειδικές αμοιβές και βραβεία επίτευξης στόχων που θα συνδέονται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των θέσεων εργασίας τους, με την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητά τους. Τα βραβεία επίτευξης στόχων θα καταβάλλονται ετησίως κατόπιν αξιολόγησης των υπαλλήλων και βαθμολόγησης της ποιότητας και της ποσότητας του έργου τους.