THEPOWERGAME
Δίχτυα στην ελληνική αγορά ρίχνουν τις τελευταίες εβδομάδες Ισπανοί έμποροι φρούτων και κηπευτικών, σε μια προσπάθεια να αντικαταστήσουν με ελληνικά προϊόντα τμήμα της παραγωγής, που για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά χάνεται στη χώρα τους λόγω της πρωτοφανούς ξηρασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, αντιπρόσωποι μεγάλων οίκων της Ισπανίας, χώρας με μακρά παράδοση στο εμπόριο φρούτων, βρίσκονται αυτές τις ημέρες στη Λακωνία, εστιάζοντας στην αγορά πορτοκαλιών (κυρίως ποικιλίας Βαλέντσια) για χυμοποίηση.
Παράλληλα, σε άλλα μέρη της Ελλάδας ανιχνεύουν τις προοπτικές αγοράς μεγάλων ποσοτήτων φρούτων, όπως ροδάκινα, νεκταρίνια, κεράσια και βερίκοκα, ενώ φυσικά στα ραντάρ τους βρίσκεται και πάλι το ελαιόλαδο.
Αυξημένο αγοραστικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά φρούτα επιδεικνύουν και Ιταλοί έμποροι, οι οποίοι φέρονται να αγοράζουν φέτος, για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη έκταση, βερίκοκα, ενώ, ταυτόχρονα, κάνουν αγορές και άλλων φρούτων, όπως πορτοκάλια Βαλέντσια και καρπούζια.
Και οι δύο χώρες έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές από την κλιματική κρίση, αλλά για τους αντίθετους ακριβώς λόγους: η Ισπανία (όπως και η Πορτογαλία και η Γαλλία) από ξηρασία, ενώ η Ιταλία από έντονες βροχοπτώσεις και πλημμύρες.
Ξέχασαν τι θα πει βροχή οι Ισπανοί
Σύμφωνα με έκθεση που παρουσιάστηκε στο τελευταίο συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ, κατ’ εξοχήν αγροτικές περιοχές της Ισπανίας έχουν τεθεί σε κατάσταση συναγερμού όσον αφορά την επάρκεια υδάτινων πόρων, καθώς οι βροχοπτώσεις τη φετινή σεζόν (Οκτώβριος 22-Απρίλιος 23) είναι μειωμένες κατά 24% συγκριτικά με τον μέσο όρο, ενώ μειωμένες κατά 26% ήταν και το υδρολογικό έτος 2021-22, πάντοτε συγκριτικά με τον μέσο όρο.
Ως εκ τούτου, τίθεται σε κίνδυνο η αγροτική παραγωγή της χώρας, από τα φρούτα και λαχανικά έως την κτηνοτροφία και από τα δημητριακά έως τις ζωοτροφές. Αβεβαιότητα υπάρχει επίσης τόσο για την ελαιοκαλλιέργεια όσο και την αμπελοκαλλιέργεια.
Καλπάζουν οι ελληνικές εξαγωγές – ο κίνδυνος για την εθνική παραγωγή
Λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων, οι Ισπανοί έχουν κάνει από πέρυσι αισθητή την παρουσία τους στην ελληνική αγορά, με αποτέλεσμα να απογειωθούν συγκριτικά με την προπερασμένη χρονιά κατά 1.499,3%, στα 20,15 εκατ. ευρώ, από 1,26 εκατ., οι ελληνικές εξαγωγές ελαιούχων σπόρων, κατά 1.064,3% οι εξαγωγές ελαιολάδου, στα 43,35 εκατ. ευρώ, από 3,72 εκατ. ευρώ, και κατά 33,7%, στα 43,5 εκατ. ευρώ, από 32,5 εκατ. ευρώ, οι εξαγωγές φρούτων, όπως οι φράουλες (τα στοιχεία από την ετήσια έκθεση του Γραφείου ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στη Μαδρίτη).
Νέα μεγάλη αύξηση αναμένεται και φέτος στις ελληνικές εξαγωγές σε Ισπανία, αλλά και Ιταλία, με παράγοντες της αγοράς να «χτυπούν» πάντως καμπανάκι για τους κινδύνους που μεσομακροπρόθεσμα εγκυμονεί η εξαγωγή ατυποποίητων ελληνικών φρούτων για την ελληνική παραγωγή και κατ’ επέκταση την εθνική οικονομία.
Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο αναγνωρίζουν ότι λειτουργεί υπέρ των Ελλήνων παραγωγών το γεγονός ότι Ισπανοί και Ιταλοί θέλουν να εξασφαλίσουν επαρκείς ποσότητες για να ανταποκριθούν στα συμβόλαια που έχουν με το εμπόριο, διατηρώντας τις θέσεις τους στα ράφια των ευρωπαϊκών σούπερ μάρκετ, και συνεπώς εντείνεται ο ανταγωνισμός για την απόκτηση μεριδίων της ελληνικής παραγωγής.
Από την άλλη, όμως, η εξαγωγή «χύμα» αγροτικών προϊόντων και η συνεπαγόμενη «ισπανοποίηση» ή «ιταλοποίησή» τους οδηγεί στο να επωφελούνται άλλες χώρες από την (μετασυλλεκτική) προστιθέμενη αξία της ελληνικής παραγωγής. Επιπρόσθετα, το brand «ελληνικό φρούτο» θα αποδυναμώνεται όσο περνά ο καιρός, ενώ και οι ελληνικές εταιρείες εμπορίας συχνά θα καλούνται να ανταγωνιστούν με άνισους όρους τις αντίστοιχες ισπανικές και ιταλικές.