THEPOWERGAME
Παρά τις αλλαγές στη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού και τα μειωμένα διόδια στα 2,5 ευρώ (από τα 2,8 σήμερα) για την πρώτη πενταετία, παραμένει ζωηρό το ενδιαφέρον ισχυρών ευρωπαϊκών ομίλων στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Έτσι, μετά την αποχώρηση του γαλλικού επενδυτικού ομίλου Ardian από την κοινοπραξία των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ, στο σχήμα εισέρχεται η επίσης γαλλική Meridiam. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς ομίλους στον τομέα των επενδύσεων σε υποδομές, ο οποίος συμμετέχει σε κοινοπραξία με τις ΑΒΑΞ και Egis και στη διεκδίκηση της σύμβασης παραχώρησης του κύριου τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τον Κίσσαμο Χανίων μέχρι τη Χερσόνησο Ηρακλείου.
Με τη στήριξη της Meridiam, οι σημερινοί διαχειριστές της Αττικής Οδού (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ) μένουν στο παιχνίδι της διεκδίκησης, αλλά έχουν απέναντί τους πανίσχυρους ευρωπαϊκούς και διεθνείς ομίλους. Με ξεχωριστή κοινοπραξία μαζί με τις επενδυτικές εταιρείες Vauban και DIF διεκδικεί τη νέα σύμβαση η Egis. Η τελευταία είναι εξαιρετικά δραστήρια στην Ελλάδα, μετά και την επικράτηση της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Αν και στην αγορά κατασκευών προεξοφλούν πως οι δεσμευτικές προσφορές για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα υποβληθούν το φθινόπωρο (οι προσφορές είχαν αρχικά προγραμματιστεί για σήμερα, 29 Μαΐου, αλλά μετατέθηκαν για τις 10 Ιουλίου), αρκετοί θεωρούν πως το ΤΑΙΠΕΔ ενδέχεται να μη δώσει νέα παράταση. Ένα από τα επιχειρήματα για την παράταση προς το φθινόπωρο συνδέεται με το ότι στις 10 Ιουλίου μόλις θα έχει συγκροτηθεί η νέα κυβέρνηση (πλην απροόπτου). Από την άλλη πλευρά, τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, αφού η υφιστάμενη σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται εντός των ημερών να δώσει στους υποψήφιους επενδυτές το τελικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης, όπως διαμορφώθηκε μετά τις παρατηρήσεις που έγιναν στο αρχικό σχέδιο που είχε διανεμηθεί προ μηνών. Μία από τις υποχωρήσεις στις οποίες προχώρησε το Ταμείο είναι η δυνατότητα αύξησης των διοδίων της Αττικής Οδού, ακόμα και εντός της πρώτης πενταετίας της νέας σύμβασης παραχώρησης.
Εκτός από τα σχήματα υπό τους Γάλλους της Meridiam και της Egis, στο παιχνίδι της διεκδίκησης της Αττικής Οδού παραμένουν ο ισπανικός όμιλος Abertis (ένας από τους μεγαλύτερους διεθνείς ομίλους στη διαχείριση οδικών αξόνων), η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την αυστραλιανή First Centier, η κοινοπραξία της γαλλικής Vinci με τη Mytilineos, η κοινοπραξία της επίσης αυστραλιανής Macquarie με τον Όμιλο Κοπελούζου, οι Ιταλοί των INCSpA – GrupoFininc και η κοινοπραξία της πορτογαλικής Brisa, στην οποία εντάχθηκε πρόσφατα η Intrakat.