THEPOWERGAME
Αντικείμενο συζητήσεων αναμένεται να αποτελέσει το λιμάνι του Πειραιά, στο πλαίσιο του επικείμενου ταξιδιού του Ινδού πρωθυπουργού, Ναρέντρα Μόντι, στην Ελλάδα στο τέλος του μήνα. Η Ινδία επιθυμεί να διερευνήσει την πιθανότητα αξιοποίησης του λιμανιού του Πειραιά για την ταχύτερη εξαγωγή των προϊόντων της στην ευρωπαϊκή αγορά.
Όπως ανακοίνωσε την Δευτέρα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Π. Μαρινάκης, την Παρασκευή, 25 Αυγούστου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα υποδεχθεί στο Μέγαρο Μαξίμου τον πρωθυπουργό της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι, ο οποίος θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα. Είναι η πρώτη επίσκεψη Ινδού πρωθυπουργού στη χώρα μας τα τελευταία 40 χρόνια. Ο κ. Μαρινάκης είπε πως “τις δύο χώρες ενώνουν ιστορικοί δεσμοί. Η Ελλάδα αποδίδει μεγάλη σημασία στην επανέναρξη των επαφών σε υψηλό επίπεδο με αυτή τη σημαντική χώρα και προσβλέπουμε να αναβαθμιστεί η σχέση μας σε στρατηγικού χαρακτήρα”.
Μέχρι σήμερα τα ινδικά προϊόντα εξάγονται στην Ευρώπη κυρίως μέσω του λιμανιού της Τσαμπαχάρ, στο νοτιοανατολικό Ιράν. Πρόκειται όχι μόνο για ένα οικονομικό, αλλά και για ένα γεωπολιτικό ζήτημα, με αποτέλεσμα να απαιτούνται διπλωματικοί χειρισμοί στο ανώτατο επίπεδο, με δεδομένο άλλωστε ότι το ελληνικό λιμάνι τελεί υπό κινεζικό έλεγχο, μέσω της κρατικής Cosco Shipping Ports.
Η ένταση μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν έχει μπλοκάρει την εμπορική δίοδο της Ινδίας προς το λιμάνι του Ιράν, με αποτέλεσμα οι Ινδοί αξιωματούχοι να εξετάζουν πλέον ενεργά εναλλακτικές οδούς, θεωρώντας την Ελλάδα ιδανικό προορισμό. Η επιλογή της χώρας μας είναι εφικτή μετά τη σύναψη της οικονομικής συμμαχίας Ι2U2, ανάμεσα στην Ινδία, το Ισραήλ, τις ΗΠΑ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η συμμαχία αυτή επιτρέπει στην Ινδία να στείλει τα προϊόντα της είτε προς το λιμάνι της Χάιφα στο Ισραήλ, είτε προς τα λιμάνια των ΗΑΕ κι από εκεί προς τον Πειραιά, ώστε να προωθηθούν προς την υπόλοιπη Ευρώπη.
Είναι προφανές ότι αν ενεργοποιηθεί μια τέτοια συμφωνία με την Ελλάδα, θα διαφοροποιηθεί ριζικά ένας πολύ σημαντικός δίαυλος από το ινδικό τμήμα της Αραβικής Θάλασσας προς την ανατολική Μεσόγειο και την Ελλάδα, αναδιαμορφώνοντας τον εμπορικό χάρτη όλης της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, με τον τρόπο αυτόν το λιμάνι του Πειραιά θα αποκτήσει μία ακόμα σημαντική πηγή ροής φορτίων, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τον ρόλο του, αλλά και τις επιδόσεις του, σε μια περίοδο που η Κίνα μοιάζει να δυσκολεύεται να διατηρήσει τις εξαγωγές της στο πρότερο επίπεδο.
Τον Ιούλιο η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μέσω των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ σημείωσε πτώση κατά 0,9%, σε 388 χιλιάδες «κουτιά». Συνολικά, από τις αρχές του έτους η σχετική δραστηριότητα ανέρχεται σε 2,63 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που είναι κατά 4% υψηλότερος σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2022. Η πτώση του Ιουλίου ήρθε έπειτα από μια σειρά μηνών ανάκαμψης της σχετικής δραστηριότητας. Μόνο τον Ιούνιο η ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), θυγατρική της Cosco, κατέγραψε 407,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ξεπέρασε τον αντίστοιχο περσινό μήνα κατά 14%.
Ωστόσο, όπως φαίνεται, η οικονομική ανάκαμψη της Κίνας εξακολουθεί να τελεί υπό αναζήτηση. Τον Ιούλιο η εικόνα του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου της χώρας ήταν απογοητευτική και χαμηλότερη των προσδοκιών, δείγμα της υποχώρησης τόσο της εγχώριας κατανάλωσης, όσο και της ζήτησης από το εξωτερικό. Ειδικότερα, οι εξαγωγές της Κίνας μειώθηκαν κατά 14,5% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2022, ενώ οι εισαγωγές υποχώρησαν κατά 12,4%. Μάλιστα, οι εξαγωγές προς τις χώρες της ΕΕ μειώθηκαν κατά 20,6%, σύμφωνα με σχετική ανάλυση του CNBC. Η εικόνα αυτή δεν αποκλείεται να επηρεάσει αρνητικά και τις επιδόσεις της ΣΕΠ κατά τον Αύγουστο, εναποθέτοντας τις ελπίδες για εκ νέου επιτάχυνση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στην επικείμενη εορταστική περίοδο, κατά την οποία, παραδοσιακά, αυξάνονται οι εξαγωγές προς τις οικονομίες της ΕΕ.