Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Το Shopping in Greece και οι τάσεις της δαπάνης του τουρισμού

Περιθώρια ανάπτυξης της -σχετικά περιορισμένης σήμερα- τουριστικής δαπάνης στο λιανεμπόριο βλέπουν παράγοντες της αγοράς στην προσέλκυση περισσότερων τουριστών υψηλού εισοδήματος, στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αλλά και στην αναβάθμιση των προϊόντων και της εμπειρίας αγορών σε τοπικές εμπορικές πιάτσες.

Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το ειδικό βάρος της διασύνδεσης του τουρισμού για την ανάπτυξη της οικονομίας στην Ελλάδα αλλά και στην ΕΕ, βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης στελεχών της αγοράς του λιανεμπορίου στις Βρυξέλλες, με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων λειτουργίας της EuroCommerce.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο, η τουριστική δαπάνη σε καταλύματα και εστιατόρια συμβάλλει κατά 8,9 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ (4,8% του ΑΕΠ το 2019), ενώ για κάθε ευρώ προστιθέμενης αξίας από τις συναφείς με τον τουρισμό δραστηριότητες δημιουργούνται άλλα 0,9 ευρώ ΑΕΠ σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας (δηλαδή 1,9 ευρώ συνολικά). Επίσης, το 22% της συνολικής έμμεσης επίδρασης της τουριστικής δαπάνης σε όρους ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (ΑΠΑ) αφορά στο χονδρικό-λιανικό εμπόριο.

Εκτιμάται, σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με το ΙΟΒΕ, ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης μιας και οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται σήμερα την Ελλάδα (52,8%) έχουν εισόδημα μεταξύ 15.000 – 50.000 ευρώ με μόλις 7% να εμφανίζει εισόδημα πάνω από 70.000 ευρώ. Δαπανούν δε λίγο περισσότερα από 200 ευρώ την ημέρα ο καθένας. Από το ποσό αυτό μόλις 9% κατευθύνεται στην αγορά προϊόντων από εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ το 6% κατευθύνεται στην αγορά τροφίμων. Αν και εκτιμάται ότι τα τρόφιμα αυξάνουν σταθερά ο μερίδιό τους στις συνολικές δαπάνες των τουριστών, διαπιστώνεται ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω αύξησης της αξίας των αγορών τόσο στο λιανεμπόριο τροφίμων όσο και στα εμπορικά καταστήματα.

Εν τω μεταξύ, τα πιο δυναμικά τουριστικά εμπορικά προϊόντα είναι τα σουβενίρ (24,3%) και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα (19,2%), με τον κυριότερο λόγο των αγορών να είναι η τάση των ξένων επισκεπτών να προμηθευτούν αναμνηστικά από τον τόπο που επισκέπτονται (29,6%). Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες επιλέγουν για τις αγορές τους κυρίως τοπικά καταστήματα/τοπικές αγορές (62%), ενώ οι περισσότεροι από αυτούς (47,6%) δηλώνουν πως είναι παρά πολύ/πολύ πιθανό να αγοράσουν εξ’ αποστάσεως κάποιο ελληνικό προϊόν όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.

Με την ευκαιρία της εκδήλωσης για τα 30 χρόνια του EuroCommerce, στελέχη της ΕΣΕΕ παρουσίασαν τη δράση «Shopping in Greece», που στοχεύει ακριβώς στη διασύνδεση του τουρισμού με το εμπόριο, ενώ έγινε μνεία στη στρατηγική για την προβολή του ελληνικού εμπορίου μέσω του τουρισμού, στα εργαλεία που πρέπει να είναι διαθέσιμα στις μικρές και πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις ώστε να αναπτύξουν παρουσία στο online κανάλι, ενώ αναφορά έγινε και στους τομείς που απαιτείται περαιτέρω δράση. Τέτοιοι τομείς είναι:

  • Η προσέλκυση μεγαλύτερου ποσοστού συνταξιούχων και επισκεπτών με υψηλότερο εισόδημα.
  • Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.
  • Η ανάπτυξη τοπικών αγορών και καταστημάτων με έμφαση στον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό.
  • Η αναβάθμιση των καναλιών διανομής και η διάθεση των ελληνικών προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές.
  • Η αναβάθμιση των δυναμικών τουριστικών προϊόντων όπως τα σουβενίρ.
  • Η διασύνδεση με κλάδους δημιουργικής οικονομίας (creative economy) και αγροδιατροφής.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!