THEPOWERGAME
Σε τροχιά υλοποίησης φαίνεται πως οδεύει μετά από πολυετείς καθυστερήσεις, το έργο της κατασκευής νέου τερματικού σταθμού των ΚΤΕΛ στην περιοχή του Ελαιώνα.
Πρόκειται για μια επένδυση, το κόστος της οποίας εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ και η οποία προωθείται είτε μέσω ΣΔΙΤ, είτε μέσω σύμβασης παραχώρησης εκμετάλλευσης.
Αυτό σημαίνει ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί και από ιδιωτικά κεφάλαια, με τον επενδυτή να αναλαμβάνει ως αντιστάθμισμα την εκμετάλλευση των εμπορικών χώρων του νέου σταθμού.
Ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα περιλαμβάνεται στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες.
Προκήρυξη διαγωνισμού εντός του 2021
Στόχος είναι να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός εντός του 2021, κάτι που σημαίνει ότι, εφόσον δεν υπάρξουν σοβαρές καθυστερήσεις, ο ανάδοχος θα προκύψει το 2022 και πιθανώς τα έργα να ξεκινήσουν από το 2023 και μετά, με δεδομένο ότι θα πρέπει να υπολογιστεί και ο χρόνος για την έκδοση των σχετικών αδειών.
Το έργο του ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα συγκαταλέγεται μεταξύ των «επειγόντων έργων αστικών συγκοινωνιών», καθώς όχι μόνο θα συμβάλλει στην αστική ανάπλαση μιας ολόκληρης περιοχής (Ελαιώνας), αλλά θα αποσυμφορήσει και άλλα σημεία του κέντρου.
Ο λόγος έγκειται στο ότι μόλις τεθεί σε λειτουργία ο νέος σταθμός (Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων-ΚΣΥΛ), θα καταργηθούν οι σημερινοί σταθμοί στην οδό Λιοσίων και στον Κηφισό.
Οι δύο αυτοί σταθμοί δέχονται έναν φόρτο της τάξεως των 12 εκατ. επιβατών σε ετήσια βάση (από 24.000 έως 44.000 επιβάτες ημερησίως) και εξυπηρετούν συνολικά 49 γραμμές.
Είναι λοιπόν προφανές το όφελος για τα σημεία που θα απελευθερωθούν από τον κυκλοφοριακό αυτό όγκο, ενώ ταυτόχρονα θα αναβαθμιστεί και η εμπειρία των ταξιδιωτών, που θα φιλοξενούνται σε έναν σύγχρονο χώρο, έως ότου ταξιδέψουν.
Η μεταφορά του ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα αποτελεί ένα από τα «απομεινάρια» των έργων των Ολυμπιακών Αγώνων, που δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν έγκαιρα και τελικά έμειναν… «στο ράφι».
Σήμερα, έχει ολοκληρωθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όπως επίσης και οι οικονομοτεχνικές μελέτες που εκπόνησε η Grant Thornton.
Μόλις επιλεγεί και το βέλτιστο μοντέλο υλοποίησης, θα καταρτιστούν τα σχετικά τεύχη δημοπράτησης, ώστε να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία.
Εκτιμάται ότι το έργο θα προσελκύσει εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου, εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων και επενδυτικές εταιρείες ακινήτων, καθώς το εμπορικό αντικείμενο δεν είναι αμελητέο.
Εμπορικά καταστήματα και χώροι πρασίνου
Με βάση το σχέδιο που έχει εκπονηθεί, προκρίνεται η κατασκευή ενός τερματικού σταθμού της τάξεως των 40.000 τ.μ.
Εξ αυτών, περίπου 11.750 τ.μ. θα αφορούν χώρους εμπορικών καταστημάτων και συναφών λειτουργιών, που θα εκμεταλλεύεται ο ιδιώτης, μέσω της εκμίσθωσής τους και πιθανώς και μέσω είσπραξης κάποιου ποσοστού επί του τζίρου, όπως συμβαίνει στα εμπορικά κέντρα.
Παράλληλα, προβλέπονται και 20 στρέμματα ελεύθερων χώρων πρασίνου, όπως επίσης και 572 θέσεις στάθμευσης.
Η έκταση που θα χωροθετηθεί ο νέος ΚΣΥΛ είναι επιφάνειας 69 στρεμμάτων και ανήκει στην Αττικό Μετρό, καθώς συνορεύει με τον σταθμό του Μετρό «Ελαιώνας». Αποτελεί δηλαδή ένα ιδανικό σημείο, καθώς οι επιβάτες του ΚΤΕΛ θα μπορούν να μετεπιβιβάζονται στο Μετρό και να μετακινούνται σε άλλα σημεία του λεκανοπεδίου της Αττικής.
Εκτός από τα ΚΤΕΛ, από το νέο σταθμό θα εξυπηρετούνται και διεθνείς λεωφορειακές γραμμές, ενώ υπολογίζεται ότι συνολικά θα εξυπηρετούνται 16 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση.