THEPOWERGAME
Περιθώρια ανάπτυξης της -σχετικά περιορισμένης σήμερα- τουριστικής δαπάνης στο λιανεμπόριο βλέπουν παράγοντες της αγοράς στην προσέλκυση περισσότερων τουριστών υψηλού εισοδήματος, στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αλλά και στην αναβάθμιση των προϊόντων και της εμπειρίας αγορών σε τοπικές εμπορικές πιάτσες.
Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το ειδικό βάρος της διασύνδεσης του τουρισμού για την ανάπτυξη της οικονομίας στην Ελλάδα αλλά και στην ΕΕ, βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης στελεχών της αγοράς του λιανεμπορίου στις Βρυξέλλες, με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων λειτουργίας της EuroCommerce.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο, η τουριστική δαπάνη σε καταλύματα και εστιατόρια συμβάλλει κατά 8,9 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ (4,8% του ΑΕΠ το 2019), ενώ για κάθε ευρώ προστιθέμενης αξίας από τις συναφείς με τον τουρισμό δραστηριότητες δημιουργούνται άλλα 0,9 ευρώ ΑΕΠ σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας (δηλαδή 1,9 ευρώ συνολικά). Επίσης, το 22% της συνολικής έμμεσης επίδρασης της τουριστικής δαπάνης σε όρους ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (ΑΠΑ) αφορά στο χονδρικό-λιανικό εμπόριο.
Εκτιμάται, σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με το ΙΟΒΕ, ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης μιας και οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται σήμερα την Ελλάδα (52,8%) έχουν εισόδημα μεταξύ 15.000 – 50.000 ευρώ με μόλις 7% να εμφανίζει εισόδημα πάνω από 70.000 ευρώ. Δαπανούν δε λίγο περισσότερα από 200 ευρώ την ημέρα ο καθένας. Από το ποσό αυτό μόλις 9% κατευθύνεται στην αγορά προϊόντων από εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ το 6% κατευθύνεται στην αγορά τροφίμων. Αν και εκτιμάται ότι τα τρόφιμα αυξάνουν σταθερά ο μερίδιό τους στις συνολικές δαπάνες των τουριστών, διαπιστώνεται ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω αύξησης της αξίας των αγορών τόσο στο λιανεμπόριο τροφίμων όσο και στα εμπορικά καταστήματα.
Εν τω μεταξύ, τα πιο δυναμικά τουριστικά εμπορικά προϊόντα είναι τα σουβενίρ (24,3%) και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα (19,2%), με τον κυριότερο λόγο των αγορών να είναι η τάση των ξένων επισκεπτών να προμηθευτούν αναμνηστικά από τον τόπο που επισκέπτονται (29,6%). Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες επιλέγουν για τις αγορές τους κυρίως τοπικά καταστήματα/τοπικές αγορές (62%), ενώ οι περισσότεροι από αυτούς (47,6%) δηλώνουν πως είναι παρά πολύ/πολύ πιθανό να αγοράσουν εξ’ αποστάσεως κάποιο ελληνικό προϊόν όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.
Με την ευκαιρία της εκδήλωσης για τα 30 χρόνια του EuroCommerce, στελέχη της ΕΣΕΕ παρουσίασαν τη δράση «Shopping in Greece», που στοχεύει ακριβώς στη διασύνδεση του τουρισμού με το εμπόριο, ενώ έγινε μνεία στη στρατηγική για την προβολή του ελληνικού εμπορίου μέσω του τουρισμού, στα εργαλεία που πρέπει να είναι διαθέσιμα στις μικρές και πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις ώστε να αναπτύξουν παρουσία στο online κανάλι, ενώ αναφορά έγινε και στους τομείς που απαιτείται περαιτέρω δράση. Τέτοιοι τομείς είναι:
- Η προσέλκυση μεγαλύτερου ποσοστού συνταξιούχων και επισκεπτών με υψηλότερο εισόδημα.
- Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.
- Η ανάπτυξη τοπικών αγορών και καταστημάτων με έμφαση στον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό.
- Η αναβάθμιση των καναλιών διανομής και η διάθεση των ελληνικών προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές.
- Η αναβάθμιση των δυναμικών τουριστικών προϊόντων όπως τα σουβενίρ.
- Η διασύνδεση με κλάδους δημιουργικής οικονομίας (creative economy) και αγροδιατροφής.