THEPOWERGAME
Την ερχόμενη Δευτέρα 24 Απριλίου αναμένεται να περάσει από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ η τελική σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ έχει έρθει σε συμφωνία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το τελικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης και πλέον αναμένεται να την εγκρίνει το ΔΣ του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.
Το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης προβλέπει μεν διόδια 2,5 ευρώ ανά διέλευση, αλλά το αντίτιμο θα αλλάζει ανάλογα με τα φαινόμενα συνωστισμού κίνησης στο τέλος της πρώτης πενταετίας. Στην πράξη η σύμβαση προβλέπει την αναθεώρηση του αντίτιμου του διοδίου ανά πενταετία, ανάλογα με την εξέλιξη της κίνησης αυτοκινήτων στον οδικό άξονα.
Το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και η κυβέρνηση βιάζονται να κλείσει η συμφωνία, έτσι ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Την πρόθεση αυτήν εξέφρασε πρόσφατα και ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης. Υπενθυμίζεται ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο του 2024, αλλά εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένας χρόνος για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, μετά την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή.
Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι μετά τη διενέργεια του διαγωνισμού με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών και την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή, η ολοκλήρωση της συναλλαγής προϋποθέτει την οριστικοποίηση του χρηματοδοτικού σχεδίου της παραχώρησης του οδικού άξονα, την έγκριση της συμφωνίας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, την υπογραφή της σύμβασης και τέλος την κύρωσή της από τη Βουλή.
Το θετικό μέχρι σήμερα είναι ότι οι αγορές επανέρχονται σε μια κανονικότητα, με την έννοια ότι σταματούν οι ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις που ωθούσαν τα επιτόκια δανεισμού προς τα επάνω. Παρ’ όλο που το κύμα επιτοκιακών αυξήσεων δεν έχει κοπάσει, εντούτοις όλοι υποστηρίζουν ότι τα χειρότερα τα έχουμε δει. Επομένως, οι ενδιαφερόμενοι έχουν πλέον καθαρότερο χρηματοοικονομικό ορίζοντα απ’ ό,τι έξι ή δώδεκα μήνες πριν.
Υπενθυμίζεται ότι η ισχύουσα ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την Αττική Οδό είναι η 29η Μαΐου 2023. Θεωρείται δεδομένο, ωστόσο, ότι θα υπάρξει μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής προσφορών, με το ΤΑΙΠΕΔ να προκρίνει η υποβολή να γίνει μέσα στον Ιούλιο και αμέσως μετά τις δεύτερες εκλογές, που εκτιμώνται για τις 2 Ιουλίου.
Παράλληλα, στα θέματα που θα συζητηθούν στην ερχόμενη συνεδρίαση του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνεται και η παραχώρηση της Μαρίνας Αργοστολίου. Συγκεκριμένα, το ΔΣ πρόκειται να ενημερωθεί για την προεπιλογή των ενδιαφερομένων και την έναρξη της β’ φάσης του διαγωνισμού, που υποβάλλονται οι δεσμευτικές προσφορές.
Στην αρχική φάση του διαγωνισμού ενδιαφέρον εξέφρασαν έξι επενδυτικά σχήματα, τα οποία φαίνεται ότι όλα ανεξαιρέτως προχωρούν στη β’ φάση του διαγωνισμού. Τα σχήματα που συμμετείχαν στην α’ φάση του διαγωνισμού είναι:
- Α1 Γιωτ Τρέιντ Κονσόρτιουμ AE
- Ακτωρ Παραχωρήσεις ΑΕ – Ναυπηγοπλαστική ΑΕΒΕ
- D-Marinas Hellas ΜΑΕ
- Lamda Marinas ΜΑΕ
- Noam Cohen (Φυσικό πρόσωπο)
- ΤΕΚΑΛ ΑΕ.