THEPOWERGAME
Έκλεισε την περασμένη εβδομάδα το VDR του διαγωνισμού για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού. Παράλληλα, έκλεισε η περίοδος που τα διάφορα επενδυτικά σχήματα μπορούσαν να πραγματοποιήσουν αλλαγές στη μετοχική τους σύνθεση και όλα δείχνουν ότι η υποβολή για τον πιο κερδοφόρο οδικό άξονα της χώρας θα γίνει την ερχόμενη Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023.
Στο ΤΑΙΠΕΔ, με βάση την εκδηλωμένη κινητικότητα, αναμένουν επτά προσφορές και όλοι εκτιμούν ότι θα είναι η πολυπληθέστερη συμμετοχή ενδιαφερομένων σε μια αποκρατικοποίηση. Πάντως και τρεις ή τέσσερις ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά, η αγορά θεωρεί ότι θα έχει επιτευχθεί μια έντονα ανταγωνιστική διαδικασία, η οποία θα εξασφαλίσει ένα ικανοποιητικό τίμημα για το ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο.
Το τίμημα αναμένεται πέριξ των δύο δισ. ευρώ. Αφορά δε την 25ετή παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του οδικού άξονα, και εφόσον αυτό επιτευχθεί, θα είναι το υψηλότερο τίμημα που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ από μια αποκρατικοποίηση. Με άλλα λόγια, αφορά το διαμάντι του στέμματος της προς αξιοποίηση ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου.
Παράγοντες κοντά στη διαδικασία αναφέρουν ότι ανάλογα με τον αριθμό των ενδιαφερομένων, δεν αποκλείεται να έχουμε και άνοιγμα των προσφορών μέσα στο καλοκαίρι. Ειδικά αν οι προσφορές είναι λιγότερες από 7 κι επομένως μικρότερος ο όγκος των εγγράφων που θα ελεγχθούν, τότε δεν αποκλείεται να έχουμε άνοιγμα των προσφορών τέλη Ιουλίου ή και αρχές Αυγούστου.
Σημειώνεται ότι οι πρόσφατες εκλογές καθυστέρησαν τη διαδικασία αυτήν περίπου 50 ημέρες, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ επείγεται να προχωρήσει, προκειμένου να έχει ικανοποιητικό περιθώριο χρόνου για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η οποία έχει τουλάχιστον τέσσερα χρονοβόρα στάδια μπροστά της. Πρόκειται για τα στάδια:
- άνοιγμα προσφορών και αξιολόγησή τους με στόχο την ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή,
- εξεύρεση χρηματοδότησης της νέας σύμβασης από την πλευρά του προτιμητέου επενδυτή,
- έλεγχος και έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τέλος,
- υπογραφή της σύμβασης και κύρωσή της από την Ελληνική Βουλή.
Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να γίνουν στη χειρότερη περίπτωση μέχρι το καλοκαίρι του 2024, έτσι ώστε να μην απαιτηθεί η διαδικασία επέκτασης του δικαιώματος παραχώρησης στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο, έστω για λίγους μήνες. Δεν είναι σίγουρο ότι θα αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αλλά στο ΤΑΙΠΕΔ το απεύχονται, προκειμένου να μην υπάρξει περαιτέρω γραφειοκρατία στο ζήτημα.
Αν η συναλλαγή της σύμβασης ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2023, τότε θα υπάρξει ένα επαρκές χρονικό διάστημα, τουλάχιστον 3 μηνών, ώστε η σκυτάλη της εκμετάλλευσης του οδικού άξονα από τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο,να μεταβιβαστεί στον νέο παραχωρησιούχο του έργου. Σημειώνεται ότι με βάση τις εκτιμήσεις των συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ (Hill International), η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024.
Οι οκτώ ενδιαφερόμενοι που υπέβαλαν φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού είναι: ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A., GRUPPO FININC – INC SpA, Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ARDIAN INFRASTRUCTURE, Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE BIDCO S.A. (με 49% συμμετέχει πλέον σε αυτήν την κοινοπραξία η Intrakat), Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD, Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S., Ένωση προσώπων VAUBAN – DIF – EGIS, Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – FS ARK HOLDCO S.a.r.l.