THEPOWERGAME
Μειοψηφικό ποσοστό σε ελληνικό όμιλο υπόσχεται πως θα παραχωρήσει η διοίκηση της Abertis, στην περίπτωση που ο πανίσχυρος διεθνής όμιλος στη διαχείριση υποδομών κερδίσει τον διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, οι προσφορές για τον οποίο υποβάλλονται την προσεχή Δευτέρα.
Χθες, από την Αθήνα, ο διευθύνων σύμβουλος της Abertis, Francisco José Aljaro Navarro, υποστήριξε πως η Αττική Οδός είναι πιθανότατα ο σημαντικότερος εν εξελίξει διαγωνισμός για παραχώρηση οδικού άξονα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρόσθεσε πως αν ο ισπανικός όμιλος (ελέγχεται από τις Mundys, ACS και Hochtief) κερδίσει τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, τότε θα εξετάσει την περαιτέρω επέκτασή του στην Ελλάδα.
Ο Francisco José Aljaro Navarro δήλωσε στους δημοσιογράφους πως αναμένει σοβαρό ανταγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, γεγονός που αποδίδει στην υψηλή κυκλοφορία και άλλα ποιοτικά χαρακτηριστικά του οδικού άξονα. Ο ανταγωνισμός θα είναι αυξημένος κατά τον επικεφαλής της Abertis και επειδή η Ελλάδα διαθέτει πλέον πολιτική και οικονομική σταθερότητα, με αποτέλεσμα να διευρύνεται το ενδιαφέρον ξένων επενδυτικών ομίλων.
Οι Έλληνες συνεργάτες και ο ΒΟΑΚ
Ο διευθύνων σύμβουλος του ισπανικού κολοσσού τόνισε πως αναζητείται Έλληνας συνέταιρος στην περίπτωση που επικρατήσει στον διαγωνισμό, ώστε να βελτιωθεί το επίπεδο κατανόησης της εγχώριας αγοράς και των χρηστών. Η Abertis διαθέτει την απαραίτητη διεθνή εμπειρία, αφού, όπως είπε και ο κ. Aljaro Navarro, διαχειρίζεται 7.700 χιλιόμετρα οδικών αξόνων, με περίπου 11.000 εργαζομένους που απασχολούνται μόνο στον τομέα των αυτοκινητοδρόμων.
Πρόσθεσε πως έχει εντοπίσει τρεις – τέσσερις ελληνικές εταιρείες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό της Αττικής Οδού και διαθέτουν ισχυρή παρουσία σε αρκετούς διαφορετικούς κλάδους. Κάποιος από αυτούς θα μπορούσε να συμβάλει, όπως είπε, ώστε η Abertis να κατανοήσει τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς. Το ίδιο μοντέλο, είπε, εφαρμόζει ο διεθνής όμιλος και στις άλλες αγορές που δραστηριοποιείται, καθώς συνεργάζεται με τοπικές επιχειρήσεις στη διαχείριση υποδομών. Στην περίπτωση της Αττικής Οδού, εκτίμησε πως απαιτείται ένας χρόνος για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και συνεπώς υπάρχει επαρκές διάστημα για την αναζήτηση τοπικού εταίρου.
Ο οικονομικός διευθυντής της Abertis, Andre Rogowski Vidal, αναφέρθηκε στη μείωση του διοδίου (σε 2,5 ευρώ από 2,8 σήμερα) που είχε αποφασίσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Είπε πως η μείωση μπορεί να επηρεάζει αρνητικά το τελικό έσοδο που θα έχει το ΤΑΙΠΕΔ από τις προσφορές, αλλά ταυτόχρονα οι μεταφορές αποτελούν κοινωνικό αγαθό, για το οποίο ενδιαφέρεται κάθε κυβέρνηση. Ο ισπανικός όμιλος επιβεβαίωσε χθες πως συνεργάζεται με τις Εθνική και Eurobank για την προσφορά που θα υποβάλει στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Abertis ρωτήθηκε για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), το κεντρικό τμήμα του οποίου (Χανιά – Ηράκλειο) προωθείται με σύμβαση παραχώρησης. Υποστήριξε πως ο ισπανικός όμιλος δεν ενδιαφέρεται, καθώς το έργο έχει μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, σε αντίθεση με την Αττική Οδό. Ωστόσο, τα στελέχη του ισπανικού ομίλου τόνισαν πως μελετούν την ελληνική αγορά και πως «αν βρεθεί κάποια ευκαιρία σε λειτουργία, υποδομή και εφόσον υπάρχει διάθεση για πώληση, τότε θα εκδηλώσουμε ενδιαφέρον για την απόκτηση ποσοστού ή για εξαγορά».
Η Abertis είναι σήμερα ο μεγαλύτερος διεθνής όμιλος στη διαχείριση αυτοκινητοδρόμων, με παρουσία σε 16 χώρες του κόσμου και περίπου 7.700 χιλιόμετρα σε λειτουργία. Ο μητρικός όμιλος Mundys, στον οποίο έχει ισχυρή θέση η οικογένεια Μπένετον, διαχειρίζεται 44 αυτοκινητοδρόμους και πέντε αεροδρόμια παγκοσμίως, ενώ τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης που αναπτύσσει έχουν εγκατασταθεί σε περισσότερες από 600 πόλεις.