Γ.Δ.
1406.2 +0,33%
ACAG
0,00%
5.35
BOCHGR
+1,83%
4.44
CENER
+2,38%
8.6
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,98%
8.28
NOVAL
-1,52%
2.275
OPTIMA
+2,36%
13.02
TITC
+0,93%
38
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,14%
1.398
ΑΒΕ
-1,52%
0.453
ΑΔΜΗΕ
+1,07%
2.37
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,41%
3.645
ΑΛΦΑ
-0,52%
1.5225
ΑΝΔΡΟ
+0,63%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+1,88%
9.76
ΑΣΚΟ
+2,77%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+0,87%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.78
ΑΤΤ
-2,28%
0.6
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.21
ΒΙΟΚΑ
+1,99%
1.79
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.38
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,76%
1.305
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,68%
18.2
ΔΑΑ
+0,88%
8.06
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
+0,52%
11.71
ΔΟΜΙΚ
-0,37%
2.69
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,07%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,84%
1.37
ΕΕΕ
+0,24%
33.82
ΕΚΤΕΡ
+3,04%
1.49
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-1,01%
1.96
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,94%
1.68
ΕΛΠΕ
+0,52%
6.71
ΕΛΣΤΡ
-1,46%
2.02
ΕΛΤΟΝ
+0,76%
1.852
ΕΛΧΑ
+2,56%
1.846
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,33%
1.115
ΕΤΕ
-0,61%
6.882
ΕΥΑΠΣ
-0,96%
3.11
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+0,44%
2.045
ΕΧΑΕ
+0,23%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,16%
0.305
ΙΛΥΔΑ
+6,90%
1.86
ΙΝΚΑΤ
+1,68%
4.83
ΙΝΛΙΦ
+0,93%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+4,49%
0.93
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.7
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+1,85%
0.992
ΙΝΤΚΑ
+3,96%
2.755
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+2,14%
1.195
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+2,20%
0.419
ΚΟΥΑΛ
+4,12%
1.062
ΚΟΥΕΣ
+0,36%
5.54
ΚΡΙ
0,00%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,38%
0.946
ΛΑΒΙ
+0,97%
0.726
ΛΑΜΔΑ
-1,38%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-1,10%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
-1,66%
3.56
ΜΕΝΤΙ
+0,99%
2.04
ΜΕΡΚΟ
+7,80%
44.2
ΜΙΓ
+2,36%
3.04
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
19.35
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.75
ΜΟΤΟ
+3,88%
2.545
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,16%
24.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.7
ΜΠΡΙΚ
+0,96%
2.1
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,57%
31.52
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-1,20%
0.82
ΞΥΛΚ
-1,56%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,91%
21.3
ΟΛΠ
+3,85%
31
ΟΛΥΜΠ
+2,22%
2.3
ΟΠΑΠ
-1,52%
15.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.791
ΟΤΕ
-0,53%
15.13
ΟΤΟΕΛ
+0,20%
10.12
ΠΑΙΡ
+3,78%
0.988
ΠΑΠ
-0,84%
2.36
ΠΕΙΡ
+0,72%
3.615
ΠΕΡΦ
+1,49%
5.46
ΠΕΤΡΟ
+0,51%
7.9
ΠΛΑΘ
-0,63%
3.935
ΠΛΑΚΡ
-3,60%
13.4
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
-1,57%
1.57
ΣΑΡ
-0,37%
10.68
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.329
ΣΙΔΜΑ
-1,64%
1.5
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-3,09%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
-0,35%
1.415
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-1,89%
0.208
ΦΡΛΚ
+1,69%
3.61
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

