Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Αττική Οδός: Υποβάλλονται οι προσφορές – 6 οι πιθανοί φάκελοι

Εντός της ημέρας αναμένεται η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την ανάθεση του έργου της 25ετούς παραχώρησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού. Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει μέχρι τις πέντε το απόγευμα 6 προσφορές σε σύνολο οκτώ ενδιαφερομένων. Αυτή είναι η εκτίμηση που υπάρχει με βάση την κινητικότητα που σημειώθηκε από τα οκτώ ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα όλους τους προηγούμενους μήνες. Σύμφωνα με πληροφορίες, θεωρείται απίθανο να υποβάλουν προσφορά οι Ιταλοί της Grouppo Finic και η κοινοπραξία των Egis – DIF -Vauban.

Αν αυτό συμβεί, τότε ο διαγωνισμός της Αττικής Οδού θα είναι ο πλέον ανταγωνιστικός που έγινε για ένα περιουσιακό στοιχείο του Δημοσίου. Μέχρι τώρα ο μέγιστος αριθμός ενδιαφερομένων για κάποιο (σημαντικό) περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ δεν ξεπέρασε τους τρεις. Αυτό συνέβη στην περίπτωση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, όταν είχαμε το 2017 την υποβολή τριών δεσμευτικών προσφορών, στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και στην πώληση των λιμένων της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου, όπου υποβλήθηκαν από δύο προσφορές.

Στην περίπτωση της Αττικής Οδού θεωρείται πολύ πιθανό ότι θα έχουμε περισσότερες από τρεις δεσμευτικές προσφορές. Η συγκεκριμένη παραχώρηση είναι η πιο σημαντική που λαμβάνει χώρα αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη και το ενδιαφέρον δεν είναι μόνον εγχώριο, αλλά και διεθνές. Έτσι, έχουμε μεγάλους operators οδικών αξόνων, όπως η ισπανική Abertis, η πορτογαλική Brisa και οι γαλλικές Meridiem, Egis κ.ά.

Παράλληλα, υψηλό είναι και το ενδιαφέρον των επενδυτικών κεφαλαίων, που καλοβλέπουν τις μακρόχρονες επενδύσεις που αποφέρουν σταθερές αποδόσεις. Σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε τις προηγούμενες δεκαετίες, όταν ο βασικός στόχος ήταν οι υψηλές αποδόσεις σε 5-7 χρόνια, τώρα το ενδιαφέρον στρέφεται σε επενδύσεις δεκαετιών, που όμως παρέχουν καλές αποδόσεις, εν είδει ομολόγου. Τέτοιοι ενδιαφερόμενοι τώρα για την Αττική Οδό είναι η αυστραλιανή Macquarie και η γαλλική DIF Capital Partners.

Η διενέργεια του σχετικού διαγωνισμού σήμερα αποτελεί και μια νίκη του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, καθώς μια σειρά ενδιαφερομένων, μαζί με τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, επιθυμούσαν ο διαγωνισμός να καθυστερήσει. Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ επιθυμούσε την άμεση προώθηση του σχετικού διαγωνισμού, κάτι για το οποίο ωστόσο αντιδρούσαν αρκετοί ενδιαφερόμενοι.

Αυτό συνέβαινε κυρίως επειδή ο εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος έχει ανοιχτεί σε πολλαπλά επίπεδα, διαθέτει μεγάλο ανεκτέλεστο έργων και μαζί του ένα μεγάλο άνοιγμα εγγυήσεων για τραπεζικές χρηματοδοτήσεις. Έτσι, αρκετοί ήταν εκείνοι που επιθυμούσαν η σημερινή υποβολή να μετατεθεί για το φθινόπωρο, αν όχι και αργότερα.

Η διοίκηση του Δημήτρη Πολίτη, με δεδομένο ότι οι πολιτικές εξελίξεις είχαν επιφέρει ήδη καθυστέρηση πολλών μηνών, απευχόταν μια τέτοια καθυστέρηση. Θα το έκανε μόνο αν το ζητούσε η κυβέρνηση και το Μέγαρο Μαξίμου. Μια τέτοια εντολή, ωστόσο, δεν ήρθε ποτέ και έτσι φτάσαμε στη σημερινή ημέρα.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ βιάζεται να κλείσει η νέα σύμβαση παραχώρησης, καθώς δεν επιθυμεί μια παράταση της υφιστάμενης σύμβασης. Η τελευταία λήγει τον Οκτώβριο του 2024, αλλά με τον ρυθμό που αναμένεται να εξελιχθεί η όλη διαδικασία, η εναπομείνασα περίοδος θεωρείται οριακή. Σημειώνεται ότι στους επόμενους 15 μήνες πρέπει να συντελεστεί:

  • η αξιολόγηση των προσφορών όσων υποβάλλουν σήμερα δεσμευτικές προσφορές και η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή,
  • η αναζήτηση χρηματοδότησης του προτιμητέου επενδυτή,
  • ο έλεγχος της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο,
  • η υπογραφή της σύμβασης και
  • η κύρωσή της από την Ελληνική Βουλή.

Επίσης, ένα πέμπτο σημαντικό θέμα είναι η συμφωνία μεταξύ υφιστάμενου παραχωρησιούχου και της κυβέρνησης για τη βαριά συντήρηση του οδικού άξονα. Πρόκειται για μια υπόθεση που πρέπει να λύσει ο νέος υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, με τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, καθώς το θέμα αυτό δεν άπτεται του ΤΑΙΠΕΔ.

Ωστόσο, από το είδος της συντήρησης που θα πραγματοποιήσει ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος θα εξαρτηθεί το τίμημα που θα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ. Στελέχη κοντά στη διαδικασία ανεβάζουν το τίμημα της εν λόγω συντήρησης στα 300 εκατ. ευρώ.

Το τίμημα για την 25ετή παραχώρηση της εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τις αρχικές ενδείξεις, θα μπορούσε να φτάσει και τα 2 δισ. ευρώ. Και αυτό θα αφορά μόνο το εφάπαξ τίμημα, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρχει και ρήτρα earn-out σε ετήσια βάση, ανάλογα με την πορεία των εσόδων του άξονα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!