Γ.Δ.
1392.44 -0,81%
ACAG
-0,72%
5.51
BOCHGR
+0,67%
4.49
CENER
-1,88%
8.34
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-2,25%
8.69
NOVAL
-2,50%
2.34
OPTIMA
-0,62%
12.76
TITC
-0,71%
34.8
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,41%
1.4
ΑΒΕ
-1,26%
0.469
ΑΔΜΗΕ
-1,68%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.68
ΑΛΜΥ
-0,80%
3.72
ΑΛΦΑ
-0,95%
1.564
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-1,65%
9.53
ΑΣΚΟ
-1,16%
2.55
ΑΣΤΑΚ
+2,59%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,86%
1.515
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.12
ΒΙΟ
-4,14%
5.1
ΒΙΟΚΑ
+1,17%
1.73
ΒΙΟΣΚ
-2,35%
1.455
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,91%
17.34
ΔΑΑ
-0,53%
7.86
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+0,17%
12.07
ΔΟΜΙΚ
-2,67%
2.92
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,66%
0.3
ΕΒΡΟΦ
-2,07%
1.42
ΕΕΕ
-0,36%
32.98
ΕΚΤΕΡ
-5,25%
1.48
ΕΛΒΕ
-2,08%
4.7
ΕΛΙΝ
+1,00%
2.03
ΕΛΛ
+0,38%
13.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,64%
1.676
ΕΛΠΕ
-0,51%
6.765
ΕΛΣΤΡ
+3,00%
2.06
ΕΛΤΟΝ
-0,84%
1.89
ΕΛΧΑ
-2,30%
1.7
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,71%
1.15
ΕΤΕ
-3,01%
6.888
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.16
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+1,83%
2.006
ΕΧΑΕ
-1,85%
4.25
ΙΑΤΡ
+5,35%
1.575
ΙΚΤΙΝ
-2,90%
0.301
ΙΛΥΔΑ
-2,52%
1.74
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.8
ΙΝΛΙΦ
-2,51%
4.28
ΙΝΛΟΤ
-3,04%
0.893
ΙΝΤΕΚ
-2,96%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,54%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-2,86%
1.02
ΙΝΤΚΑ
-2,20%
2.67
ΚΑΡΕΛ
-0,59%
338
ΚΕΚΡ
-2,44%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+1,02%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,21%
1.062
ΚΟΥΕΣ
-1,93%
5.58
ΚΡΙ
-2,43%
14.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-0,21%
0.938
ΛΑΒΙ
-2,53%
0.77
ΛΑΜΔΑ
-1,63%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
+0,59%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
-2,15%
2.73
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-0,47%
2.1
ΜΕΡΚΟ
-6,82%
41
ΜΙΓ
-0,78%
3.175
ΜΙΝ
-5,56%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,41%
19.5
ΜΟΝΤΑ
-3,46%
3.63
ΜΟΤΟ
+0,60%
2.515
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,49%
24.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-1,48%
2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-2,06%
32.32
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+1,37%
0.886
ΞΥΛΚ
-3,80%
0.253
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,97%
20.9
ΟΛΠ
-2,53%
28.95
ΟΛΥΜΠ
-0,85%
2.33
ΟΠΑΠ
-1,06%
14.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
+0,67%
14.99
ΟΤΟΕΛ
-0,96%
10.32
ΠΑΙΡ
-3,01%
0.968
ΠΑΠ
-0,84%
2.35
ΠΕΙΡ
-2,36%
3.597
ΠΕΡΦ
-2,15%
5.47
ΠΕΤΡΟ
-1,00%
7.92
ΠΛΑΘ
+0,25%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
-4,11%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.21
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-1,72%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-1,52%
1.625
ΣΑΡ
-2,30%
10.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,29%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+1,94%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-4,05%
5.68
ΣΠΙ
-3,64%
0.53
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.76
ΤΖΚΑ
+0,35%
1.425
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,61%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-8,00%
0.23
ΦΡΛΚ
-3,63%
3.58
ΧΑΙΔΕ
-1,69%
0.58

Αττική Οδός: Υποβάλλονται οι προσφορές – 6 οι πιθανοί φάκελοι

Εντός της ημέρας αναμένεται η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την ανάθεση του έργου της 25ετούς παραχώρησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού. Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει μέχρι τις πέντε το απόγευμα 6 προσφορές σε σύνολο οκτώ ενδιαφερομένων. Αυτή είναι η εκτίμηση που υπάρχει με βάση την κινητικότητα που σημειώθηκε από τα οκτώ ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα όλους τους προηγούμενους μήνες. Σύμφωνα με πληροφορίες, θεωρείται απίθανο να υποβάλουν προσφορά οι Ιταλοί της Grouppo Finic και η κοινοπραξία των Egis – DIF -Vauban.

Αν αυτό συμβεί, τότε ο διαγωνισμός της Αττικής Οδού θα είναι ο πλέον ανταγωνιστικός που έγινε για ένα περιουσιακό στοιχείο του Δημοσίου. Μέχρι τώρα ο μέγιστος αριθμός ενδιαφερομένων για κάποιο (σημαντικό) περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ δεν ξεπέρασε τους τρεις. Αυτό συνέβη στην περίπτωση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, όταν είχαμε το 2017 την υποβολή τριών δεσμευτικών προσφορών, στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και στην πώληση των λιμένων της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου, όπου υποβλήθηκαν από δύο προσφορές.

