THEPOWERGAME
Αύξηση 8,2% παρουσιάζει ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το α’ τρίμηνο του 2023, συνεχίζοντας την ανοδική του πορεία, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ. Τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα αφορούν τη χρονική περίοδο μέχρι και τις 2 Απριλίου 2023.
Η ανοδική τάση οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου.
Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα.
Η NielsenIQ σημειώνει ότι η συνολική τάση του +8,7% των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων οφείλεται στον πληθωρισμό, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 12,2%, την ώρα που οι όγκοι συρρικνώθηκαν κατά -3,5%.
Οι καταναλωτές προτιμούν περισσότερο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Τα στοιχεία δείχνουν ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση: Από 23,8% στα τέλη 2022, ανέβηκε στο 25,4%.
Την ίδια στιγμή οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων συνεχίζουν την προσπάθεια να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικοί μέσω προωθητικών ενεργειών, ήτοι από 66,7% στο τέλος του 2022, στο 68,2%.
Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2.500 τ.μ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, στα οποία πέρα από μεγαλύτερη ποικιλία μπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιμες προσφορές, καθώς και πιο ανταγωνιστικές τιμές.
Σε Κρήτη και Πελοπόννησο η μεγαλύτερη ανάπτυξη
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα), όμως την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας.
Αντίθετες πορείες για χαρτί υγείας και αντισηπτικά
Επικεντρώνοντας στην πορεία συγκεκριμένων προϊόντικών κατηγοριών, τα χαρτικά παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (ενδεικτικά: χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους.
Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία, όπως:
- Τα αντισηπτικά των χεριών (-58,2%), καθώς και
- τα ελαστικά γάντια (-30,1%).
Επίσης, η κατηγορία των σπορέλαιων παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%), καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που είχαν παρατηρηθεί στην αγορά.
Χρήσιμα συμπεράσματα
Η NielsenIQ καταλήγει ότι το πρώτο τρίμηνο του 2023, όσον αφορά στην πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, φαίνεται να υπάρχει μια σχετική αποκλιμάκωση όσον αφορά στην πληθωριστική πίεση, σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+13,2% vs. 12,2%).
Αν ωστόσο ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών κατά +3,3% αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση.
Την ίδια στιγμή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένη το φετινό πρώτο τρίμηνο (-3,5%), σε σχέση με αυτό του 2022 (-7,0%), γεγονός που δείχνει ότι οι καταναλωτές δείχνουν μια πιο συγκρατημένη αντίδραση στην αύξηση των τιμών (μείωση της ελαστικότητας τιμής).