THEPOWERGAME
Έπειτα από ένα δίμηνο χαμηλών επιδόσεων, ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις, το εμπόριο προσβλέπει σε αποφόρτιση στοκ και υψηλότερους τζίρους κατά την περίοδο των επικείμενων εκπτώσεων, στην κορύφωση της θερινής περιόδου.
Τα έσοδα αυτήν την περίοδο είναι ζωτικής σημασίας, όπως σημειώνουν στο powergame.gr παράγοντες της αγοράς, καθώς θα επιτρέψουν τη χρηματοδότηση νέων εμπορευμάτων για την επόμενη σεζόν. Μεταφέρουν δε προβληματισμό για τις εξελίξεις στην αγορά, δεδομένου ότι από την αρχή του έτους οι πωλήσεις στο σύνολο της αγοράς δεν υπερβαίνουν τα περσινά επίπεδα, συνυπολογίζοντας τον πληθωρισμό. Εξάλλου, είναι πλέον εμφανείς οι περικοπές δαπανών από τους καταναλωτές, των οποίων τα εισοδήματα εξαντλούνται στα βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης. Επίσης, σημειώνεται ότι και τους χειμερινούς μήνες οι καιρικές συνθήκες δεν ευνόησαν την κατανάλωση, ενώ δεν επιβεβαιώθηκαν και οι προσδοκίες της αγοράς για αύξηση της ζήτησης λόγω τουρισμού. Αν και μερίδα της αγοράς -κυρίως μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες και πολυκαταστήματα- δεν επηρεάστηκε από αυτές τις συνθήκες, καταγράφοντας ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης πωλήσεων, οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις υποαπέδωσαν.
Ας σημειωθεί ότι εν όψει της 10ης Ιουλίου, που εγκαινιάζεται επισήμως η εκπτωτική περίοδος, μεγάλες αλυσίδες, όπως Zara, H&M, προετοιμάζουν το εκπτωτικό κλίμα με δελεαστικές προσφορές σε συγκεκριμένα είδη, ενώ το ίδιο ισχύει για τα πολυκαταστήματα attica και notos galleries. Τα εκπτωτικά καταστήματα, όπως τα Factory Outlet, έχουν ενημερώσει την πελατεία τους για γενναίες εκπτώσεις ήδη από τις 30 Ιουνίου, ενώ εκπτώσεις προσφέρουν ήδη και τα καταστήματα καλλυντικών.
Οι στόχοι για τα έσοδα το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου ποικίλλουν από εταιρεία σε εταιρεία, αλλά οι προσδοκίες είναι μεγάλες στο σύνολο της αγοράς. Αυτό εκφράστηκε χθες στις επίσημες δηλώσεις παραγόντων της αγοράς, που βάζουν τον πήχη κοντά στα 7 δισ. ευρώ, πάνω δηλαδή από τα 6 δισ. ευρώ της περσινής χρονιάς.
Οι προσδοκίες είναι μεγάλες διότι ο πληθωρισμός προβάλλει ως μεγάλο πρόβλημα πλέον, στερώντας έσοδα και κερδοφορία από το εμπόριο. Επηρεάζει τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου και ειδικά σε κλάδους όπως ένδυση & υπόδηση, όπως σημειώνουν επιχειρηματίες, εξηγώντας ότι αυτοί οι κλάδοι προσφέρουν είδη που δεν αποτελούν προτεραιότητα για τους καταναλωτές.
«Ο Μάιος και ο Ιούνιος δεν ήταν καλοί μήνες για την αγορά λιανικής», τονίζει στο powergame.gr ο Δημήτρης Κωλέττας, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΕΛΠΕ (από την εταιρεία AXF, που αναπτύσσει τα δίκτυα attrattivo και ALE). Eξηγεί ότι υπάρχει η προσδοκία στον επιχειρηματικό κόσμο πως οι καταναλωτές θα κάνουν κάποια ψώνια Ιούλιο και Αύγουστο εκμεταλλευόμενοι τις εκπτωτικές τιμές. «Αυτό όμως είναι ευσεβής πόθος», προσθέτει, εξηγώντας ότι τα δεδομένα, ειδικά για τον κλάδο ένδυσης/υπόδησης, δεν δικαιολογούν ασφαλή πρόβλεψη. Κατά την άποψή του, η αύξηση του κόστους ζωής για τον καταναλωτή, που καλείται να πληρώσει ακριβότερα για εστίαση, φιλοξενία και μεταφορές, δεν αφήνει πολλά περιθώρια για κατανάλωση σε άλλα είδη.
Σημειώνεται ότι μεμονωμένα καταστήματα και μικρομεσαίες επιχειρήσεις εμφανίζουν τη μεγαλύτερη υστέρηση στην αγορά, όπως αναφέρει στο powergame.gr ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A). Προσθέτει ότι το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος το απορροφά ο πληθωρισμός στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης και επικαλείται την έκθεση του ΔΝΤ και την εκτίμηση ότι τα επιχειρηματικά κέρδη «ενοχοποιούνται» για το 45% του πληθωρισμού. «Οι υπέρμετρες αυξήσεις των σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν και το επιχειρηματικό τους κέρδος λόγω της ανόδου των τιμών στη χονδρική», τονίζει ο κ. Σαββίδης μιλώντας για τον προβληματισμό του εμπορικού κόσμου, που περιμένει από τις εκπτώσεις έσοδα που θα στηρίξουν τη βιωσιμότητά του.
Πάντως, καθώς υπάρχουν εμπορεύματα που δεν πουλήθηκαν το προηγούμενο διάστημα και οι επιχειρήσεις -ειδικά από τον χώρο της μόδας- αγωνιούν για να αποφορτίσουν τις αποθήκες, οι συνθήκες ευνοούν για καλύτερες τιμές στις εκπτώσεις.