Γ.Δ.
1618.16 0,00%
ACAG
0,00%
6.16
AEM
0,00%
4.545
AKTR
0,00%
5.45
BOCHGR
0,00%
5.34
CENER
0,00%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
8.24
EVR
0,00%
1.745
NOVAL
0,00%
2.54
OPTIMA
0,00%
14.04
TITC
0,00%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
0,00%
2.25
ΑΒΕ
0,00%
0.429
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
0,00%
4.31
ΑΛΦΑ
0,00%
1.89
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.5
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.4
ΑΣΚΟ
0,00%
3.22
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.28
ΑΤΕΚ
0,00%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
0,00%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΙΟ
0,00%
5.83
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.925
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.48
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
0,00%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
0,00%
13.33
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.38
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.955
ΕΕΕ
0,00%
39.2
ΕΚΤΕΡ
0,00%
2.06
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.265
ΕΛΠΕ
0,00%
8.04
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.42
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.858
ΕΛΧΑ
0,00%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.125
ΕΤΕ
0,00%
8.648
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.45
ΕΥΔΑΠ
0,00%
6.06
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.484
ΕΧΑΕ
0,00%
4.95
ΙΑΤΡ
0,00%
2.05
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.765
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.85
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.12
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
0,00%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.459
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.31
ΚΟΥΕΣ
0,00%
6.3
ΚΡΙ
0,00%
16.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
0,00%
0.812
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
0,00%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
0,00%
3.98
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.25
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
0,00%
22.4
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.78
ΜΟΤΟ
0,00%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
0,00%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.42
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
0,00%
36.96
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.14
ΝΑΥΠ
0,00%
0.828
ΞΥΛΚ
0,00%
0.262
ΞΥΛΠ
0,00%
0.396
ΟΛΘ
0,00%
28.5
ΟΛΠ
0,00%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
0,00%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
0,00%
15
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.06
ΠΑΙΡ
0,00%
1.005
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
4.808
ΠΕΡΦ
0,00%
5.4
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
0,00%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
5.85
ΠΡΟΦ
0,00%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.755
ΣΑΡ
0,00%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.565
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
0,00%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
4.28
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.8

ΒΟΑΚ: Στο παρά πέντε κρίνεται η τύχη του μεγάλου διαγωνισμού

Το υβριδικό μοντέλο διοδίων και τα χαρακτηριστικά της κυκλοφορίας οχημάτων, οι τεχνικές δυσκολίες λόγω του μεγάλου αριθμού σηράγγων και οι απανωτές παρεμβάσεις τουριστικών συγκροτημάτων στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται είναι τρία από τα σημεία προβληματισμού για τις κοινοπραξίες που ετοιμάζονται να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για το βασικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στις 8 Μάϊου. Αν δεν υπάρξει νέα παράταση, στην αγορά κατασκευών περιμένουν δύο προσφορές για το τμήμα Κίσσαμος Χανίων – Χερσόνησος, το πλέον «εμπορικό» κομμάτι του ΒΟΑΚ. Ένα σχήμα φαίνεται πως συγκροτείται υπό την κοινοπραξία Mytilineos – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ένα δεύτερο σχήμα υπό τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Λόγω και του πολιτικού βάρους που έχει δοθεί στην υλοποίηση του ΒΟΑΚ, που σήμερα αποτελεί έναν από τους πλέον θανατηφόρους οδικούς άξονες της χώρας, θεωρείται σίγουρο πως θα υπάρξουν υποψήφιοι. Όμως η συμμετοχή θα είναι περιορισμένη επειδή εδώ και πολλούς μήνες οι υποψήφιοι είχαν εκφράσει αντιρρήσεις για ορισμένα σημεία του τεύχους διαγωνισμού για το έργο, ο προϋπολογισμός του οποίου προσεγγίζει τα 1,75 δισ. ευρώ, χωρίς τελικά να υπάρξουν οι αλλαγές που επιθυμούσαν. Το πρώτο σημείο αφορά τα λεγόμενα υβριδικά διόδια καθώς προβλέπεται πως θα λειτουργούν σταθμοί διοδίων αλλά θα υπάρχει και ένα παράλληλο σύστημα με πομποδέκτη που θα συνδέεται με συγκεκριμένη πινακίδα αυτοκινήτου. Έτσι ένας οδηγός που χρησιμοποιεί αυτό το τμήμα του ΒΟΑΚ θα μπορεί είτε να πληρώνει στους σταθμούς διοδίων (που θα είναι σχετικά περιορισμένοι), είτε να περνάει με τον πομποδέκτη και να πληρώνει εκ των υστέρων.

