Γ.Δ.
1401.18 +0,79%
ACAG
-1,26%
5.5
BOCHGR
-0,23%
4.31
CENER
+2,57%
8.77
CNLCAP
0,00%
7
DIMAND
-0,22%
9.11
NOVAL
0,00%
2.52
OPTIMA
-1,41%
12.62
TITC
+1,87%
32.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,41%
1.442
ΑΒΕ
+1,46%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+0,42%
2.375
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+3,40%
3.195
ΑΛΦΑ
+1,54%
1.422
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,20%
10.13
ΑΣΚΟ
+1,15%
2.63
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
6
ΑΤΤΔ
+28,98%
182.5
ΑΤΤΙΚΑ
+2,33%
2.2
ΒΙΟ
-1,12%
5.32
ΒΙΟΚΑ
-1,74%
1.695
ΒΙΟΣΚ
-0,33%
1.525
ΒΙΟΤ
-9,44%
0.326
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
+1,89%
1.35
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.46
ΔΑΑ
+4,09%
7.842
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+1,45%
11.91
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,72%
0.279
ΕΒΡΟΦ
+1,01%
1.505
ΕΕΕ
-1,57%
32.62
ΕΚΤΕΡ
-2,77%
1.476
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
+1,14%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,59%
1.794
ΕΛΠΕ
-0,87%
6.83
ΕΛΣΤΡ
-0,49%
2.03
ΕΛΤΟΝ
-0,35%
1.722
ΕΛΧΑ
-0,45%
1.784
ΕΠΙΛΚ
+10,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
+0,43%
1.17
ΕΤΕ
+2,98%
7.264
ΕΥΑΠΣ
+1,25%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.68
ΕΥΡΩΒ
+2,55%
1.928
ΕΧΑΕ
+0,12%
4.33
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+3,30%
0.2975
ΙΛΥΔΑ
+3,63%
1.855
ΙΝΚΑΤ
+1,00%
5.07
ΙΝΛΙΦ
+2,07%
4.44
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.07
ΙΝΤΕΚ
+1,69%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,65%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+0,91%
1.105
ΙΝΤΚΑ
+0,72%
2.795
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-4,44%
1.29
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,90%
1.545
ΚΟΡΔΕ
+1,47%
0.414
ΚΟΥΑΛ
+3,81%
1.09
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.68
ΚΡΙ
+1,43%
14.15
ΚΤΗΛΑ
+1,72%
1.77
ΚΥΡΙΟ
+1,65%
0.986
ΛΑΒΙ
+1,72%
0.769
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.21
ΛΑΜΨΑ
+1,08%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.288
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.27
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.68
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,55%
3.61
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
-4,89%
42.8
ΜΙΓ
+2,36%
3.255
ΜΙΝ
-0,97%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,15%
20.18
ΜΟΝΤΑ
+0,80%
3.8
ΜΟΤΟ
+1,17%
2.6
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+1,38%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,55%
3.67
ΜΠΡΙΚ
-0,49%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,31%
32.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
+2,59%
0.87
ΞΥΛΚ
+1,89%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
+0,90%
28
ΟΛΥΜΠ
+2,09%
2.44
ΟΠΑΠ
+0,70%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,87%
0.8
ΟΤΕ
+1,15%
15.83
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.9
ΠΑΙΡ
+0,61%
0.996
ΠΑΠ
+3,65%
2.27
ΠΕΙΡ
+0,62%
3.572
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.91
ΠΕΤΡΟ
+1,01%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,27%
3.7
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,80%
6.5
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
+3,44%
1.655
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,51%
0.336
ΣΙΔΜΑ
+3,47%
1.64
ΣΠΕΙΣ
+0,67%
6
ΣΠΙ
-2,13%
0.552
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.66
ΤΖΚΑ
+0,73%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.75
ΦΡΙΓΟ
+0,93%
0.218
ΦΡΛΚ
+2,45%
3.765
ΧΑΙΔΕ
-1,71%
0.575

Τουρισμός: Σε 5 περιφέρειες το 90% των ξενοδοχειακών μονάδων

Ο τουρισμός έχει βρεθεί στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος τα τελευταία χρόνια και οι ανακοινώσεις για δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων αλλά και ανακαινίσεις υπαρχόντων διαδέχονται η μία την άλλη. Αυτές οι κινήσεις, σε συνδυασμό με τα μηνύματα για ισχυρή ζήτηση για διακοπές στην Ελλάδα, δημιουργούν αισιοδοξία για μια πολύ καλή τουριστική σεζόν.

