Γ.Δ.
1440.52 +0,33%
ACAG
-0,17%
5.86
CENER
+1,12%
9.96
CNLCAP
0,00%
7.3
DIMAND
-0,12%
8.58
NOVAL
-0,92%
2.691
OPTIMA
-0,51%
11.78
TITC
-0,35%
28.85
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
-0,56%
1.43
ΑΒΕ
0,00%
0.447
ΑΔΜΗΕ
+0,45%
2.225
ΑΚΡΙΤ
-2,06%
0.95
ΑΛΜΥ
+1,69%
2.705
ΑΛΦΑ
+0,55%
1.633
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,43%
11.73
ΑΣΚΟ
+2,69%
3.05
ΑΣΤΑΚ
+2,37%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.5
ΑΤΤ
-0,89%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,92%
2.55
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,48%
6.2
ΒΙΟΚΑ
+0,40%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,39%
1.285
ΒΙΟΤ
0,00%
0.23
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.51
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.68
ΔΑΑ
-0,15%
7.788
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-1,14%
11.27
ΔΟΜΙΚ
+1,04%
3.89
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,62%
0.326
ΕΒΡΟΦ
+0,33%
1.505
ΕΕΕ
+0,06%
32.1
ΕΚΤΕΡ
-1,17%
4.24
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+3,40%
2.43
ΕΛΛ
+0,37%
13.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,77%
2.58
ΕΛΠΕ
+1,95%
8.085
ΕΛΣΤΡ
-1,31%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+0,94%
1.72
ΕΛΧΑ
-0,95%
1.882
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.94
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
-2,28%
12.02
ΕΣΥΜΒ
+1,54%
1.32
ΕΤΕ
+1,46%
8.064
ΕΥΑΠΣ
+1,61%
3.15
ΕΥΔΑΠ
+1,81%
5.64
ΕΥΡΩΒ
+0,66%
2.132
ΕΧΑΕ
-0,74%
4.715
ΙΑΤΡ
-0,65%
1.52
ΙΚΤΙΝ
-1,53%
0.3545
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-0,59%
5.02
ΙΝΛΙΦ
+1,08%
4.7
ΙΝΛΟΤ
-0,16%
1.23
ΙΝΤΕΚ
+2,47%
5.81
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,46%
2.5
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.275
ΙΝΤΚΑ
-1,16%
3.41
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
+1,08%
1.405
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-2,22%
1.545
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.48
ΚΟΥΑΛ
-1,01%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,31%
11.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-3,45%
1.12
ΛΑΒΙ
+0,11%
0.875
ΛΑΜΔΑ
-1,27%
7
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
+3,19%
0.97
ΛΕΒΚ
+2,76%
0.298
ΛΕΒΠ
0,00%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,17%
1.41
ΛΟΥΛΗ
+0,38%
2.67
ΜΑΘΙΟ
+6,58%
0.81
ΜΕΒΑ
-0,75%
3.97
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.64
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,69%
3.62
ΜΙΝ
+21,30%
0.655
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,17%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.4
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.72
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,95%
27
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,29%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+1,08%
1.865
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,42%
37.22
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.7
ΝΑΥΠ
+1,23%
0.986
ΞΥΛΚ
-2,58%
0.264
ΞΥΛΠ
-7,02%
0.45
ΟΛΘ
+0,49%
20.7
ΟΛΠ
+0,78%
25.95
ΟΛΥΜΠ
+1,19%
2.55
ΟΠΑΠ
+0,60%
15.04
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,22%
0.892
ΟΤΕ
+0,59%
13.56
ΟΤΟΕΛ
+1,03%
11.8
ΠΑΙΡ
+0,87%
1.16
ΠΑΠ
+0,41%
2.46
ΠΕΙΡ
+0,33%
3.66
ΠΕΤΡΟ
+0,92%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,79%
3.83
ΠΛΑΚΡ
+0,67%
15
ΠΡΔ
-7,69%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+1,54%
1.186
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.85
ΠΡΟΦ
+1,54%
4.94
ΡΕΒΟΙΛ
-5,26%
1.98
ΣΑΡ
+5,45%
11.6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,43%
0.344
ΣΙΔΜΑ
+1,54%
1.65
ΣΠΕΙΣ
-0,30%
6.58
ΣΠΙ
0,00%
0.67
ΣΠΥΡ
0,00%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.6
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,61%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
+0,38%
4.01
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Αττική Οδός: Τον Οκτώβριο ο προτιμητέος επενδυτής – Τι κρίνει τη διαδικασία

Δύο είναι οι βασικοί παράγοντες που θα κρίνουν την ταχεία ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή για την πιο σημαντική σύμβαση παραχώρησης της χώρας, αυτή της Αττικής Οδού. Ο πρώτος έχει να κάνει με την πληρότητα των φακέλων που υπέβαλαν οι έξι ενδιαφερόμενοι και ο δεύτερος με το αν θα υπάρξουν «αψιμαχίες» μεταξύ τους.

Ιδανικά, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ επιθυμεί την πληρότητα όλων των φακέλων και ταυτόχρονα να μην υπάρξουν κόντρες μεταξύ των ενδιαφερομένων. Αν πληρωθούν και οι δύο αυτές προσδοκίες, τότε δεν αποκλείεται το ΤΑΙΠΕΔ να κάνει «δώρο» το όνομα του νέου παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού πριν από τη ΔΕΘ και στις ανακοινώσεις που θα γίνουν εκεί από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, για την ελληνική οικονομία.

