Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Τα έργα υποδομής που μπαίνουν στο Ταμείο Ανάκαμψης

Το 30% του κόστους σημαντικών έργων υποδομής όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), έργων διαχείρισης υδάτων (όπως το φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα) που θα υλοποιηθούν και με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), καθώς και κτιριακών έργων όπως τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας, μπορεί να καλύψει το Ταμείο Ανάκαμψης. Όπως δηλώνουν ο Διοικητής της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης Νίκος Μαντζούφας και ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ Ορ. Καβαλάκης στην εξειδικευμένη διεθνή έκδοση για τις υποδομές Inframation, το Ταμείο Ανάκαμψης θα στηρίξει νέες Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Εκτός από τον ΒΟΑΚ, με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης θα χρηματοδοτηθούν, κατά πληροφορίες, και άλλα ώριμα οδικά έργα, όπως το βόρειο τμήμα του άξονα Κεντρικής Ελλάδος (κόστους κοντά στα 450 εκατ. ευρώ), το σχεδιαζόμενο ΣΔΙΤ για τη συντήρηση και ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου συνολικού ύψους περί το μισό δισ. ευρώ, κ.α. Στα μικρότερα έργα που θα ενταχθούν περιλαμβάνεται και οι περίπου 7.000 παρεμβάσεις σε επικίνδυνα σημεία του περιφερειακού οδικού δικτύου της χώρας, ύψους μισού δισ. ευρώ, στη χρηματοδότηση του οποίου συμμετέχει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Ειδικά για τον ΒΟΑΚ, ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γ. Καραγιάννης υποστήριξε προ ημερών πως ολοκληρώθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, κατατέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για έγκριση και πλέον βρισκόμαστε στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού. Στο δεύτερο στάδιο έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ισραηλινή Shikun Binui Ltd. και η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll.

Σε περίπου ένα μήνα θα κατατεθεί η Μ.Π.Ε. και για το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ, από τον Κίσσαμο μέχρι το Ηράκλειο που προβλέπεται πως θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης  και προϋπολογισμό που ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Στο δεύτερο στάδιο του συγκεκριμένου διαγωνισμού έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία VinciHighways – VinciConcessions, η κοινοπραξία AccionaConcessiones – Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ. Υπενθυμίζεται πως το τρίτο τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.

Ύμνοι για τα ΣΔΙΤ

Στο δημοσίευμα του Inframation για τα νέα έργα υποδομής που σχεδιάζονται στη χώρα περιλαμβάνονται και θετικά λόγια για την πορεία των ΣΔΙΤ κατά τη διάρκεια της θητείας του Ν. Μαντζούφα επί μία δεκαετία. Όπως επισημαίνεται η Ελλάδα βρέθηκε στην τρίτη θέση μεταξύ 160 χωρών, τόσο το 2018, όσο και το 2020 στην έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για το μοντέλο υλοποίησης ΣΔΙΤ. Το 2019 κατέλαβε τη δεύτερη θέση μεταξύ 140 χωρών στην αντίστοιχα έρευνα του οργανισμού Global Infrastructure Hub. «Ο Ν. Μαντζούφας και η ομάδα του έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των ΣΔΙΤ καθώς και στην ανάδειξή τους ως χρήσιμου εργαλείου για την ανάπτυξη της χώρας» δηλώνει στο Inframationο διάδοχός του στη γενική γραμματεία Ορ. Καβαλάκης.

Ο κ. Καβαλάκης υποστηρίζει πως «η κυβέρνηση έχει μεγάλα σχέδια για τα ΣΔΙΤ και σχεδιάζουμε να αξιοποιήσουμε το Ταμείο Ανάκαμψης προκειμένου να στηρίξουμε τη συγκεκριμένη στρατηγική και τα νέα έργα». Την τελευταία δεκαετία η γενική γραμματεία ΣΔΙΤ, όπως υπενθυμίζει ο Ν. Μαντζούφας, ολοκλήρωσε 14 διαγωνισμούς αξίας άνω του ενός δισ. ευρώ, ενώ σε εξέλιξη είναι διαγωνισμοί ύψους κοντά στα δύο δισ. ευρώ. Μεταξύ αυτών και το πρώτο έργο όπου συνδυάζονται κοινοτικά κονδύλια και ιδιωτικά κεφάλαια για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων σε περιοχές που δεν είχαν εμπορικό ενδιαφέρον για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο έργο (UFBB) είναι σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με τον κ. Καβαλάκη προωθείται τόσο αλλαγή της νομοθεσίας ώστε να γίνει ακόμα πιο ευέλικτο το θεσμικό πλαίσιο, όσο και η κατάρτιση ενός στρατηγικού σχεδίου μέσω του οποίου θα επιλεγούν 15 – 20 έργα προτεραιότητας που θα προχωρήσουν με ΣΔΙΤ καθώς και συγκεκριμένοι τομείς. Ο ίδιος προαναγγέλλει πως σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται ο σχεδιασμός για ΣΔΙΤ στον τομέα της υγείας, αλλά και πρόσθετα οδικά έργα με «πληρωμές διαθεσιμότητας». Δεν θα υπάρχουν δηλαδή διόδια αλλά ο ανάδοχος θα πληρώνεται από το δημόσιο με βάση συγκεκριμένα επίπεδα ποιότητας, κ.α.

Σε χθεσινή του συνέντευξη ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γ. Καραγιάννης τονίζει πως το υπουργείο μέχρι το τέλος του 2021 «θα τρέχει συμβάσεις ΣΔΙΤ ύψους 3,1 δισ. ευρώ» μεταξύ των οποίων η λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης και το νέο σύστημα αναλογικών διοδίων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!