THEPOWERGAME
Με υψηλό μονοψήφιο ποσοστό αναπτύσσονται οι πωλήσεις στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, πριμοδοτούμενες από τις ανατιμήσεις, όπως και ο τζίρος στα φυσικά καταστήματα των αλυσίδων, αλλά το βασικό ζητούμενο για τους επιχειρηματίες είναι το επιχειρηματικό μοντέλο που θα καταστήσει την υπηρεσία κερδοφόρα.
Ειδικά σε μια περίοδο που τα περιθώρια κέρδους περιορίζονται, δοκιμάζοντας τις αντοχές μικρών αλυσίδων, έχει ανοίξει η συζήτηση για χρεώσεις στις παραδόσεις. Πρόκειται, ωστόσο, για δύσκολο εγχείρημα, όσο ο πληθωρισμός περιορίζει τα εισοδήματα και κάνει τους καταναλωτές επιφυλακτικούς με θέματα χρεώσεων.
Τα στοιχεία προς το παρόν δείχνουν ότι η αγορά των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα ανέβασε ταχύτητα το 2023, με τον ρυθμό ανάπτυξης να διαμορφώνεται σε 7,5% στο α’ τρίμηνο, έναντι 5% στο σύνολο του 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τεμάχια στο μέσο καλάθι των καταναλωτών ήταν μειωμένα κατά 9,9% και η μέση τιμή υψηλότερη κατά 10,2%. Οι παραγγελίες, πάντως, αυξήθηκαν κατά 8,2% στο α’ τρίμηνο, φτάνοντας τις 846 χιλιάδες. Εάν διατηρηθεί η ανοδική τάση, το τρέχον έτος η αξία των αγορών θα πλησιάσει τα 300 εκατ. ευρώ, από 266 εκατ. ευρώ πέρυσι, χωρίς να υπολογίζονται οι εταιρείες του q-commerce, όπως Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit και Wolt, που αναπτύσσονται ραγδαία. Σημειώνεται ότι τα ψηφιακά σούπερ μάρκετ έχουν ένα μικρό μερίδιο στην πίτα της αγοράς, αλλά αναπτύσσονται σταθερά. Ας ληφθεί υπόψη ότι οι εταιρείες σουπερμάρκετ το 2022 εμφάνισαν συνολικό τζίρο περί τα 12 δισ. ευρώ, με αύξηση άνω του 6% συγκριτικά με το 2021, ενώ για το 2023 συγκλίνουσες εκτιμήσεις αναφέρουν ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 5%.
Το κυνήγι προσφορών online και offline και τα pl
Μετά την ορθολογικοποίηση του ρυθμού ανάπτυξης στη μετά Covid περίοδο αναμένεται επιστροφή της αγοράς των online σούπερ μάρκετ σε μέτρια ανάπτυξη. Σύμφωνα με επιχειρηματίες, την αγορά τροφοδοτούν οι νέες τάσεις, με τους καταναλωτές να προσεγγίζουν το online και το offline κανάλι ως ανεξάρτητα, κυνηγώντας τις καλύτερες προσφορές.
Η μέση έκπτωση, ειδικά στα online σούπερ μάρκετ, κυμαίνεται σε 32% (-8,4% σε ετήσια βάση) και, σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group, για το α’ τρίμηνο του 2023 η μέση αξία του καλαθιού ανέρχεται σε 77,5 ευρώ. Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (pl) ανέρχεται σε 15,2% σε αξία, αυξημένο στο α’ τρίμηνο του 2023 κατά 1,5 μονάδα.
Διαπιστώνεται ότι, όπως στο φυσικό, έτσι και στο ψηφιακό κανάλι, οι επιδόσεις της αγοράς επισκιάζονται από τον πληθωρισμό, τα επιτόκια και τα κόστη, όπως για μισθοδοσία, ενέργεια και ενοίκια. Καθώς μειώνεται το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, μειώνονται και οι επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ και ενισχύεται η ζήτηση για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και είδη σε προσφορά. Οπότε, υπό αυτές τις συνθήκες οι discounters κερδίζουν μερίδια και οι λιανέμποροι αναγκάζονται να περιορίσουν τα περιθώρια κέρδους τους για να διατηρήσουν μερίδια.
Αυτές είναι οι τάσεις της αγοράς σε όλη την Ευρώπη, όπου οι πωλήσεις της αγοράς πέρυσι αυξήθηκαν κατά 2,9%, επίδοση που αποδίδεται, σύμφωνα με σχετική μελέτη της McKinsey, κυρίως στην αύξηση των τιμών 10,7%, στη μείωση κατά 3,6% του όγκου πωλήσεων και στην επίδραση της μείωσης των συναλλαγών κατά 3,6%. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι οι εκπτωτικές αλυσίδες κέρδισαν 1,4% σε μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη σε σχέση με το 2021.