Διώρυγα Σουέζ: Χάθηκαν 60.000 κοντέινερ στη ρότα για τον Πειραιά

Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ήταν να αντιμετωπίσει μια ακόμη κρίση. Και η τελευταία κρίση, με το «κλείσιμο» της Διώρυγας του Σουέζ, από την ακινητοποίηση του Ever Given, μήκους 400 μέτρων που μπλόκαρε τη διέλευση περισσότερων από 400 εμπορικών πλοίων από και προς την Ευρώπη, είναι μεγατόνων και επηρεάζει άμεσα και την Ελλάδα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς ήδη 60.000 εμπορευματοκιβώτια δεν μπορούν να φτάσουν στο λιμάνι του Πειραιά καθώς αδυνατούν να διέλθουν τη Διώρυγα. Αν το πρόβλημα, όπως πολλοί φοβούνται, διαρκέσει τελικά δύο εβδομάδες τότε όπως γίνεται αντιληπτό περισσότερα από 220.000 TEU (ένα TEU ισοδυναμεί με ένα τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών) δεν θα μπορέσουν να φτάσουν στον Πειραιά διαταράσσοντας όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της αγοράς όχι μόνο της ελληνικής. Γιατί από τα 5.437.477 εκατομμύρια TEU που διακινήθηκαν πέρυσι από το λιμάνι του Πειραιά, κάτω από το 20% αυτών είχαν ως τελικό προορισμό την Ελλάδα.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Moody’s μέσω της διώρυγας του Σουέζ περνά το 30% της εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο και η διακοπή της εμπορικής διαδρομής θα μπορούσε να επηρεάσει περίπου το 10% -15% της παγκόσμιας απόδοσης.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη. Η αδυναμία διέλευσης των εμπορικών πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ κόβει στα δύο τον εμπορικό θαλάσσιο διάδρομο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας προκαλώντας σοβαρούς τριγμούς στην κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν εμπορεύματα, ανταλλακτικά και εξοπλισμό μέσω της συντομότερης θαλάσσιας σύνδεσης των δύο Ηπείρων.

Οι επιπτώσεις είναι αλυσιδωτές και πολύ μεγάλες. Βιομηχανίες, μεταξύ αυτών φαρμακοβιομηχανίες, αυτοκινητοβιομηχανίες, κ.λπ. ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα στην παραγωγή τους καθώς σημαντικό μέρος των πρώτων υλών προέρχονται από τις Ασιατικές χώρες.

Ακόμη όμως και αν ξεμπλοκάρει η Διώρυγα του Σουέζ περαιτέρω καθυστερήσεις είναι αναπόφευκτες. Αναλυτές εκτιμούν πως θα απαιτηθούν τουλάχιστον 3 με 4 εβδομάδες για να αποκατασταθεί η ροή και να επανέλθει η κατάσταση στα προ κρίσης επίπεδα.

Αυτή τη στιγμή εκατοντάδες πλοία περιμένουν να διέλθουν από την μία και από την άλλη πλευρά της Διώρυγας, αριθμός που αυξάνει ώρα με την ώρα. Φανταστείτε τώρα τι θα γίνει όταν ανοίξει η Διώρυγα, όλος αυτός ο όγκος των πλοίων θα συνωστιστεί στα λιμάνια της Ευρώπης κυρίως της Μεσογείου όπως είναι το λιμάνι του Πειραιά για να ξεφορτώσουν το εμπόρευμα και να επιστρέψουν πίσω.

Αυτό θα επιβαρύνει την όλη κατάσταση προκαλώντας όπως φοβούνται πολλοί ανατιμήσεις στην αγορά. Επιπλέον οι καθυστερήσεις στην επιστροφή κενών εμπορευματοκιβωτίων σε Ασιάτες εξαγωγείς θα επιδεινώσουν περαιτέρω την τρέχουσα έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων.

Η λύση της διέλευσης μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική δεν είναι ενδεδειγμένη διότι τα πλοία θα πρέπει να κάνουν πολλά περισσότερα μίλια, αυξάνοντας τον χρόνο και το κόστος, αναφέρουν αναλυτές που παρακολουθούν από κοντά την κατάσταση.

Η Lloyd’s List εκτιμά οι απώλειες για το εμπόριο ανέρχονται στα 400 εκατ. δολάρια την ώρα, ενώ τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαιοειδή έχουν διπλασιαστεί από την Τρίτη.

Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.

To κόστος της ναύλωσης προϊόντων, όπως βενζίνης και ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι του Τουάπσε στη Μαύρη Θάλασσα στη Νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια ανά βαρέλι στις 22 Μαρτίου στα 2,58 δολάρια στις 25 Μαρτίου, μία αύξηση 73%, σύμφωνα με το Refinitiv.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!