Στην περίπτωση της Αττικής Οδού θεωρείται πολύ πιθανό ότι θα έχουμε περισσότερες από τρεις δεσμευτικές προσφορές. Η συγκεκριμένη παραχώρηση είναι η πιο σημαντική που λαμβάνει χώρα αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη και το ενδιαφέρον δεν είναι μόνον εγχώριο, αλλά και διεθνές. Έτσι, έχουμε μεγάλους operators οδικών αξόνων, όπως η ισπανική Abertis, η πορτογαλική Brisa και οι γαλλικές Meridiem, Egis κ.ά.

Παράλληλα, υψηλό είναι και το ενδιαφέρον των επενδυτικών κεφαλαίων, που καλοβλέπουν τις μακρόχρονες επενδύσεις που αποφέρουν σταθερές αποδόσεις. Σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε τις προηγούμενες δεκαετίες, όταν ο βασικός στόχος ήταν οι υψηλές αποδόσεις σε 5-7 χρόνια, τώρα το ενδιαφέρον στρέφεται σε επενδύσεις δεκαετιών, που όμως παρέχουν καλές αποδόσεις, εν είδει ομολόγου. Τέτοιοι ενδιαφερόμενοι τώρα για την Αττική Οδό είναι η αυστραλιανή Macquarie και η γαλλική DIF Capital Partners.

Η διενέργεια του σχετικού διαγωνισμού σήμερα αποτελεί και μια νίκη του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, καθώς μια σειρά ενδιαφερομένων, μαζί με τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, επιθυμούσαν ο διαγωνισμός να καθυστερήσει. Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ επιθυμούσε την άμεση προώθηση του σχετικού διαγωνισμού, κάτι για το οποίο ωστόσο αντιδρούσαν αρκετοί ενδιαφερόμενοι.

Αυτό συνέβαινε κυρίως επειδή ο εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος έχει ανοιχτεί σε πολλαπλά επίπεδα, διαθέτει μεγάλο ανεκτέλεστο έργων και μαζί του ένα μεγάλο άνοιγμα εγγυήσεων για τραπεζικές χρηματοδοτήσεις. Έτσι, αρκετοί ήταν εκείνοι που επιθυμούσαν η σημερινή υποβολή να μετατεθεί για το φθινόπωρο, αν όχι και αργότερα.

Η διοίκηση του Δημήτρη Πολίτη, με δεδομένο ότι οι πολιτικές εξελίξεις είχαν επιφέρει ήδη καθυστέρηση πολλών μηνών, απευχόταν μια τέτοια καθυστέρηση. Θα το έκανε μόνο αν το ζητούσε η κυβέρνηση και το Μέγαρο Μαξίμου. Μια τέτοια εντολή, ωστόσο, δεν ήρθε ποτέ και έτσι φτάσαμε στη σημερινή ημέρα.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ βιάζεται να κλείσει η νέα σύμβαση παραχώρησης, καθώς δεν επιθυμεί μια παράταση της υφιστάμενης σύμβασης. Η τελευταία λήγει τον Οκτώβριο του 2024, αλλά με τον ρυθμό που αναμένεται να εξελιχθεί η όλη διαδικασία, η εναπομείνασα περίοδος θεωρείται οριακή. Σημειώνεται ότι στους επόμενους 15 μήνες πρέπει να συντελεστεί:

  • η αξιολόγηση των προσφορών όσων υποβάλλουν σήμερα δεσμευτικές προσφορές και η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή,
  • η αναζήτηση χρηματοδότησης του προτιμητέου επενδυτή,
  • ο έλεγχος της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο,
  • η υπογραφή της σύμβασης και
  • η κύρωσή της από την Ελληνική Βουλή.

Επίσης, ένα πέμπτο σημαντικό θέμα είναι η συμφωνία μεταξύ υφιστάμενου παραχωρησιούχου και της κυβέρνησης για τη βαριά συντήρηση του οδικού άξονα. Πρόκειται για μια υπόθεση που πρέπει να λύσει ο νέος υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, με τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, καθώς το θέμα αυτό δεν άπτεται του ΤΑΙΠΕΔ.

Ωστόσο, από το είδος της συντήρησης που θα πραγματοποιήσει ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος θα εξαρτηθεί το τίμημα που θα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ. Στελέχη κοντά στη διαδικασία ανεβάζουν το τίμημα της εν λόγω συντήρησης στα 300 εκατ. ευρώ.

Το τίμημα για την 25ετή παραχώρηση της εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τις αρχικές ενδείξεις, θα μπορούσε να φτάσει και τα 2 δισ. ευρώ. Και αυτό θα αφορά μόνο το εφάπαξ τίμημα, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρχει και ρήτρα earn-out σε ετήσια βάση, ανάλογα με την πορεία των εσόδων του άξονα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!