Ωστόσο, όλοι θεωρούν πολύ δύσκολο να επαληθευτεί ένα τέτοιο σενάριο. Προς την κατεύθυνση αυτήν συντελεί και ο μεγάλος όγκος εγγράφων που πρέπει να ελεγχθεί και κυρίως οι καλοκαιρινές διακοπές. Ειδικά για τους ξένους συμμετέχοντες στη διαδικασία του διαγωνισμού (Abertis, Brisa και Macquarie), εφόσον υπάρχουν ελλείψεις στον φάκελό τους, θα είναι δύσκολο να τις συμπληρώσουν μέσα στον Αύγουστο.

Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι η συμπλήρωση των δικαιολογητικών συμμετοχής στον διαγωνισμό μπορεί να γίνει εκ των υστέρων και είναι κάτι που επιτρέπεται από τον ιδρυτικό νόμο. Έχει γίνει πολλάκις στο παρελθόν και εκτιμάται ότι θα γίνει και στις προσφορές του διαγωνισμού της Αττικής Οδού, που τώρα ελέγχονται για τα δικαιολογητικά συμμετοχής.

Το άνοιγμα των προσφορών έγινε την περασμένη Πέμπτη, παρουσία των ενδιαφερομένων, και ανοίχτηκε ο φάκελος Α της κάθε προσφοράς, για τον οποίο ξεκίνησε ο έλεγχος των δικαιολογητικών. Ο φάκελος Β της κάθε προσφοράς, που περιέχει την οικονομική προσφορά, τοποθετήθηκε σε ειδικό χρηματοκιβώτιο στο ΤΑΙΠΕΔ.

Από την εμπειρία του ΤΑΙΠΕΔ ποτέ οι φάκελοι των ενδιαφερομένων δεν είναι 100% πλήρεις. Πάντα κάτι λείπει και πρέπει να συμπληρωθεί στη συνέχεια. Ωστόσο, αυτό που ενδιαφέρει τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι ελλείψεις να μην είναι πολλές, έτσι ώστε να έχουμε έναν μακρόσυρτο έλεγχο των δικαιολογητικών των ενδιαφερομένων.

Προς την κατεύθυνση αυτήν, ο έλεγχος που πραγματοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ είναι ενδελεχής και δεν αμφισβητείται.

Η υπόθεση ωστόσο της Αττικής Οδού δεν είναι τόσο εύκολη. Κατ’ αρχάς έχουμε τη μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης οδικού άξονα που διενεργείται αυτήν την περίοδο στην Ευρώπη. Δευτερευόντως, υπάρχουν και εκείνοι που θέλουν η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή να καθυστερήσει. Ο καθένας για τους δικούς του λόγους.

Για παράδειγμα, ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος, που έχει πολύ μεγάλα έσοδα και κέρδη από τον οδικό άξονα. Όσο αυτός παραμένει στην εκμετάλλευση του άξονα, τόσο καλύτερα. Άλλοι ενδιαφερόμενοι μπορεί να μην αισθάνονται αρκετά ισχυροί στην παρούσα συγκυρία για να υποβάλουν μια πολύ καλή προσφορά και γι’ αυτό μπορεί να επιθυμούν μια μικρή ή μεγάλη καθυστέρηση. Έτσι, αρκετοί ανησυχούν στο ΤΑΙΠΕΔ για τις τυχόν προσφυγές μεταξύ των ενδιαφερομένων για την παραχώρηση.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι προσφυγές αυτές, εφόσον υπάρξουν, δεν ανησυχούν για το αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα θα είναι αυτό που πρέπει, λένε στο ΤΑΙΠΕΔ. Παραδέχονται ωστόσο ότι μπορεί να επιφέρουν καθυστέρηση στην ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή.

Μάλιστα, το ΤΑΙΠΕΔ για να μη χάνει χρόνο πήρε απόφαση ότι βελτιωτικές οικονομικές προσφορές θα υπάρξουν μόνον από εκείνους που βρίσκονται πολύ κοντά στον πλειοδότη. Συγκεκριμένα, η υποβολή βελτιωτικών προσφορών θα γίνει μόνο απ’ όσους απέχουν 5% από την καλύτερη προσφορά.

Αρχικά το ΤΑΙΠΕΔ σκόπευε να μην επιτρέψει την επιβολή βελτιωτικών προσφορών και η υποβολή να ήταν one-off, προκειμένου να μη χαθεί περαιτέρω χρόνος στη διαδικασία. Στη συνέχεια, ωστόσο, προκειμένου ν’ αποφευχθούν τυχόν επικρίσεις, επελέγη να τεθεί το όριο του 5%. Στο παρελθόν αυτό το όριο ήταν στο 15%. Ωστόσο, καθώς το τίμημα για την παραχώρηση της Αττικής Οδού αναμένεται κοντά στα 2 δισ. ευρώ, ο πήχης μειώθηκε, προκειμένου να καταστεί πιο ασφυκτικό το πλαίσιο των βελτιωτικών προσφορών.

Στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν ότι καλώς εχόντων των πραγμάτων θα έχουν τέλος Σεπτεμβρίου ή το αργότερο στις αρχές Οκτωβρίου τον προτιμητέο επενδυτή. Αν συμβεί αυτό, τότε οι δύο πλευρές έχουν περίπου 12 μήνες για να ολοκληρώσουν τη σχετική σύμβαση, χωρίς να απαιτηθεί η παράταση της υφιστάμενης. Ο χρόνος δεν είναι μεγάλος, δεδομένου ότι οι διαδικασίες σε τέτοιου είδους μεγάλες συμβάσεις απαιτούν μήνες για να γίνουν ορισμένα βήματα, όπως π.χ. είναι η οριστικοποίηση της χρηματοδότησης του επενδυτή ή ο έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!