THEPOWERGAME
Δεκτή έκανε το Ελεγκτικό Συνέδριο την αίτηση ανάκλησης του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τον διαγωνισμό για την υπο-παραχώρηση του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» στην Καβάλα. Το δικαστήριο, με την απόφαση που κοινοποίησε προχθές στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ανακάλεσε προηγούμενη απόφασή του, που εξέδωσε τον Απρίλιο, σύμφωνα με την οποία για την υπογραφή της σύμβασης υπο-παραχώρησης του λιμένα «Φίλιππος Β’» μεταξύ του Ταμείου και του επενδυτικού σχήματος «International Port Investments Kavala» θα πρέπει να προηγηθεί η έγκριση του master plan, το οποίο υποχρεούται να εκπονήσει ο επενδυτής βάσει της σύμβασης.
Συνεπώς, η υπογραφή της σύμβασης υπο-παραχώρησης του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» μπορεί να προχωρήσει άμεσα. Η απόφαση αυτή είναι πολύ σημαντική, όχι μόνον για την ίδια την υπο-παραχώρηση, αλλά και για εκείνες τις παραχωρήσεις ή υπο-παραχωρήσεις που έρχονται από το ΤΑΙΠΕΔ, π.χ. Λιμάνι Βόλου, Λιμάνι Λαυρίου, Μαρίνα Καλαμαριάς, Μαρίνα Ιτέας κ.λπ.
Χωρίς την ανάκληση της αρχικής απόφασης του Απριλίου, τόσο η υπο-παραχώρηση του «Φίλιππος Β’», όσο και οι προαναφερόμενες αξιοποιήσεις λιμένων και μαρίνων της χώρας κινδύνευαν για δύο λόγους:
- επειδή η ακολουθούμενη διαδικασία προσθέτει άλλο επίπεδο γραφειοκρατίας κι επομένως νέες καθυστερήσεις,
- επειδή η κατάρτιση του master plan πριν από την υπογραφή της σύμβαση είναι αδόκιμη, με την έννοια ότι κάθε master plan θα πρέπει να καταρτίζεται από τον ενδιαφερόμενο προτιμητέο επενδυτή και όχι, π.χ., από το τι θα ήθελε το ΤΑΙΠΕΔ ή από το τι θα ήθελαν να πράξουν δύο ή και περισσότεροι ενδιαφερόμενοι στη συγκεκριμένη υπο-παραχώρηση. Ουσιαστικά η κατάρτιση του master plan πριν από την υπογραφή της σύμβασης είναι σαν να μπαίνει το κάρο μπροστά από τα άλογα.
Η αρχική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου είχε βασιστεί σε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), η οποία επέβαλε στον ΟΛΠ την κατάρτιση του master plan και όλων των περιβαλλοντικών μελετών πριν από την έγκριση των υποχρεωτικών επενδύσεων της παραχώρησης. Η απόφαση αυτή ουσιαστικά διεστάλη από το Ελεγκτικό Συνέδριο, υποστηρίζοντας αρχικά ότι πρέπει να προηγηθούν το master plan του έργου και οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης, εν προκειμένω υπο-παραχώρησης.
Τι υποστηρίζει το ΤΑΙΠΕΔ
«Η αποδοχή της αίτησης ανάκλησης του ΤΑΙΠΕΔ από το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι μείζονος σημασίας, καθώς γίνεται πλέον ξεκάθαρο», αναφέρουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ. «Εάν εφαρμοζόταν η αρχική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου», συνεχίζουν, «θα οδηγούσε ουσιαστικά σε μεγάλες καθυστερήσεις στην υπογραφή της σύμβασης υπο-παραχώρησης, δεδομένου ότι θα έπρεπε πρώτα να ολοκληρωθεί η διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και η επεξεργασία του εγκριτικού Προεδρικού Διατάγματος από το Συμβούλιο της Επικρατείας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αξιοποίηση αυτού του κρίσιμου περιουσιακού στοιχείου».
Στην παρούσα περίπτωση, ο επενδυτής θα προχωρήσει σε εκπόνηση και υποβολή του master plan, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στη σύμβαση, δηλαδή εντός 6 μηνών από την έναρξη ισχύος της. Το ΤΑΙΠΕΔ, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, θα υποστηρίξει τον επενδυτή σε όλα τα στάδια διαδικασίας έγκρισης του master plan και θα αναλάβει να συντονίσει τη διαδικασία διαβούλευσης της ΣΜΠΕ.
Άλλωστε, το ΤΑΙΠΕΔ, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία για την εκπόνηση του master plan για τον κεντρικό λιμένα «Απόστολος Παύλος» της πόλης της Καβάλας. Με τον τρόπο αυτόν, οι λιμενικές υποδομές της Καβάλας πρόκειται να αναβαθμιστούν συνολικά, γεγονός το οποίο θα συμβάλει στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
Ιστορικό διαγωνισμού
Στις 6 Μαΐου 2022 το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ανακήρυξε ως Προτιμητέο Επενδυτή το σχήμα «International Port Investments Kavala» για την ανάληψη του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β’», του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας ΑΕ, για χρονικό διάστημα 40 ετών και έναντι τιμήματος ύψους 33,9 εκατ. ευρώ σε όρους ονομαστικής αξίας.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της υπο-παραχώρησης, ο υπο-παραχωρησιούχος, που απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group, EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καλείται να υλοποιήσει επενδύσεις της τάξης των 36 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων δαπανών βαριάς συντήρησης.
Τον περασμένο Δεκέμβριο το ΤΑΙΠΕΔ υπέβαλε τη σύμβαση παραχώρησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο. Τον Απρίλιο του 2023 το Ζ’ Κλιμάκιο εξέδωσε την πράξη του, στην οποία επισήμανε ότι η υπογραφή της σύμβασης για την υπο-παραχώρηση του λιμένα θα γίνει αφού πρώτα έχει εγκριθεί του master plan που υποχρεούται να εκπονήσει ο επενδυτής βάσει της σύμβασης.
Το ΤΑΙΠΕΔ άσκησε αίτηση ανάκλησης, επισημαίνοντας ότι προέχον στοιχείο της σύμβασης είναι η παροχή υπηρεσιών και όχι η εκτέλεση έργων και ότι πάντως τα έργα που προβλέπονται στο επιχειρηματικό πλάνο του επενδυτή είναι τέτοιας κλίμακας, ώστε να μην αλλοιώνεται ο υφιστάμενος χαρακτήρας του λιμένα. Τουναντίον, ο επενδυτής θα είναι σε θέση να εκτελέσει τις βασικές δραστηριότητες του επιχειρηματικού πλάνου του εξαρχής, βάσει της υφιστάμενης κατάστασης του λιμένα, ώστε να μην είναι αναγκαία η προηγούμενη περιβαλλοντική αξιολόγηση.