Θα επιτρέπεται, δηλαδή, η χρήση πομποδεκτών που δεν θα είναι ηλεκτρονικά πορτοφόλια όπως αυτοί που χρησιμοποιούνται σήμερα στους άλλους οδικούς άξονες και οι οδηγοί τους «γεμίζουν» με χρήματα τα οποία αφαιρούνται κάθε φορά που διέρχονται από αυτόματο σταθμό διοδίων. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τους υποψηφίους, πως ο παραχωρησιούχος παίρνει όλο το κυκλοφοριακό ρίσκο αφού πρέπει να ψάχνει να βρει όσους επιτήδειους περνούν από το τμήμα Κίσσαμος – Χερσόνησος του ΒΟΑΚ με πομποδέκτη αλλά στη συνέχεια δεν πληρώνουν. Ειδικά στην πλέον τουριστική περιοχή της χώρας γίνεται ακόμα πιο δύσκολη η αναζήτηση οδηγών με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, κ.λπ. Το θέμα με τα υβριδικά διόδια είχε τεθεί από την αρχή, χωρίς τελικά να υπάρξει αλλαγή από το υπουργείο Υποδομών.

Αλλά και τα χαρακτηριστικά της κυκλοφορίας οχημάτων στην Κρήτη, όπου μεγάλο τμήμα αφορά σε τοπικές μετακινήσεις πέριξ των μεγάλων αστικών κέντρων, δεν δίνουν στους υποψήφιους την απαραίτητη ορατότητα για τα έσοδα. Μια ελπίδα είναι, βέβαια, πως με τα νέα, πιο ασφαλή χαρακτηριστικά, θα υπάρχουν περισσότεροι οδηγοί που θα είναι πρόθυμοι να πάνε από τα Χανιά στον Άγιο Νικόλαο. Σήμερα οι μετακινήσεις από Χανιά προς Άγιο Νικόλαο είναι μόλις το 1% των μετακινήσεων…

Ένα δεύτερο σημείο που προβληματίζει τους υποψήφιους για την παραχώρηση του οδικού άξονα των 157 χιλιομέτρων είναι το γεγονός πως υπάρχει αναγκαστικά μεγάλος αριθμός σηράγγων ώστε να περιοριστεί η όχληση σε αστικές περιοχές που δημιουργήθηκαν στα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από την αρχική χάραξη του δρόμου μέχρι σήμερα. Έτσι προβλέπονται περίπου 34 χιλιόμετρα σηράγγων, κάτι που αυξάνει το τεχνικό ρίσκο για τον παραχωρησιούχο. Αν προστεθούν οι συνεχείς παρεμβάσεις μεγάλων τουριστικών συγκροτημάτων στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο οδικός άξονας τότε η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκη. Το τελευταίο δίμηνο άλλαξε δύο φορές η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων λόγω μεταβολών της τελευταίας στιγμής σε τεχνικά χαρακτηριστικά του οδικού άξονα ώστε να ενταχθούν παρακάμψεις και να διευθετηθούν ζητήματα με τουριστικά συγκροτήματα.

Το δεύτερο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat. Η σύμβαση προβλέπει πως ο ανάδοχος θα αναλάβει να διαχειριστεί ολόκληρο το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 36,5 χιλιομέτρων. Το εκτιμώμενο κόστος του συγκεκριμένου τμήματος κινείται κοντά στα 360 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος έχει ήδη ανατεθεί στην ΑΚΤΩΡ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!