Γ.Δ.
1618.16 0,00%
ACAG
0,00%
6.16
AEM
0,00%
4.545
AKTR
0,00%
5.45
BOCHGR
0,00%
5.34
CENER
0,00%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
8.24
EVR
0,00%
1.745
NOVAL
0,00%
2.54
OPTIMA
0,00%
14.04
TITC
0,00%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
0,00%
2.25
ΑΒΕ
0,00%
0.429
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
0,00%
4.31
ΑΛΦΑ
0,00%
1.89
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.5
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.4
ΑΣΚΟ
0,00%
3.22
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.28
ΑΤΕΚ
0,00%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
0,00%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΙΟ
0,00%
5.83
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.925
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.48
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
0,00%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
0,00%
13.33
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.38
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.955
ΕΕΕ
0,00%
39.2
ΕΚΤΕΡ
0,00%
2.06
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.265
ΕΛΠΕ
0,00%
8.04
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.42
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.858
ΕΛΧΑ
0,00%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.125
ΕΤΕ
0,00%
8.648
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.45
ΕΥΔΑΠ
0,00%
6.06
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.484
ΕΧΑΕ
0,00%
4.95
ΙΑΤΡ
0,00%
2.05
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.765
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.85
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.12
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
0,00%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.459
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.31
ΚΟΥΕΣ
0,00%
6.3
ΚΡΙ
0,00%
16.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
0,00%
0.812
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
0,00%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
0,00%
3.98
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.25
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
0,00%
22.4
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.78
ΜΟΤΟ
0,00%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
0,00%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.42
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
0,00%
36.96
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.14
ΝΑΥΠ
0,00%
0.828
ΞΥΛΚ
0,00%
0.262
ΞΥΛΠ
0,00%
0.396
ΟΛΘ
0,00%
28.5
ΟΛΠ
0,00%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
0,00%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
0,00%
15
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.06
ΠΑΙΡ
0,00%
1.005
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
4.808
ΠΕΡΦ
0,00%
5.4
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
0,00%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
5.85
ΠΡΟΦ
0,00%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.755
ΣΑΡ
0,00%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.565
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
0,00%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
4.28
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.8

Διώρυγα Σουέζ: Χάθηκαν 60.000 κοντέινερ στη ρότα για τον Πειραιά

Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ήταν να αντιμετωπίσει μια ακόμη κρίση. Και η τελευταία κρίση, με το «κλείσιμο» της Διώρυγας του Σουέζ, από την ακινητοποίηση του Ever Given, μήκους 400 μέτρων που μπλόκαρε τη διέλευση περισσότερων από 400 εμπορικών πλοίων από και προς την Ευρώπη, είναι μεγατόνων και επηρεάζει άμεσα και την Ελλάδα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς ήδη 60.000 εμπορευματοκιβώτια δεν μπορούν να φτάσουν στο λιμάνι του Πειραιά καθώς αδυνατούν να διέλθουν τη Διώρυγα. Αν το πρόβλημα, όπως πολλοί φοβούνται, διαρκέσει τελικά δύο εβδομάδες τότε όπως γίνεται αντιληπτό περισσότερα από 220.000 TEU (ένα TEU ισοδυναμεί με ένα τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών) δεν θα μπορέσουν να φτάσουν στον Πειραιά διαταράσσοντας όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της αγοράς όχι μόνο της ελληνικής. Γιατί από τα 5.437.477 εκατομμύρια TEU που διακινήθηκαν πέρυσι από το λιμάνι του Πειραιά, κάτω από το 20% αυτών είχαν ως τελικό προορισμό την Ελλάδα.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Moody’s μέσω της διώρυγας του Σουέζ περνά το 30% της εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο και η διακοπή της εμπορικής διαδρομής θα μπορούσε να επηρεάσει περίπου το 10% -15% της παγκόσμιας απόδοσης.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη. Η αδυναμία διέλευσης των εμπορικών πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ κόβει στα δύο τον εμπορικό θαλάσσιο διάδρομο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας προκαλώντας σοβαρούς τριγμούς στην κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν εμπορεύματα, ανταλλακτικά και εξοπλισμό μέσω της συντομότερης θαλάσσιας σύνδεσης των δύο Ηπείρων.

Οι επιπτώσεις είναι αλυσιδωτές και πολύ μεγάλες. Βιομηχανίες, μεταξύ αυτών φαρμακοβιομηχανίες, αυτοκινητοβιομηχανίες, κ.λπ. ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα στην παραγωγή τους καθώς σημαντικό μέρος των πρώτων υλών προέρχονται από τις Ασιατικές χώρες.

Ακόμη όμως και αν ξεμπλοκάρει η Διώρυγα του Σουέζ περαιτέρω καθυστερήσεις είναι αναπόφευκτες. Αναλυτές εκτιμούν πως θα απαιτηθούν τουλάχιστον 3 με 4 εβδομάδες για να αποκατασταθεί η ροή και να επανέλθει η κατάσταση στα προ κρίσης επίπεδα.

Αυτή τη στιγμή εκατοντάδες πλοία περιμένουν να διέλθουν από την μία και από την άλλη πλευρά της Διώρυγας, αριθμός που αυξάνει ώρα με την ώρα. Φανταστείτε τώρα τι θα γίνει όταν ανοίξει η Διώρυγα, όλος αυτός ο όγκος των πλοίων θα συνωστιστεί στα λιμάνια της Ευρώπης κυρίως της Μεσογείου όπως είναι το λιμάνι του Πειραιά για να ξεφορτώσουν το εμπόρευμα και να επιστρέψουν πίσω.

Αυτό θα επιβαρύνει την όλη κατάσταση προκαλώντας όπως φοβούνται πολλοί ανατιμήσεις στην αγορά. Επιπλέον οι καθυστερήσεις στην επιστροφή κενών εμπορευματοκιβωτίων σε Ασιάτες εξαγωγείς θα επιδεινώσουν περαιτέρω την τρέχουσα έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων.

Η λύση της διέλευσης μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική δεν είναι ενδεδειγμένη διότι τα πλοία θα πρέπει να κάνουν πολλά περισσότερα μίλια, αυξάνοντας τον χρόνο και το κόστος, αναφέρουν αναλυτές που παρακολουθούν από κοντά την κατάσταση.

Η Lloyd’s List εκτιμά οι απώλειες για το εμπόριο ανέρχονται στα 400 εκατ. δολάρια την ώρα, ενώ τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαιοειδή έχουν διπλασιαστεί από την Τρίτη.

Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.

To κόστος της ναύλωσης προϊόντων, όπως βενζίνης και ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι του Τουάπσε στη Μαύρη Θάλασσα στη Νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια ανά βαρέλι στις 22 Μαρτίου στα 2,58 δολάρια στις 25 Μαρτίου, μία αύξηση 73%, σύμφωνα με το Refinitiv.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!