Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Το Shopping in Greece και οι τάσεις της δαπάνης του τουρισμού

Περιθώρια ανάπτυξης της -σχετικά περιορισμένης σήμερα- τουριστικής δαπάνης στο λιανεμπόριο βλέπουν παράγοντες της αγοράς στην προσέλκυση περισσότερων τουριστών υψηλού εισοδήματος, στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αλλά και στην αναβάθμιση των προϊόντων και της εμπειρίας αγορών σε τοπικές εμπορικές πιάτσες.

Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το ειδικό βάρος της διασύνδεσης του τουρισμού για την ανάπτυξη της οικονομίας στην Ελλάδα αλλά και στην ΕΕ, βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης στελεχών της αγοράς του λιανεμπορίου στις Βρυξέλλες, με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων λειτουργίας της EuroCommerce.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο, η τουριστική δαπάνη σε καταλύματα και εστιατόρια συμβάλλει κατά 8,9 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ (4,8% του ΑΕΠ το 2019), ενώ για κάθε ευρώ προστιθέμενης αξίας από τις συναφείς με τον τουρισμό δραστηριότητες δημιουργούνται άλλα 0,9 ευρώ ΑΕΠ σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας (δηλαδή 1,9 ευρώ συνολικά). Επίσης, το 22% της συνολικής έμμεσης επίδρασης της τουριστικής δαπάνης σε όρους ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (ΑΠΑ) αφορά στο χονδρικό-λιανικό εμπόριο.

Εκτιμάται, σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με το ΙΟΒΕ, ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης μιας και οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται σήμερα την Ελλάδα (52,8%) έχουν εισόδημα μεταξύ 15.000 – 50.000 ευρώ με μόλις 7% να εμφανίζει εισόδημα πάνω από 70.000 ευρώ. Δαπανούν δε λίγο περισσότερα από 200 ευρώ την ημέρα ο καθένας. Από το ποσό αυτό μόλις 9% κατευθύνεται στην αγορά προϊόντων από εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ το 6% κατευθύνεται στην αγορά τροφίμων. Αν και εκτιμάται ότι τα τρόφιμα αυξάνουν σταθερά ο μερίδιό τους στις συνολικές δαπάνες των τουριστών, διαπιστώνεται ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω αύξησης της αξίας των αγορών τόσο στο λιανεμπόριο τροφίμων όσο και στα εμπορικά καταστήματα.

Εν τω μεταξύ, τα πιο δυναμικά τουριστικά εμπορικά προϊόντα είναι τα σουβενίρ (24,3%) και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα (19,2%), με τον κυριότερο λόγο των αγορών να είναι η τάση των ξένων επισκεπτών να προμηθευτούν αναμνηστικά από τον τόπο που επισκέπτονται (29,6%). Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες επιλέγουν για τις αγορές τους κυρίως τοπικά καταστήματα/τοπικές αγορές (62%), ενώ οι περισσότεροι από αυτούς (47,6%) δηλώνουν πως είναι παρά πολύ/πολύ πιθανό να αγοράσουν εξ’ αποστάσεως κάποιο ελληνικό προϊόν όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.

Με την ευκαιρία της εκδήλωσης για τα 30 χρόνια του EuroCommerce, στελέχη της ΕΣΕΕ παρουσίασαν τη δράση «Shopping in Greece», που στοχεύει ακριβώς στη διασύνδεση του τουρισμού με το εμπόριο, ενώ έγινε μνεία στη στρατηγική για την προβολή του ελληνικού εμπορίου μέσω του τουρισμού, στα εργαλεία που πρέπει να είναι διαθέσιμα στις μικρές και πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις ώστε να αναπτύξουν παρουσία στο online κανάλι, ενώ αναφορά έγινε και στους τομείς που απαιτείται περαιτέρω δράση. Τέτοιοι τομείς είναι:

  • Η προσέλκυση μεγαλύτερου ποσοστού συνταξιούχων και επισκεπτών με υψηλότερο εισόδημα.
  • Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.
  • Η ανάπτυξη τοπικών αγορών και καταστημάτων με έμφαση στον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό.
  • Η αναβάθμιση των καναλιών διανομής και η διάθεση των ελληνικών προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές.
  • Η αναβάθμιση των δυναμικών τουριστικών προϊόντων όπως τα σουβενίρ.
  • Η διασύνδεση με κλάδους δημιουργικής οικονομίας (creative economy) και αγροδιατροφής.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!