Αν, όμως, ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στις ανακοινώσεις των επενδύσεων, θα δούμε ότι αυτές συγκεντρώνονται στους ήδη δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και κυρίως στα νησιά. Κρήτη, Ρόδος, Κως, Σαντορίνη, Μύκονος, Πάρος, Κέρκυρα έχουν μπει στο στόχαστρο των τουριστών και κατ’ επέκταση και των επενδυτών, ενώ πολύ ψηλά βρίσκεται το ενδιαφέρον και για την Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική. Τι γίνεται, όμως, με την υπόλοιπη Ελλάδα;

Τα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας το 2022 είναι σαφή. Περισσότερο από 88% των ξενοδοχειακών μονάδων είναι συγκεντρωμένο σε πέντε περιφέρειες: Νοτίου Αιγαίου (2.256 μονάδες), Κρήτης (1.650), Κεντρικής Μακεδονίας (1.148), Ιονίων Νήσων (1.011) και Αττικής (698). Και στις οκτώ υπόλοιπες περιφέρειες μαζί, το σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων δεν ξεπερνά τις 1.185, με την Πελοπόννησο να κρατά τα σκήπτρα (678) και τη Θεσσαλία (λόγω Πηλίου και Σποράδων) να ακολουθεί με 548 μονάδες. Επόμενη σε αριθμό μονάδων είναι η Στερεά Ελλάδα με 507, η Ήπειρος με 435, η Ανατολική Μακεδονία – Θράκη και το Βόρειο Αιγαίο με 381 ξενοδοχεία η κάθε περιφέρεια, η Δυτική Ελλάδα με 272 και ουραγός η Δυτική Μακεδονία με 122.

Αναζητώντας την «εμπειρία»

Να σημειωθεί ότι από αυτά τα 1.185 ξενοδοχεία μόλις τα 124 είναι 5 αστέρων, με τη συντριπτική πλειονότητα να είναι 3 και 2 αστέρων. Πρόκειται δηλαδή για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες μάλιστα λειτουργούν κατά κύριο λόγο καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, στηρίζοντας και τον χειμερινό τουρισμό.

Είναι και τα ξενοδοχεία που, ενώ δίνουν ζωή στις τοπικές κοινωνίες, χτυπήθηκαν περισσότερο από την υγειονομική κρίση, αλλά και από την ενεργειακή κρίση. Ως μικρομεσαίες και οικογενειακές επιχειρήσεις, η πρόσβαση που έχουν στα χρηματοδοτικά προγράμματα στην πραγματικότητα είναι μικρή και αρκετά περιορισμένης έκτασης. Οι πολύ λίγες μονάδες εργασίας που έχουν ουσιαστικά τις αποκλείουν από ενισχύσεις που θα μπορούσαν να τις βοηθήσουν να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους. Το αποτέλεσμα είναι οι επιχειρήσεις αυτές να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας.

Κι όμως, σε μια εποχή που οι ταξιδιώτες αναζητούν προορισμούς λιγότερο προβεβλημένους, προορισμούς πιο αυθεντικούς, που μπορούν να τους προσφέρουν πρωτόγνωρες εμπειρίες, τα ξενοδοχεία αυτά είναι σε θέση να παρέχουν την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση. Και ενώ στο προϊόν «ήλιος-θάλασσα», που είναι δημοφιλές και άρα προσοδοφόρο, η Ελλάδα έχει κατακτήσει μια περίοπτη θέση στον τουριστικό χάρτη, στα προϊόντα «εμπειρία», «φύση», «περιπέτεια» κ.λπ. η χώρα μας είναι ανύπαρκτη. Μιλάμε για μια χώρα που το 80% του εδάφους της είναι ορεινό ή ημιορεινό!

Δεν είναι τυχαίο το ότι σε πολλές από αυτές τις μη τουριστικές περιφέρειες οι «ψαγμένοι» τουρίστες στρέφονται σε αυτόνομα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Υπάρχει πλέον μια δυναμική αγορά στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα, την οποία αξίζει τον κόπο να προσεγγίσει η Ελλάδα, για να παρουσιάσει και αυτόν τον ταξιδιωτικό πλούτο που διαθέτει, εκτός των δημοφιλών νησιών. Υπό την προϋπόθεση, βέβαια, ότι η Πολιτεία θα στρέψει το βλέμμα της και προς τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις περιοχές αυτές. Τότε τα οφέλη του τουρισμού θα μπορέσουν να διαχυθούν σε όλα τα μέρη της χώρας και καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Ένα πολύ καλό παράδειγμα προς μίμηση είναι η περιφέρεια της Ηπείρου, η οποία μέχρι πρόσφατα ήταν η πιο φτωχή περιφέρεια της Ελλάδας. Κι όμως, αναπτύσσεται τουριστικά με ραγδαίο ρυθμό.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!