Γ.Δ.
1406.2 +0,33%
ACAG
0,00%
5.35
BOCHGR
+1,83%
4.44
CENER
+2,38%
8.6
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,98%
8.28
NOVAL
-1,52%
2.275
OPTIMA
+2,36%
13.02
TITC
+0,93%
38
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,14%
1.398
ΑΒΕ
-1,52%
0.453
ΑΔΜΗΕ
+1,07%
2.37
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,41%
3.645
ΑΛΦΑ
-0,52%
1.5225
ΑΝΔΡΟ
+0,63%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+1,88%
9.76
ΑΣΚΟ
+2,77%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+0,87%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.78
ΑΤΤ
-2,28%
0.6
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.21
ΒΙΟΚΑ
+1,99%
1.79
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.38
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,76%
1.305
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,68%
18.2
ΔΑΑ
+0,88%
8.06
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
+0,52%
11.71
ΔΟΜΙΚ
-0,37%
2.69
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,07%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,84%
1.37
ΕΕΕ
+0,24%
33.82
ΕΚΤΕΡ
+3,04%
1.49
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-1,01%
1.96
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,94%
1.68
ΕΛΠΕ
+0,52%
6.71
ΕΛΣΤΡ
-1,46%
2.02
ΕΛΤΟΝ
+0,76%
1.852
ΕΛΧΑ
+2,56%
1.846
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,33%
1.115
ΕΤΕ
-0,61%
6.882
ΕΥΑΠΣ
-0,96%
3.11
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+0,44%
2.045
ΕΧΑΕ
+0,23%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,16%
0.305
ΙΛΥΔΑ
+6,90%
1.86
ΙΝΚΑΤ
+1,68%
4.83
ΙΝΛΙΦ
+0,93%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+4,49%
0.93
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.7
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+1,85%
0.992
ΙΝΤΚΑ
+3,96%
2.755
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+2,14%
1.195
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+2,20%
0.419
ΚΟΥΑΛ
+4,12%
1.062
ΚΟΥΕΣ
+0,36%
5.54
ΚΡΙ
0,00%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,38%
0.946
ΛΑΒΙ
+0,97%
0.726
ΛΑΜΔΑ
-1,38%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-1,10%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
-1,66%
3.56
ΜΕΝΤΙ
+0,99%
2.04
ΜΕΡΚΟ
+7,80%
44.2
ΜΙΓ
+2,36%
3.04
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
19.35
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.75
ΜΟΤΟ
+3,88%
2.545
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,16%
24.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.7
ΜΠΡΙΚ
+0,96%
2.1
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,57%
31.52
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-1,20%
0.82
ΞΥΛΚ
-1,56%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,91%
21.3
ΟΛΠ
+3,85%
31
ΟΛΥΜΠ
+2,22%
2.3
ΟΠΑΠ
-1,52%
15.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.791
ΟΤΕ
-0,53%
15.13
ΟΤΟΕΛ
+0,20%
10.12
ΠΑΙΡ
+3,78%
0.988
ΠΑΠ
-0,84%
2.36
ΠΕΙΡ
+0,72%
3.615
ΠΕΡΦ
+1,49%
5.46
ΠΕΤΡΟ
+0,51%
7.9
ΠΛΑΘ
-0,63%
3.935
ΠΛΑΚΡ
-3,60%
13.4
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
-1,57%
1.57
ΣΑΡ
-0,37%
10.68
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.329
ΣΙΔΜΑ
-1,64%
1.5
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-3,09%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
-0,35%
1.415
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-1,89%
0.208
ΦΡΛΚ
+1,69%
3.61
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

Αττική Οδός: Τον Οκτώβριο ο προτιμητέος επενδυτής – Τι κρίνει τη διαδικασία

Δύο είναι οι βασικοί παράγοντες που θα κρίνουν την ταχεία ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή για την πιο σημαντική σύμβαση παραχώρησης της χώρας, αυτή της Αττικής Οδού. Ο πρώτος έχει να κάνει με την πληρότητα των φακέλων που υπέβαλαν οι έξι ενδιαφερόμενοι και ο δεύτερος με το αν θα υπάρξουν «αψιμαχίες» μεταξύ τους.

Ιδανικά, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ επιθυμεί την πληρότητα όλων των φακέλων και ταυτόχρονα να μην υπάρξουν κόντρες μεταξύ των ενδιαφερομένων. Αν πληρωθούν και οι δύο αυτές προσδοκίες, τότε δεν αποκλείεται το ΤΑΙΠΕΔ να κάνει «δώρο» το όνομα του νέου παραχωρησιούχου της Αττικής Οδού πριν από τη ΔΕΘ και στις ανακοινώσεις που θα γίνουν εκεί από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, για την ελληνική οικονομία.

Ωστόσο, όλοι θεωρούν πολύ δύσκολο να επαληθευτεί ένα τέτοιο σενάριο. Προς την κατεύθυνση αυτήν συντελεί και ο μεγάλος όγκος εγγράφων που πρέπει να ελεγχθεί και κυρίως οι καλοκαιρινές διακοπές. Ειδικά για τους ξένους συμμετέχοντες στη διαδικασία του διαγωνισμού (Abertis, Brisa και Macquarie), εφόσον υπάρχουν ελλείψεις στον φάκελό τους, θα είναι δύσκολο να τις συμπληρώσουν μέσα στον Αύγουστο.

Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι η συμπλήρωση των δικαιολογητικών συμμετοχής στον διαγωνισμό μπορεί να γίνει εκ των υστέρων και είναι κάτι που επιτρέπεται από τον ιδρυτικό νόμο. Έχει γίνει πολλάκις στο παρελθόν και εκτιμάται ότι θα γίνει και στις προσφορές του διαγωνισμού της Αττικής Οδού, που τώρα ελέγχονται για τα δικαιολογητικά συμμετοχής.

Το άνοιγμα των προσφορών έγινε την περασμένη Πέμπτη, παρουσία των ενδιαφερομένων, και ανοίχτηκε ο φάκελος Α της κάθε προσφοράς, για τον οποίο ξεκίνησε ο έλεγχος των δικαιολογητικών. Ο φάκελος Β της κάθε προσφοράς, που περιέχει την οικονομική προσφορά, τοποθετήθηκε σε ειδικό χρηματοκιβώτιο στο ΤΑΙΠΕΔ.

Από την εμπειρία του ΤΑΙΠΕΔ ποτέ οι φάκελοι των ενδιαφερομένων δεν είναι 100% πλήρεις. Πάντα κάτι λείπει και πρέπει να συμπληρωθεί στη συνέχεια. Ωστόσο, αυτό που ενδιαφέρει τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι ελλείψεις να μην είναι πολλές, έτσι ώστε να έχουμε έναν μακρόσυρτο έλεγχο των δικαιολογητικών των ενδιαφερομένων.

Προς την κατεύθυνση αυτήν, ο έλεγχος που πραγματοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ είναι ενδελεχής και δεν αμφισβητείται.

Η υπόθεση ωστόσο της Αττικής Οδού δεν είναι τόσο εύκολη. Κατ’ αρχάς έχουμε τη μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης οδικού άξονα που διενεργείται αυτήν την περίοδο στην Ευρώπη. Δευτερευόντως, υπάρχουν και εκείνοι που θέλουν η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή να καθυστερήσει. Ο καθένας για τους δικούς του λόγους.

Για παράδειγμα, ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος, που έχει πολύ μεγάλα έσοδα και κέρδη από τον οδικό άξονα. Όσο αυτός παραμένει στην εκμετάλλευση του άξονα, τόσο καλύτερα. Άλλοι ενδιαφερόμενοι μπορεί να μην αισθάνονται αρκετά ισχυροί στην παρούσα συγκυρία για να υποβάλουν μια πολύ καλή προσφορά και γι’ αυτό μπορεί να επιθυμούν μια μικρή ή μεγάλη καθυστέρηση. Έτσι, αρκετοί ανησυχούν στο ΤΑΙΠΕΔ για τις τυχόν προσφυγές μεταξύ των ενδιαφερομένων για την παραχώρηση.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι προσφυγές αυτές, εφόσον υπάρξουν, δεν ανησυχούν για το αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα θα είναι αυτό που πρέπει, λένε στο ΤΑΙΠΕΔ. Παραδέχονται ωστόσο ότι μπορεί να επιφέρουν καθυστέρηση στην ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή.

Μάλιστα, το ΤΑΙΠΕΔ για να μη χάνει χρόνο πήρε απόφαση ότι βελτιωτικές οικονομικές προσφορές θα υπάρξουν μόνον από εκείνους που βρίσκονται πολύ κοντά στον πλειοδότη. Συγκεκριμένα, η υποβολή βελτιωτικών προσφορών θα γίνει μόνο απ’ όσους απέχουν 5% από την καλύτερη προσφορά.

Αρχικά το ΤΑΙΠΕΔ σκόπευε να μην επιτρέψει την επιβολή βελτιωτικών προσφορών και η υποβολή να ήταν one-off, προκειμένου να μη χαθεί περαιτέρω χρόνος στη διαδικασία. Στη συνέχεια, ωστόσο, προκειμένου ν’ αποφευχθούν τυχόν επικρίσεις, επελέγη να τεθεί το όριο του 5%. Στο παρελθόν αυτό το όριο ήταν στο 15%. Ωστόσο, καθώς το τίμημα για την παραχώρηση της Αττικής Οδού αναμένεται κοντά στα 2 δισ. ευρώ, ο πήχης μειώθηκε, προκειμένου να καταστεί πιο ασφυκτικό το πλαίσιο των βελτιωτικών προσφορών.

Στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν ότι καλώς εχόντων των πραγμάτων θα έχουν τέλος Σεπτεμβρίου ή το αργότερο στις αρχές Οκτωβρίου τον προτιμητέο επενδυτή. Αν συμβεί αυτό, τότε οι δύο πλευρές έχουν περίπου 12 μήνες για να ολοκληρώσουν τη σχετική σύμβαση, χωρίς να απαιτηθεί η παράταση της υφιστάμενης. Ο χρόνος δεν είναι μεγάλος, δεδομένου ότι οι διαδικασίες σε τέτοιου είδους μεγάλες συμβάσεις απαιτούν μήνες για να γίνουν ορισμένα βήματα, όπως π.χ. είναι η οριστικοποίηση της χρηματοδότησης του επενδυτή ή ο έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!