Γ.Δ.
1401.18 +0,79%
ACAG
-1,26%
5.5
BOCHGR
-0,23%
4.31
CENER
+2,57%
8.77
CNLCAP
0,00%
7
DIMAND
-0,22%
9.11
NOVAL
0,00%
2.52
OPTIMA
-1,41%
12.62
TITC
+1,87%
32.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,41%
1.442
ΑΒΕ
+1,46%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+0,42%
2.375
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+3,40%
3.195
ΑΛΦΑ
+1,54%
1.422
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,20%
10.13
ΑΣΚΟ
+1,15%
2.63
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
6
ΑΤΤΔ
+28,98%
182.5
ΑΤΤΙΚΑ
+2,33%
2.2
ΒΙΟ
-1,12%
5.32
ΒΙΟΚΑ
-1,74%
1.695
ΒΙΟΣΚ
-0,33%
1.525
ΒΙΟΤ
-9,44%
0.326
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
+1,89%
1.35
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.46
ΔΑΑ
+4,09%
7.842
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+1,45%
11.91
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,72%
0.279
ΕΒΡΟΦ
+1,01%
1.505
ΕΕΕ
-1,57%
32.62
ΕΚΤΕΡ
-2,77%
1.476
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
+1,14%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,59%
1.794
ΕΛΠΕ
-0,87%
6.83
ΕΛΣΤΡ
-0,49%
2.03
ΕΛΤΟΝ
-0,35%
1.722
ΕΛΧΑ
-0,45%
1.784
ΕΠΙΛΚ
+10,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
+0,43%
1.17
ΕΤΕ
+2,98%
7.264
ΕΥΑΠΣ
+1,25%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.68
ΕΥΡΩΒ
+2,55%
1.928
ΕΧΑΕ
+0,12%
4.33
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+3,30%
0.2975
ΙΛΥΔΑ
+3,63%
1.855
ΙΝΚΑΤ
+1,00%
5.07
ΙΝΛΙΦ
+2,07%
4.44
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.07
ΙΝΤΕΚ
+1,69%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,65%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+0,91%
1.105
ΙΝΤΚΑ
+0,72%
2.795
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-4,44%
1.29
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,90%
1.545
ΚΟΡΔΕ
+1,47%
0.414
ΚΟΥΑΛ
+3,81%
1.09
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.68
ΚΡΙ
+1,43%
14.15
ΚΤΗΛΑ
+1,72%
1.77
ΚΥΡΙΟ
+1,65%
0.986
ΛΑΒΙ
+1,72%
0.769
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.21
ΛΑΜΨΑ
+1,08%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.288
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.27
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.68
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,55%
3.61
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
-4,89%
42.8
ΜΙΓ
+2,36%
3.255
ΜΙΝ
-0,97%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,15%
20.18
ΜΟΝΤΑ
+0,80%
3.8
ΜΟΤΟ
+1,17%
2.6
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+1,38%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,55%
3.67
ΜΠΡΙΚ
-0,49%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,31%
32.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
+2,59%
0.87
ΞΥΛΚ
+1,89%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
+0,90%
28
ΟΛΥΜΠ
+2,09%
2.44
ΟΠΑΠ
+0,70%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,87%
0.8
ΟΤΕ
+1,15%
15.83
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.9
ΠΑΙΡ
+0,61%
0.996
ΠΑΠ
+3,65%
2.27
ΠΕΙΡ
+0,62%
3.572
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.91
ΠΕΤΡΟ
+1,01%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,27%
3.7
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,80%
6.5
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
+3,44%
1.655
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,51%
0.336
ΣΙΔΜΑ
+3,47%
1.64
ΣΠΕΙΣ
+0,67%
6
ΣΠΙ
-2,13%
0.552
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.66
ΤΖΚΑ
+0,73%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.75
ΦΡΙΓΟ
+0,93%
0.218
ΦΡΛΚ
+2,45%
3.765
ΧΑΙΔΕ
-1,71%
0.575

Το Shopping in Greece και οι τάσεις της δαπάνης του τουρισμού

Περιθώρια ανάπτυξης της -σχετικά περιορισμένης σήμερα- τουριστικής δαπάνης στο λιανεμπόριο βλέπουν παράγοντες της αγοράς στην προσέλκυση περισσότερων τουριστών υψηλού εισοδήματος, στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αλλά και στην αναβάθμιση των προϊόντων και της εμπειρίας αγορών σε τοπικές εμπορικές πιάτσες.

Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το ειδικό βάρος της διασύνδεσης του τουρισμού για την ανάπτυξη της οικονομίας στην Ελλάδα αλλά και στην ΕΕ, βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης στελεχών της αγοράς του λιανεμπορίου στις Βρυξέλλες, με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων λειτουργίας της EuroCommerce.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο, η τουριστική δαπάνη σε καταλύματα και εστιατόρια συμβάλλει κατά 8,9 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ (4,8% του ΑΕΠ το 2019), ενώ για κάθε ευρώ προστιθέμενης αξίας από τις συναφείς με τον τουρισμό δραστηριότητες δημιουργούνται άλλα 0,9 ευρώ ΑΕΠ σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας (δηλαδή 1,9 ευρώ συνολικά). Επίσης, το 22% της συνολικής έμμεσης επίδρασης της τουριστικής δαπάνης σε όρους ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (ΑΠΑ) αφορά στο χονδρικό-λιανικό εμπόριο.

Εκτιμάται, σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με το ΙΟΒΕ, ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης μιας και οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται σήμερα την Ελλάδα (52,8%) έχουν εισόδημα μεταξύ 15.000 – 50.000 ευρώ με μόλις 7% να εμφανίζει εισόδημα πάνω από 70.000 ευρώ. Δαπανούν δε λίγο περισσότερα από 200 ευρώ την ημέρα ο καθένας. Από το ποσό αυτό μόλις 9% κατευθύνεται στην αγορά προϊόντων από εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ το 6% κατευθύνεται στην αγορά τροφίμων. Αν και εκτιμάται ότι τα τρόφιμα αυξάνουν σταθερά ο μερίδιό τους στις συνολικές δαπάνες των τουριστών, διαπιστώνεται ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω αύξησης της αξίας των αγορών τόσο στο λιανεμπόριο τροφίμων όσο και στα εμπορικά καταστήματα.

Εν τω μεταξύ, τα πιο δυναμικά τουριστικά εμπορικά προϊόντα είναι τα σουβενίρ (24,3%) και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα (19,2%), με τον κυριότερο λόγο των αγορών να είναι η τάση των ξένων επισκεπτών να προμηθευτούν αναμνηστικά από τον τόπο που επισκέπτονται (29,6%). Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες επιλέγουν για τις αγορές τους κυρίως τοπικά καταστήματα/τοπικές αγορές (62%), ενώ οι περισσότεροι από αυτούς (47,6%) δηλώνουν πως είναι παρά πολύ/πολύ πιθανό να αγοράσουν εξ’ αποστάσεως κάποιο ελληνικό προϊόν όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.

Με την ευκαιρία της εκδήλωσης για τα 30 χρόνια του EuroCommerce, στελέχη της ΕΣΕΕ παρουσίασαν τη δράση «Shopping in Greece», που στοχεύει ακριβώς στη διασύνδεση του τουρισμού με το εμπόριο, ενώ έγινε μνεία στη στρατηγική για την προβολή του ελληνικού εμπορίου μέσω του τουρισμού, στα εργαλεία που πρέπει να είναι διαθέσιμα στις μικρές και πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις ώστε να αναπτύξουν παρουσία στο online κανάλι, ενώ αναφορά έγινε και στους τομείς που απαιτείται περαιτέρω δράση. Τέτοιοι τομείς είναι:

  • Η προσέλκυση μεγαλύτερου ποσοστού συνταξιούχων και επισκεπτών με υψηλότερο εισόδημα.
  • Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.
  • Η ανάπτυξη τοπικών αγορών και καταστημάτων με έμφαση στον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό.
  • Η αναβάθμιση των καναλιών διανομής και η διάθεση των ελληνικών προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές.
  • Η αναβάθμιση των δυναμικών τουριστικών προϊόντων όπως τα σουβενίρ.
  • Η διασύνδεση με κλάδους δημιουργικής οικονομίας (creative economy) και αγροδιατροφής.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!