THEPOWERGAME
Σήμερα, Πέμπτη, αποφασίζει το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ για τη διαδικασία υποβολής βελτιωμένων προσφορών στον διαγωνισμό της Αττικής Οδού. Παράλληλα, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων πρόκειται να συζητήσουν τις προκηρύξεις πρόσληψης συμβούλων στην αποκρατικοποίηση του Λιμένα Λαυρίου.
Η απόφαση αυτή ουσιαστικά θα σημάνει την αποκρατικοποίηση του Λιμένα Λαυρίου, τον οποίο το ΤΑΙΠΕΔ προορίζει ως τουριστικό λιμάνι και ελλιμενισμού μεγάλων σκαφών αναψυχής (yacht).
Όσον αφορά τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να εξετάσει το ενδεχόμενο να μην υπάρξει γύρος βελτιωμένων προσφορών. Την εισήγησή αυτήν φέρνει ο επικεφαλής του Ταμείου, Δημήτρης Πολίτης, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που του παρέχει η προκήρυξη του διαγωνισμού. Ωστόσο, μια τέτοια σημαντική απόφαση απαιτεί τη στήριξη όλης της διοίκησης.
Αν η απόφαση αυτή προχωρήσει, τότε ο νέος παραχωρησιούχος θα κριθεί από τις δεσμευτικές προσφορές, που έχει προγραμματιστεί να υποβληθούν στις 10 Ιουλίου ή όποτε άλλοτε αποφασιστεί να γίνει η υποβολή, εφόσον τελικά προκριθεί το σενάριο της μετάθεσης της ημερομηνίας υποβολής. Μια σειρά ενδιαφερόμενων επενδυτών έχουν ζητήσει από το ΤΑΙΠΕΔ να μεταθέσει την ημερομηνία, ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που «γκρινιάζουν» ότι έχουν στη διάθεσή τους μόλις 40 ημέρες για να εξετάσουν τη σύμβαση παραχώρησης, έκτασης εκατοντάδων σελίδων.
Όχι σε νέα παράταση της σύμβασης
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θέλει να προχωρήσει άμεσα στη νέα σύμβαση παραχώρησης, καθώς δεν θέλει να χρεωθεί μια πιθανή παράταση της υφιστάμενης σύμβασης, που λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Επιπλέον, δεν θέλει να φανεί ανακόλουθη στα μεγάλα funds (Maquire, Fisrt Sentier κ.λπ.) και τις μεγάλες ξένες επιχειρήσεις (Abertis, Vinci, Meridian κ.ά.), που έχουν δείξει ενδιαφέρον για τον οδικό άξονα της Αττικής. Τέλος, θέλει να εκμεταλλευθεί το καλό κλίμα που έχει δημιουργήσει η εκλογική διαδικασία της 21ης Μαΐου, έτσι όπως αποτυπώνεται, τόσο στο ΧΑ, όσο και στα επιτόκια δανεισμού της χώρας.
Παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι η εναπομείνασα χρονική περίοδος για την ολοκλήρωση της μετάβασης από τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο στον νέο είναι οριακή. Υπό αυτό το πρίσμα, ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος έχει κάθε λόγο να επιζητεί μια παράταση, καθώς παρατείνεται μια ιδιαιτέρως κερδοφόρος σύμβαση για τον ίδιο. Την ίδια διάθεση, ωστόσο, δείχνουν και οι άλλοι εγχώριοι ενδιαφερόμενοι, αλλά για άλλους λόγους. Κυρίως επειδή έχουν «απλώσει» σε μεγάλη έκταση δυνάμεις (ρευστότητα, ανθρώπινο δυναμικό κ.λπ.), λόγω των μεγάλων έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, των έργων ΣΔΙΤ που συμμετέχουν κ.λπ.
Παράλληλα, φαίνεται ότι η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα γίνει με τίμημα διοδίου 2,5 ευρώ. Το τίμημα ωστόσο αυτό μετά την πρώτη πενταετία μπορεί να ανέλθει ακόμη και στα 3,25 ευρώ ή και περισσότερο, ανάλογα με τις τιμαριθμικές προσαρμογές και τις ώρες μέσα στην ημέρα που γίνεται η διέλευση.
Η μεταβλητότητα αυτή δεν μεταβάλλει το έσοδο για τον παραχωρησιούχο, καθώς στην περίπτωση που θα ισχύσει το ακριβό διόδιο κατά τις ώρες αιχμής, θα ισχύσει χαμηλότερο διόδιο για τις ώρες μη αιχμής, έτσι ώστε μεσοσταθμικά να εισπράττεται αντίτιμο των 2,5 ευρώ (συν όποιες τιμαριθμικές προσαρμογές). Οι όποιες αποφάσεις ωστόσο θα λαμβάνονται από τον παραχωρησιούχο, θα πρέπει να έχουν πάντα και τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ και του Ελληνικού Δημοσίου.