THEPOWERGAME
Ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν τις ιδιωτικές τοποθετήσεις μετοχών εισηγμένων εταιρειών από το ΤΑΙΠΕΔ έρχονται από το υπ. Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών (ΥΠΕΘΟΟ). Οι νέες ρυθμίσεις δεν αποκλείεται να έρθουν ακόμη και στο νομοσχέδιο που θα φέρει οικονομικό επιτελείο τις επόμενες ημέρες και πρόκειται να ψηφιστεί μέχρι το τέλος του μήνα. Σε άλλη περίπτωση, θα έρθουν σε κάποιο άλλο νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΟΟ, που θα ψηφιστεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Ο βασικός στόχος των ρυθμίσεων είναι να δοθεί πραγματικά η δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ να πραγματοποιήσει ιδιωτικές τοποθετήσεις μετοχών εισηγμένων εταιρειών. Και αναφέρεται η λέξη «πραγματικά», καθώς εν τοις πράγμασι σήμερα το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων δεν έχει αυτήν τη δυνατότητα, παρ’ ότι το επιτρέπει το καταστατικό του.
Σημειώνεται ότι κάθε ιδιωτική τοποθέτηση, όπως και κάθε άλλη σύμβαση μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ, αξίας άνω των 500.000 ευρώ, πρέπει απαραιτήτως να εγκρίνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνεται στις ιδιωτικές τοποθετήσεις μετοχών εισηγμένων στο ΧΑ επιχειρήσεων.
Το πρόβλημα δεν έγκειται τόσο στην ιδιωτική τοποθέτηση για τη διάθεση του 10% των μετοχών του ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ προς την Avi Alliance. Στην προκειμένη περίπτωση, η διάθεση των μετοχών στην καναδο-γερμανική εταιρεία θα γίνει με υπερτίμημα σε σχέση με το τίμημα που θα επιτευχθεί στη δημόσια εγγραφή που θα προηγηθεί για την πώληση του 20% του ΔΑΑ και την εισαγωγή των μετοχών του στο ΧΑ. Επομένως, το υπερτίμημα σε σχέση με την τρέχουσα τιμή αγοράς θεωρείται σχεδόν εγγύηση ότι θα περάσει τη «μέγγενη» του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Δεν ισχύει το ίδιο στην Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ). Όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζονται σε μία ή και περισσότερές ιδιωτικές τοποθετήσεις, για τη διάθεση του 35,5% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην ενεργειακή επιχείρηση. Οι διαθέσεις μετοχών αυτές θα μπορούν να γίνουν σε θεσμικούς επενδυτές, προφανώς με έκπτωση από την τρέχουσα τιμή της αγοράς.
Η έκπτωση αυτή είναι κάτι που δεν μπορούν εύκολα να αξιολογήσουν οι δικαστές του Ελεγκτικού Συνεδρίου και μάλιστα στον εύλογο χρόνο που απαιτεί ο επενδυτής. Με άλλα λόγια, δεν μπορεί να περιμένει ένας θεσμικός επενδυτής τρεις μήνες για την έκδοση απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την απόκτηση π.χ. μερικών χιλιάδων ή εκατομμυρίων μετοχών της ενεργειακής επιχείρησης. Έτσι, θα πρέπει να υπάρξει κάποιου είδους ρύθμιση, που θα ξεπερνά τις αγκυλώσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ παράλληλα θα διασφαλίζει τη νομική ευθύνη των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι νέες ρυθμίσεις βάζουν τέλος και στα σενάρια που υπήρχαν για το μοντέλο αποκρατικοποίησης της Helleniq Energy. Αν και οι τελικές αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο δεν έχουν ληφθεί μέχρι τώρα, φαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στη διάθεση του 35,5% μέσω ιδιωτικών τοποθετήσεων. Το μερίδιο αυτό δεν απειλεί την πρωτοκαθεδρία του ομίλου Λάτση στην εταιρεία, δεδομένου ότι κατέχει το 47% των μετοχών, και υπό αυτήν την έννοια δεν υπάρχουν και πολλές στρατηγικές διάθεσης της συμμετοχής.
Σημειώνεται ότι η αξία του ΔΑΑ σήμερα εκτιμάται σε 3 δισ. ευρώ και της Helleniq Energy ανέρχεται σε 2,4 δισ. ευρώ. Με αυτήν την αποτίμηση, τα προσδοκώμενα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ είναι περίπου 1 δισ. ευρώ από τον ΔΑΑ και περίπου 800 εκατ. ευρώ από την Helleniq Energy. Οι κινήσεις ωστόσο αυτές θα έχουν κι άλλες επιπτώσεις, με πιο σημαντική την τόνωση της ελληνικής χρηματαγοράς, η οποία λόγω των πολύχρονων κρίσεων έχει πληγεί πολλαπλώς τα τελευταία 10-15 χρόνια.
Επίσης, η κυβέρνηση θέλει να αναβαθμίσει το ελληνικό Χρηματιστήριο, προκειμένου η χώρα να πετύχει την πολυπόθητη αλλαγή παραγωγικού μοντέλου. Ας μην ξεχνάμε, σήμερα περισσότερο από το 90% της χρηματοδότησης επενδύσεων της χώρας μας περνάνε από τον τραπεζικό τομέα, ποσοστό που στην Ευρώπη υποχωρεί στο 75% και στις ΗΠΑ στο 50%.